Jordmor

Solstråle123

Betatt av forumet
Aprilspirene 2024❤️
Hei! Hvor tidlig kontakter dere jordmor/lege for første gang?
Barn nr 2 her, men husker ikke hvor tidlig ute jeg var sist (under to år siden, hehe)
 
Jeg er førstegangs, jeg kontaktet helsestasjonen når jeg var i uke 5, og fikk time til jordmor når jeg er 8+6. :) De sa jeg burde få time hos lege før jeg kom til dem, og jeg har fått time hos lege når jeg er 7+6.
 
Jeg er førstegangs, jeg kontaktet helsestasjonen når jeg var i uke 5, og fikk time til jordmor når jeg er 8+6. :) De sa jeg burde få time hos lege før jeg kom til dem, og jeg har fått time hos lege når jeg er 7+6.
Okei, takk for svar jeg likte best å gå til jordmor sist (ble bare det etter første legebesøk). Er snart i uke 6, så kan vel ringe å bare høre med henne. Er bare en JM her jeg bor, så kan jo være litt kø
 
Jeg er førstegangsgravid. Hadde time hos legen 4+2 også skal jeg til jordmor i uke 9 :Heartred (+en privat TUL 7+0 mellom der)
 
Har fått time hos jordmor når jeg er ca. 11 uker på vei. Skal til legen i slutten av uke 8:)

Andregangsfødende
 
Jeg hadde første svangerskapskontroll hos fastlegen da jeg var 5+1. Neste svangerskapskontroll (forutenom TUL) er i uke 24, hos jordmor.
 
Jeg ringte jordmor når jeg var 6+1 og fikk time nå til onsdag når jeg er 6+9 :)
Fikk beskjed om at jeg ikke trengte å kontakte fastlege siden de kunne ta meg inn så tidlig
 
Hei. Jeg er i uke 5. Jeg er snart 41 år med mitt første barn derfor er jeg redde at det blir ikke noe av. Har tenkt å vente til uke 12 med første legetimen men vurdere det underveis og framgang.
 
Sniker såvidt inn her... Svak positiv test i dag tidlig! 3+4. Har vært tidlig i kontakt med både lege og jordmor i mine 3 foregående svangerskap pga historikk med EXU. Opplevde en MA i mars/april så regner med at detblir en tidlig kontroll og UL denne gangen også.
 
Uke 24, hvorfor så sent? Det er jo godt over halvveis:eek:

Har ikke peiling.. Dette er mitt første svangerskap :shy:
Men når jeg sjekker oversikten over svangerskapskontroll for min kommune, så står det at det er vanlig med den første rundt uke 6-9, og at neste er i forbindelse med TUL på sykehuset. Deretter uke 24, 28, 32 36, 38 og 40.
 
Legetime i uke 7, og jordmor i uke 8
 
Har ikke peiling.. Dette er mitt første svangerskap :shy:
Men når jeg sjekker oversikten over svangerskapskontroll for min kommune, så står det at det er vanlig med den første rundt uke 6-9, og at neste er i forbindelse med TUL på sykehuset. Deretter uke 24, 28, 32 36, 38 og 40.
Okei. Hmm, må sjekke hvor tidlig og ofte jeg var på første barn. Synes bare det er lite oppfølging i første halvdel om det bare er et par kontroller :(
 
Var hos jordmor for en uke siden (6+6), ringte ca en uke etter positiv test for å få "sikret plass" (bor i Oslo). Veldig fint å gå til jordmor fremfor lege synes jeg. Og greit å få tatt alle blodprøver og søkt fødeplass tidlig. Fikk påvist jernmangel - så begynt på ekstra jern-tilskudd, ganske rask effekt: ikke like slapp og svimmel lengre. Kvalmen er her enda da :meh:
Gravid med barn nr 2
 
Var hos jordmor for en uke siden (6+6), ringte ca en uke etter positiv test for å få "sikret plass" (bor i Oslo). Veldig fint å gå til jordmor fremfor lege synes jeg. Og greit å få tatt alle blodprøver og søkt fødeplass tidlig. Fikk påvist jernmangel - så begynt på ekstra jern-tilskudd, ganske rask effekt: ikke like slapp og svimmel lengre. Kvalmen er her enda da :meh:
Gravid med barn nr 2
Hei! Kan jeg spør hvilken bydel du bor i?:) Jeg ringe helsestasjon 30. juli, men har ikke fått time hos jordmor før 3. oktober..
 
Bydel alna, her er det visst roligere. Bodde i bydel sagene i forrige svangerskap, og var veldig heldig som fikk plass til Jordmor på første kontroll.
 
Back
Topp