Jordmor

Humlesus

Andre møte med forumet
Nå har jeg vært på første kontroll hos jordmor, og er dessverre ganske skuffet.
Av andres erfaringer har jeg hørt om varme møter hos en jordmor som ønsker varmt velkommen og oppriktig interessert og engasjert i svangerskapet. Jeg ble møtt av en svært uprofesjonell jordmor som kom ut fra kontoret da jeg ventet og spurte: "Eh, har du time?" Jeg svarte ja. Hun sa "Da kan du komme inn." Og gikk inn på kontoret mens jeg knapt hadde reist meg opp. Hun gjorde ikke mine til å introdusere seg før jeg grep hånden hennes og introduserte meg selv. Fikk et slapt (ugh) håndtrykk og et utydelig navn tilbake uten blikkontakt. Deretter gikk hun bare igjennom papirene mine,tok blodtrykk, veide, hørte på hjertelyd og ga meg det hun kalte "reklame".
Det var minimalt med kommunikasjon og det kun medisinsk informasjon.

Jeg hadde gjort det tydelig fra jeg kom inn at jeg er jo førstegangsfødende og vet ingenting (innenforstått, trodde jeg, jeg vil ha god oppfølging), og jeg avsluttet besøket med å si at jeg håper jeg får praktisk informasjon om før og etter fødsel osv også. Hun svarte "Jo, det kommer litt etterhvert."

Jeg er litt lei meg, for jeg hadde håpet på en varmere velkomst, og nå føler jeg meg egentlig ikke i ivaretatt i det hele tatt.
Vurderer å avbestille neste time og heller ta det hos legen min. Jeg blir bare så frustrert og lei meg.

Hva ville dere gjort? Hva er deres erfaringer med jordmor?

Av andres erfaringer har jeg hørt om varme møter hos en jordmor som ønsker varmt velkommen og oppriktig interessert og engasjert i svangerskapet. Jeg ble møtt av en svært uprofesjonell jordmor som kom ut fra kontoret da jeg ventet og spurte: "Eh, har du time?" Jeg svarte ja. Hun sa "Da kan du komme inn." Og gikk inn på kontoret mens jeg knapt hadde reist meg opp. Hun gjorde ikke mine til å introdusere seg før jeg grep hånden hennes og introduserte meg selv. Fikk et slapt (ugh) håndtrykk og et utydelig navn tilbake uten blikkontakt. Deretter gikk hun bare igjennom papirene mine,tok blodtrykk, veide, hørte på hjertelyd og ga meg det hun kalte "reklame".

Jeg hadde gjort det tydelig fra jeg kom inn at jeg er jo førstegangsfødende og vet ingenting (innenforstått, trodde jeg, jeg vil ha god oppfølging), og jeg avsluttet besøket med å si at jeg håper jeg får praktisk informasjon om før og etter fødsel osv også. Hun svarte "Jo, det kommer litt etterhvert."

Jeg er litt lei meg, for jeg hadde håpet på en varmere velkomst, og nå føler jeg meg egentlig ikke i ivaretatt i det hele tatt.
Vurderer å avbestille neste time og heller ta det hos legen min. Jeg blir bare så frustrert og lei meg.

Hun hadde forhåpentligvis bare en dårlig dag. Sånn skal det ikke være. Jeg tror jeg ville gitt jordmor en sjanse til i din situasjon. Er det på samme måte da, så er bare lege et godt alternativ.

Stakkars deg. Den jordmora der skulle hatt seg et spark bak. Jeg hadde klaget til hennes overordnede om jeg hadde vært deg. Slik skal det ikke være [emoji35]

Jordmora mi er fantastisk. Lyttende og engasjert og man blir trygg. Føler meg godt ivaretatt som annengangsfødende. Hadde samme jordmor med førstemann å :)

Det der hørtes utrolig kjipt ut. Man er jo så søkende og dels usikker som førstegangs også, og da er en dårlig jordmor det siste man trenger. Kanskje gi henne en sjanse til og se an? Har du evt mulighet til å bytte jordmor?

Så kjedelig [emoji31]

Hvordan er legen din da?

Takk, utrolig hvor godt det er å få litt støtte tilbake :)

Legen min har jeg bare vært hos én gang, og hun virker veldig bra, så jeg har ikke noen betenkeligheter med å benytte meg mer av henne egentlig. Samtidig er jeg redd for å gå glipp av den eventuelle informasjonen og erfaringen en jordmor skal kunne gi meg. Men det ser jo ikke ut som at det vil skje slik jeg opplevde det i dag. Det kunne likegodt ha vært en tørr, intetsigende lege jeg var hos, og det ville kanskje føltes bedre, siden jeg ikke forventer annet av en lege.

Søsteren min har fortalt om hvor varmt hun ble tatt imot, hvor engasjert og støttende jordmor hun hadde, så jeg blir litt vonbroten.

Samboeren min synes også at jeg burde sende en mail til overordnet om det, men så vet jeg ikke om jeg orker å liksom "ta den kampen" heller. Vil helst unngå ubehag nå i svangerskapet.
Jeg tror kommunen bare har en ansatt i jordmorttjenesten (selv om jeg nettopp så det lå ute en 50% stilling her i kommunen), så å bytte er vel ikke mulig.

Du kan jo eventuelt bytte jordmor hvis det er mulig. Jeg var ikke fornøyd med min jordmor i mitt første svangerskap, denne gangen ønsket jeg en ny en og hun er helt fantastisk. De skal jo lytte, veilede og gi råd. Det er så godt å bli hørt når man er der. Så synd og trist at du fikk en slik opplevelse [emoji17][emoji169]

Uff så kjedelig med en slik opplevelse. Spesielt når mann er førstegangs og det er ditt første møte med jm! Hele vitsen er jo at man skal føle seg trygg og ivaretatt.
Hvis du har samme opplevelse nestegang, kan du jo prøve å ta det opp med henne. Hvis du ikke får noe ut av å gå til henne har du jo ingenting å tape på å heller gå til legen. Nå vet ikke hvor du bor, men min svigerinne bor et sted hvor de også bare han en liten prosentstilling for jm i kommunen. Hun likte ikke henne og går dermed bare til lege.

