Jordmor?

HOB30

Andre møte med forumet
Hei.
Er førstegangsgravid, og det føles både spennende og skummelt!
Mye nytt som jeg ikke kjenner til... Har bestilt legetime med infoen at jeg er i uke 6, fikk time i uke 12.
Vurdere en tidlig ultralyd, kjenner ingen symptomer så føle det kunne hjulpet litt for å faktisk forstå at jeg virkelig er gravid :)
Men spørmålet mitt er, skal jeg gå til jordmor også? Eller er det det samme som å gå til utralyd?
Sikkert dumt spørsmål, men som sakt; alt er nytt for meg :)

Hei.
Har du bestilt time hos fastlegen din? Du bestemmer selv om du vil gå til jordmor eller fastlegen. Jeg skal gå til jordmor som holder til på helsestasjonen i min kommune :) Dersom du ønsker tidlig ultralyd må du ringe en privat klinikk rundt der du bor, og husk at denne ultralyden koster penger. Når du har vært på din første kontroll så sender legen info til sykehuset som sender deg en innkalling til ordinær ultralyd når du er ca 18-19 uker på vei :) Ingen spørsmål er dumme:)

Jeg var til lege idag, er 6+2. Har nå ingen symptomer å vil få det bekreftet at jeg er gravid. Tok blodprøve idag for å måle hcg, skal tilbake for å gjøre det samme på onsdag også. Har i tillegg bestilt tidlig ultralyd hos en privat klinikk, nå førstkommende torsdag. Er såå spent!:) Det koster 1100kr her, men absolutt verdt det synes jeg :Heartred

Når skal man ha første time egentlig?

Når skal man ha første time egentlig?

Av legen fikk jeg beskjed om at det nye er at man skal ta kontakt rett etter positiv test, og komme inn til samtale med legen ganske fort. Snakke om tidligere svangerskap, kosthold, tilskudd man må ta, hvordan formen er osv. Måtte ha med urinprøve, som skulle sendes til dyrkning og avtale å ta glukosebelastning i uke 12 pga stort barn sist svangerskap.
Så skal man tilbake til ny kontroll i uke 12 for å ta blodprøver og fylle ut helsekort. Jeg fikk ta blodprøver på første kontroll i uke 6/7, fordi jeg visste at jeg var rh+, hun sa at de var ikke like strenge på det som de hadde vært for et par år siden. Da sendte de gjerne blodprøvene i retur dersom de ble tatt for tidlig.

Til jordmor (som jeg kommer til å gå mest til) sendte jeg en forespørsel om når jeg skulle komme til første kontroll, og fikk til svar at de gjerne ville ha meg inn til første kontroll mellom uke 8 og 12. Så jeg har første kontroll i morgen, da er jeg 9+4 etter egen beregning, 10+2 etter fastlegens. Jeg måtte sette av en time, og ta med urinprøve.

Hei.
Har du bestilt time hos fastlegen din? Du bestemmer selv om du vil gå til jordmor eller fastlegen. Jeg skal gå til jordmor som holder til på helsestasjonen i min kommune :) Dersom du ønsker tidlig ultralyd må du ringe en privat klinikk rundt der du bor, og husk at denne ultralyden koster penger. Når du har vært på din første kontroll så sender legen info til sykehuset som sender deg en innkalling til ordinær ultralyd når du er ca 18-19 uker på vei :) Ingen spørsmål er dumme:)

Jeg har bestilt time hos fastlegen min. Tenker å ringe en gynokolog i dag for få time til tidlig utralyd, men er jordmor noe du må gå til utenom? Eller er de som tar ultralyd også jordmor? hehe, der jeg blir forvirret :)
De har helsestasjon her jeg bor, men på nettet står det at der går du når barnet er født.

Jeg har bestilt time hos fastlegen min. Tenker å ringe en gynokolog i dag for få time til tidlig utralyd, men er jordmor noe du må gå til utenom? Eller er de som tar ultralyd også jordmor? hehe, der jeg blir forvirret :)
De har helsestasjon her jeg bor, men på nettet står det at der går du når barnet er født.
De som tar ultralyd er vel enten jordmødre eller gynekolog med spesialisering innenfor gravid- og fødselshjelp ... Noe i den duren. Så vanlige jordmødre kan ikke ta ultralyd.

Du går til jordmor eller fastlegen eller begge, dette velger du selv. Selv har jeg valgt å kun gå til jordmor. Har fått time rett før uke 12 (11+5 eller noe), har enda ikke vært på noe sjekk, mn skal på ultralyd i morgen, dette er noe i tillegg, og du må til jordmor eller lege uansett. Tidlig ultralyd tar du privat og da er det kun ultralyd som blir tatt, og snakk om ultralyden. Det er ikke noen svangerskapskontroll slik du får hos lege/jordmor. Jordmor tar ikke ultralyd, jordmor kan kun lytte til hjertelyd osv. Anbefaler at du møter opp på den tildelte timen timen til legen, også tar du derfra. Der får du info om jordmor eller lege, og videre forløp av kontroller i svangerskapet.
Ofte er jordmortjenesten i samme lokalene som helsestasjonen. Helsesøster/helsesykepleier er noe du tar med babyen på etter den er født, men jordmor går du til mens du er gravid, og er som sagt ofte på helsestasjonlokalene.

Takk for hjelp :)
Kontaktet jordmor, fikk time hos henne om 1 uker. Så går til henne først, så ser jeg om jeg trenger den legetimen eller ei. Fikk mye info av henne, så gleder meg til den timen. Hun kunne sjekke fosterlyden :)

Hei.
Er førstegangsgravid, og det føles både spennende og skummelt!
Mye nytt som jeg ikke kjenner til... Har bestilt legetime med infoen at jeg er i uke 6, fikk time i uke 12.
Vurdere en tidlig ultralyd, kjenner ingen symptomer så føle det kunne hjulpet litt for å faktisk forstå at jeg virkelig er gravid :)
Men spørmålet mitt er, skal jeg gå til jordmor også? Eller er det det samme som å gå til utralyd?
Sikkert dumt spørsmål, men som sakt; alt er nytt for meg :)
Venter også mitt første barn, så skummelt og mange tanker. Jeg har selv bestilt tidlig Ul og fått første svangerskapskontroll hos legen, begge neste uke. Jeg har tenkt å ha oppfølging både hos fastlegen og jordmor på helsehuset. Man kan kombinere dette selv eller bare velge en av de. Masse lykke til ♥️

Foretrekker å gå til jordmor, men er trygt å ha en sjekk hos legen i ny og ne også. Gikk vel ca annenhver gang eller litt oftere hos jordmor sist. Denne gangen blir det annerledes da vi er uten jordmor en periode, men fikk derfor tul som en ekstra trygghet i mellomtiden. Jordmor anbefalte kontroll her eller der hver 4. uke :-)

Back
Topp