Jordmor

Firstimemother

Forelsket i forumet
Skal bare høre også med dere. Syns det er rart kanskje dama har rett vet ikke jeg hmm. Ringte for å bestille jordmor time (i uke 17 nå) fikk beskjed at jeg ikke kunne bestille nå før jeg har fått ordnær fødselsdato noe som jeg vet eksakt når det er. Har hatt UL 2 ganger og alt stemte også. Men dama mente at jeg skulle vente til OUL også kan jeg bestille etter det? Leser noen av dere har jo vært hos jordmor tidlig synes det var rar beskjed. Nå fikk jeg time i mars hos de. Ps skal ha OUL den 7.2.

Første kontroll hos jordmor (eller lege) er normalt i uke 12? Det er vel det som står i oppsettet over kontroller i normalt svangerskap også mener jeg? Jeg var i uke 12 og hadde jordmorsamtale og tok blodprøver.

Tredje kontrol skal være i uke 24, som blir regnet ut etter datoen de setter på OUL. Rent teknisk sett er det kun OUL som gjelder i forhold til terminberegningen. Så hvis du har vært på første kontroll hos lege rundt uke 12, så er neste OUL rundt uke 18, deretter kontroll hos jordmor eller lege i uke 24.
Både jeg og flere andre har allerede vært hos jordmor for kontroll utenom det, men det er nok fordi jordmoren finner tid til det. Kanskje din jordmor er ganske travel, så hun forholder seg kun til de bestemte kontrollene?

Syntes det hørtes rart ut. [emoji53] som personen over her skriver, så er det vanlig å komme inn i uke 12. Har du vært inne hos lege?

Sånn skal jeg: Annenhver gang hos lege og jordmor, ca hver fjerde uke. Vanlig med første time hos lege ca uke 12, deretter OUL, så jordmor etter det. Men sikkert noen som drar til jordmor før OUL også. Men ser ikke vitsen med det hvis man akkurat har vært hos legen. Med mindre man trenger noen å snakke med osv da. Andregangs her [emoji6]

Åååå- nå forstår jeg hvorfor legen sa jeg skulle vente til etter oul med å ringe jordmor ;-) takk!!

Jeg har valgt å kun gå til jordmor, derfor var jeg der i stedet for lege i uke 12 ☺

Det er forskjellige regler rundt om i landet, det går rett og slett på hvilke midler jordmødrene i området har. Det er ingen fasit! Noen kan få time allerede i uke 6, mens andre må vente til etter OUL dessverre.... Noen steder i landet har man ikke jordmor i kommunen engang. Får man ikke time hos jordmor så må man til fastlegen.

Har vært hos legen i uke 12 på kontroll og vært siste på ul i uke 15 og jeg er i uke 17. Men at de skal henge etter OUL er litt rart og man ikke skal ringe å bestille før det

Har vært hos legen i uke 12 på kontroll og vært siste på ul i uke 15 og jeg er i uke 17. Men at de skal henge etter OUL er litt rart og man ikke skal ringe å bestille før det
Da er det nok ikke så unormalt. For det er ganske få timer før man er i uke 24. Fra og med da trapper de litt opp. Jeg har hatt ett 12 ukers møte med lege. Og skal på OUL 16 februar. Også har jeg ikke time hos jordmor før i slutten av mars. Men fra og med da vet eg at det blir flere og flere timer. Men er du bekymret eller lurer på noe så må du aldri nøle med å ta kontakt til lege eller jordmor. Jobben deres er å hjelpe. [emoji4]

Ikke vanlig å gå til jordmor før uke 24... lege mellom 13-16, så OUL 17-20 før ny kontroll hos lege/jordmor (valgfritt) i uke 24. Om du har behov for ekstra oppfølging er det noe annet...

Jeg har vært hos lege uke 12, og har fått time til OUL uke 18+6. Tok kontakt med jordmor og oppgav termin ifølge TUL og at jeg har hatt første kontroll hos lege.
Har fått tid hos jordmor om 14 dager. Da er jeg 16+4.

Jeg var hos jordmor i ca uke 12 og fylte ut alt av papirer, hadde time hos legen denne uka, er nå i uke 15. Fortalte det når jeg ringte jordmor for å høre når jeg event. skulle til henne, hun sa at jeg kunne godt komme innom en tur å ta papirene som trengtes, hun sendte også henvisning til oul, og satte samtidig opp time til uke 24 som er neste kontroll etter oul. Det kommer nok også veldig ann på kapasiteten til din jordmor. Det nye nå er egentlig ganske få kontroller i starten om det ikke er noe spesielt har jeg forstått. Første er mellom 12 og 17 for blodprøver, så er det oul i uke 18-20 og neste er uke 24. Så blir det mere jo nærmere termin du kommer...:)

Jeg var hos lege i uke 10, det var første kontrollen. Hadde 2.kontrollen hos jordmor i uke 13 og skal på oul i uke 18. Man går jo til jordmor Før oul :/ er jo på oul de finner endelig termindato

Jeg var der i uke 9, og skal tilbake nå i uke 16 :-) og det var bare å avtale flere timer ved behov!

Back
Topp