Takk, utrolig hvor godt det er å få litt støtte tilbake :)

Legen min har jeg bare vært hos én gang, og hun virker veldig bra, så jeg har ikke noen betenkeligheter med å benytte meg mer av henne egentlig. Samtidig er jeg redd for å gå glipp av den eventuelle informasjonen og erfaringen en jordmor skal kunne gi meg. Men det ser jo ikke ut som at det vil skje slik jeg opplevde det i dag. Det kunne likegodt ha vært en tørr, intetsigende lege jeg var hos, og det ville kanskje føltes bedre, siden jeg ikke forventer annet av en lege.

Søsteren min har fortalt om hvor varmt hun ble tatt imot, hvor engasjert og støttende jordmor hun hadde, så jeg blir litt vonbroten.

Samboeren min synes også at jeg burde sende en mail til overordnet om det, men så vet jeg ikke om jeg orker å liksom "ta den kampen" heller. Vil helst unngå ubehag nå i svangerskapet.
Jeg tror kommunen bare har en ansatt i jordmorttjenesten (selv om jeg nettopp så det lå ute en 50% stilling her i kommunen), så å bytte er vel ikke mulig.

Ingen privatpraktiserende jordmødre heller?

Det fikk jeg hos sist :)

Hun jeg gikk til sist var meeeget spesiell og ikke jeg eller mannen fikk kjemi med henne. Hadde fått vite på forhånd hvordan hun kunne være, men tenkte jeg skulle prøve. Endte med å gå mest til lege. Var på omvisning på sykehuset en måned før fødsel og fikk samtale med jordmor der, det var helt supert. Hun lyttet og noterte og gav masse god informasjon. Skal på sånn samtale denne gangen også.

Denne gangen foreslo den nye legen min å gå minst annenhver gang til jordmor, fordi de har mer tid og erfaring. Heldigvis har det siden sist blitt opprettet en jordmorstilling til i kommunen og hun holder til på nærmeste helsestasjon. Hun er spesiell hun også, men på en helt annen måte og føler meg veldig godt tatt vare på.

Var jeg deg ville jeg bedt om samtale med jordmor på sykehuset før fødsel og tatt kontrollene hos lege.

Så kjip opplevelse :(

Ift det praktiske kan legen gjøre akkurat det samme som jordmoren, men du mangler jo da de store samtalene. Har du en god fastlege?

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Jordmor kan jo ha hatt en dårlig dag. Er det eneste jordmor i kommunen? Kanskje du kan få ei annen?

Så drit når man får en sånn opplevelse... høres ut som en jordmor for meg hun der. Håper du finner ut av det, så du får all den informasjonen du trenger.

Hadde ikke noen god opplevelse sist med første jordmor så fikk bytta etter første time til en annen. Hun var helt fantastisk! Viktig at en har kjemi :)

Så trist å høre :( sånn skal det jo ikke være. Kanskje du kan få byttet? Er jo spesielt viktig som førstegangs at du får mulighet til samtaler om set su trenger!!

Jeg hadde også en dårlig opplevelse med JM jeg hadde med den vi mistet.
Nå har jeg en Ok JM men har lyst til å bytte til hun som er gulljordmor :Heartred

Min virker veldig grei, og selv om jeg bare har vært der to ganger føler jeg at det blir greit å ha henne. Kanskje det er verdt å gi henne en ny sjanse som de andre sier, men jeg ville absolutt fulgt det opp på en måte hvis det ikke fungerer. Det skal jo helst ikke gå ut over deg hvis dere to ikke fungerer!

Jeg har vært heldig med jordmor både i dette og forrige svangerskap, men helsesøsteren vi fikk til sønnen min var jeg ikke fornøyd med. Det var flere helsesøstre på helsestasjonen, så jeg kunne heldigvis bytte. Ser at det ikke er noe alternativ for deg, så jeg ville gitt henne en sjanse til, og hvis du får samme opplevelse da tar du heller resten av kontrollene hos fastlegen.

Tusen takk for gode råd og erfaringer. Jeg tror jeg skal gjøre som flere av dere foreslår, gi henne en sjanse til å håpe at hun hadde en dårlig dag. Jeg håper inderlig hun er litt mer interessert da, men ikke godt å si. Jeg er en engasjert østlending i en veldig lite åpen by i Trøndelag :dead: Hittil er i hvert fall det erfaringen.
Jeg synes fastlegen min virker grei og hadde god kjemi med henne, så evt. kan jeg jo bruke henne om jordmor fortsetter i den samme intetsigende tralten. Det er jo en stor opplevelse dette her, så jeg skulle ønske jeg fikk litt følelsesmessig engasjement. Har bare svigerfamilien min her oppe også, så kunne trengt litt mer engasjement fra jordmor.

Spm er jo hva du har behov for. For min del trenger jeg å snakke om svar på prøver og undersøkelser, og bli trygget i at rett vurderinger blir tatt. Føler jeg ikke har så mye behov for snakk om andre ting. For min del får jeg det jeg ønsker av å kun gå til fastlege. Jeg er selv en svært åpen og direkte person og har ikke følt at jeg har likt så godt de jordmor situasjonene. Jordmødre er jo så forskjellige, og jeg har vel igjennom mine svangerskap og fødsler møtt på flere ulike typer. Alle matcher ikke med alle.

Back
Topp