Jordmorbesøk for første gang i morgen

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Skal til jordmor for første gang i morgen, og vet ikke hva jeg skal forvente av det. Kommunen har vært uten jordmor siden sommeren 2018. Denne jobber visst delvis på sykehus og denne stillingen :) Trenger mest å finne ut av fødested. Sist fødte jeg på en liten fødeavd uten nyfødtintensiv. Hadde da kostholdsregulert svangerskapsdiabetes slik jeg har nå også, men med endrende nivåer er det dessverre dårlige rates på målingene mine enn sist. Så er i tvil om jeg i det hele får føde på det lille sykehuset denne gangen, og usikker på om jeg vil det også. Håper jm kan hjelpe meg å finne ut hva som er best. Helt usikker her!
 
Lykke til idag :)
Håper det er god kjemi med jordmor og at du får svar på det du lurer på!
 
de har sikkert retningslinjer hvor du skal føde hvis du har svangerskapsdiabetes. Er jo da større sannsynlighet for at babyen må ha litt hjelp med blodsukkeret etter fødsel og da må innom nyfødt en tur. Kan jo være en ide å dra på et store sykehuset og heller få dra tidligere hjem igjen hvis alt er bra, enn å måtte flytte barnet over og deg etterpå når du nettopp har født.. men vet som sakt ikke rutinene på disse sykehusene. Flott du skal til jordmor for dette kan hun svare på. :)
 
Skal til jordmor for første gang i morgen, og vet ikke hva jeg skal forvente av det. Kommunen har vært uten jordmor siden sommeren 2018. Denne jobber visst delvis på sykehus og denne stillingen :) Trenger mest å finne ut av fødested. Sist fødte jeg på en liten fødeavd uten nyfødtintensiv. Hadde da kostholdsregulert svangerskapsdiabetes slik jeg har nå også, men med endrende nivåer er det dessverre dårlige rates på målingene mine enn sist. Så er i tvil om jeg i det hele får føde på det lille sykehuset denne gangen, og usikker på om jeg vil det også. Håper jm kan hjelpe meg å finne ut hva som er best. Helt usikker her!

Hvordan gikk det?
 
Hvordan gikk det?
Jeg var hos jordmor i dag. Hun kunne kjenne at babyen hadde lagt seg med hodet ned nå, men ingen garanti for han ikke snur seg igjen da. Forrige lå i hodeleie fra uke 29 og resten av tida så ganske likt i såfall. Hun mente at jeg kunne velge fødested selv med blodsukkerverdiene jeg har nå som ikke er mye over grensene, men skulle sjekke med sykehuset helt sikkert at det stemte. Hun sa også at hun kunne sjekke ut dette med igangsetting og prosedyrer, og eventuelle måter å gjøre det på her og der. Hun sa de grensene er overdrevne, men redd jeg ikke kommer unna en igangsetting når sykehuset får bestemme. Nå hadde hun visst vakter på føden både der jeg fødte sist og der jeg eventuelt tenker på å føde nå (med nyfødtintensiv) og følte hun ikke ville komme men en anbefaling til meg.Hun sa jeg måtte velge det som fikk meg til å føle meg tryggest... Hun anbefalte forresten håndmelking fra uke 38 for kunne provosere fram en fødsel, samt samle egen melk til første måltid om baby har lavt bs, noe de anbefalte til de som egentlig blir satt i gang til termin slik som antageligvis jeg vil bli. Er visst en ny prosedyre sykehuset har laget siste året og skal ikke være farlig. Sykehuset tillot at man tok med seg eventuell frossen melk når man ble lagt inn.

BD3DFFBA-07CC-4808-99B1-78B5D625BDE1.png
 
Det var nytt for meg med å samle opp melk før fødsel, men kjempe bra om man orker det. Barna må som regel ha en god del prosent melk ut fra fødselsvekt om det skal hjelpe på blodsukkeret så ikke sikkert det holder med bare råmelk, men er jo kjempe bra det den kan få av mamma. Hvis ikke det holder har de også morsmelkerstatning og tillegg man kan putte i melken for å få opp blodsukkeret før man evt trenger intravenøs behandling. Håper du slipper det med babyen din. Som jordmor sier så får du velge det stedet du føler deg tryggest på, da med du tenke selve fødselen, oppholdet og om barnet trenger litt ekstra hjelp.
 
