Jordmor

Vetlespire

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
I dag var jeg hos jordmor og det var veldig betryggende å komme dit, hvertfall som førstegangsgravid. Fikk fylt ut helsekort, tatt blodprøve og sjekket urinprøve.

I tillegg fikk jeg tatt opp noen ting som alt nå bekymrer meg. Nå skal jeg tilbake i uke 16 og da skal vi høre på fosterlyden (forutsatt at det er liv over lille spire). Jeg lurer derfor på om det er noe dere som har født tidligere mener er viktig å få med under slike timer med jordmor?:rolleyes:

Gratulerer:) for min sin del så hadde jeg egentlig aldri spørsmål til jordmor, jeg følte at hun gikk gjennom det jeg trengte på kontrollene. Men så er jeg ikke av den stressa eller bekymra typen, tar det som det kommer i stedet:hilarious: det jeg kanskje var mest nysgjerrig på gjaldt fødsel/tiden etter fødsel så fødselsforberedende kurs var tipp topp:joyful:
Men viktig at du sier i fra til jordmor om du har bekymringer eller lurer på noe! Verken du eller babyen har godt av et svangerskap med litt for høy puls og sliten kropp

Rakk ikke så mange kontroller da jeg fødte i uke 27, men var fint å snakke om forventninger og tiden etter fødsel (amming, hormoner, parforhold). Jordmor er mer prat/psykolog/terapi, mens legen ble veldig klinisk (sykemeldinger).

Gleder meg allerede til å dra tilbake og håper hun samme, fine jeg hadde er der fortsatt da :)

Dersom det er ting du lurer på/ tenker på/ bekymrer deg for framover mot neste time kan det være lurt å skrive ned og ta med liste til timen. Så slepper du å måtte hugse alt. Eg blei ofte litt overveldende av mykje informasjon på dei timene, så det var fort å gløyme det eg hadde tenkt å spørre om.

Du kan også notere i timen om du synes det hjelper for å hugse det jordmor seier.

Det viktigste er at du tar opp dei tinga du tenker på. Treng ikkje være direkte relatert til fysisk helse, men korleis du har det som gravid. Det kan være utanforståande ting som påvirker deg som også er relevante å ta opp.

Back
Topp