Jordmor

Cecc85

Flørter med forumet
eg har fått time til jordmor i dag, men den er ikkje før lenge etter at eg har vert til ul i uke 18. Eg berre synest det er så rart, for eg ser det er så "mange" av dere her inne som har vert der allerede og noen av dere har til og med fått høyre hjertet til den lille....( eg er 14 uker på vei) Eg veit ikkje kordan ting funker siden dette er min første unge.... ka mener du????? er dette helt vanlig liksom?????

Vanlig legetime da?

Du har vært på første kontroll? Legetime? I følge fremgangen i svangerskapet så har man krav på en kontroll mellom uke 8-12, ordinær ul mellom uke 18-20, videre ca uke 24, 28, 32, 36, 38, 40 og 41. De som har time til jordmor f. eks i uke 15 er da heldige og får flere kontroller enn det som er "obligatorisk".

Håper det var et brukbart svar[:D] Synes forresten også det er veldig lenge mellom første kontroll, ordinær ul og neste kontroll. Har selv første jordmortime i uke 20

eg har vert til lege ja, fekk alt undersøkt, til og med brystene[8|]
skal på ul 22. september[:D] og så er det jordmor den 6. nov

ORIGINAL: Cecc85

eg har vert til lege ja, fekk alt undersøkt, til og med brystene[8|]
skal på ul 22. september[:D] og så er det jordmor den 6. nov

Brystene?????!!!!! [8|] Eeehm???? [8|]

Prøvde ikke legen å høre hjertelyden? Hvor langt var du på vei da?

I min kommune er det jordmortime i uke 16. Jeg får i uke 14,5 - det blir første "legetime" pga klatt med bestilling av time/jordmor/lege i mitt forrige helsesenter. Ble så forbanna at jeg bytta lege - så da ble det litt rot i systemet mitt... [8D] Så da fikk jeg komme til jordmor litt før tiden. Og så blir det ordinær UL 1.oktober - regner med at jeg ikke skal ha noen kontroll i mellomtiden.

da eg var til lege var eg nesten 12 uker på vei. ja han skulle absolutt "kna" meg på brystene mine. Han kjente på magen og tok blodtrykk og puls.... Men for å si det slik så har eg skiftet lege, for eg likte ikkje han eg hadde den første undersøkelsen med, han er det mest negative og sure menneske eg har vert bort i....... han eg har fått i steden sier dei er flink, lurer på å bestille en time å se om han vil prøve lytte etter hjertelyden.....

Æsj,så ekkelt at han klådde på puppa dine [&:]bra du byttet da

ORIGINAL: ØnsketErStort

Æsj,så ekkelt at han klådde på puppa dine [&:]bra du byttet da

Har faktisk aldri hørt om at legen undersøker brystene! Hva skal det være godt for?[8|]

Jeg er 14uker imorra og har heller ikke fått høre hjertelyden. Men jeg spurte jordmor om å få høre den når jeg var på time hos henne(da var jeg 11+5). Men hun ville ikke gjøre dette. Det er visstok blitt litt problemer med at leger og jordmødre gjør dette så tidlig. Noen ganger finner de ikke hjertelyden og dette skaper bekymring hos mange og de løper da avgårde for å få en UL. Så jordmoren min sa at de oppfordres til å praktisere at dette skal gjøres etter ord UL ;)) Iallefall dette jeg fikk til svar.

jeg skal på min første ordentlige legekontroll i morra. Regner med at jeg får helsekortet mitt osv. Men jeg vet at legen min ikke kommer til å finne hjertelyden osv. Det gjorde han aldri på de kontrollene jeg hadde på forrige svangerskap heller. Jeg skal heldigvis til gynekolog om 3 uker alikevel, og hu vet jeg er litt mer nøye. (hadde den timen fra før egentlig for å få hjelp til å bli gravid[8D]) Så jeg skal prøve å få minst mulig timer hos min vanlige fastlege. Han er flink, bare ikke fult så flink på graviditet.. [8|] og etter gyn. timen, bestiller jeg time til jordmor! Så da blir det litt mer kontroll på det! Heldigvis.. er jo redd nok fra før lissom[8|]

Back
Topp