Det var nytt for meg med å samle opp melk før fødsel, men kjempe bra om man orker det. Barna må som regel ha en god del prosent melk ut fra fødselsvekt om det skal hjelpe på blodsukkeret så ikke sikkert det holder med bare råmelk, men er jo kjempe bra det den kan få av mamma. Hvis ikke det holder har de også morsmelkerstatning og tillegg man kan putte i melken for å få opp blodsukkeret før man evt trenger intravenøs behandling. Håper du slipper det med babyen din. Som jordmor sier så får du velge det stedet du føler deg tryggest på, da med du tenke selve fødselen, oppholdet og om barnet trenger litt ekstra hjelp.
Interessant det med samling av melk. Vurderer å prøve på det :) Fikk nesten ikke mme sist uten å mase og målingene var lave og melka kom ikke før jeg kom hjem. Mareritt :( Tror nok fødsel og om barnet trenger hjelp er best på det store sykehuset, men da blir man puttet på mangemannsrom og på det lille sykehuset får man roligere dager og enerom i barsel, men må vel bare glemme egen komfort og tenke sikkerhet først.
 
Interessant det med samling av melk. Vurderer å prøve på det :) Fikk nesten ikke mme sist uten å mase og målingene var lave og melka kom ikke før jeg kom hjem. Mareritt :( Tror nok fødsel og om barnet trenger hjelp er best på det store sykehuset, men da blir man puttet på mangemannsrom og på det lille sykehuset får man roligere dager og enerom i barsel, men må vel bare glemme egen komfort og tenke sikkerhet først.

Men hva gjør sykehuset om de får et barn med lavt blodsukker? Sender de dem over til det store sykehuset?
 
Men hva gjør sykehuset om de får et barn med lavt blodsukker? Sender de dem over til det store sykehuset?
Regner med det. De sa forrige ganga at han hadde lavt, men ikke kritisk. Pga lav oksygenmetning i blodet var vi til vurdering for videresending sist. Mistet hjertelyd av og på siste 1,5 timer i fødsel og ble tatt med vakuum. Ambulanse stod da klar hvis det ikke virket lovende da han kom ut, men kom opp til apghar på 8 innen 10 min. Føler liksom det er så prestasjon om å føde på det lille sykehuset her og mye nedsnakking om det store :( men fikk ikke beste opplevelse sist
 
Regner med det. De sa forrige ganga at han hadde lavt, men ikke kritisk. Pga lav oksygenmetning i blodet var vi til vurdering for videresending sist. Mistet hjertelyd av og på siste 1,5 timer i fødsel og ble tatt med vakuum. Ambulanse stod da klar hvis det ikke virket lovende da han kom ut, men kom opp til apghar på 8 innen 10 min. Føler liksom det er så prestasjon om å føde på det lille sykehuset her og mye nedsnakking om det store :( men fikk ikke beste opplevelse sist

Jeg er ikke personen å snakke med når det kommer til hvor du skal føde for jeg er så miljøskadet etter 8 år i jobb på nyfødt intensiv. Stol på magefølelsen din du.
 
Jeg er ikke personen å snakke med når det kommer til hvor du skal føde for jeg er så miljøskadet etter 8 år i jobb på nyfødt intensiv. Stol på magefølelsen din du.
Nei, det skjønner jeg :p Jeg kjenner veldig på det at vi hadde havnet rett på nyfødtintensiv sist om vi hadde vært på det store sykehuset - på godt og vondt! Kanskje det hadde gjort fødselsopplevelsen enda mer skremmende, men tror nok jeg må tenke på babyen mer enn på meg selv denne gangen. Det er 4 mil til det lille sykehuset og 10 mil til det stor, så er jo en del lenger reisetid, men skulle jo tro det går med 1 time og 30 min i bil uten å føde underveis... Må jo bare ikke reise for seint. Ble jo satt i gang sist så har jo ingen tanker om hvordan en normal fødsel føles når den kommer i gang :eek: 4,5 timer i aktiv fødsel sist.
 
Back
Topp