Jordmor

Firstimemother

Forelsket i forumet
Til dere som har vært gjennom før. Når man skal bestille jordmor for første gang skal man ringe selv å bestille time eller blir man innkalt automatisk?
Og hva er best å gå til jordmor vs lege?

Til dere som har vært gjennom før. Når man skal bestille jordmor for første gang skal man ringe selv å bestille time eller blir man innkalt automatisk?
Her må man iallefall ringe å bestille time selv :) si hvor langt du er på vei så får du dato som passer til antall uker der de har ledig:)
Jordmødre er somregel mer erfaren innenfor svangerskapsomsorg:)

Som regel må man bestille time selv, ring helsestasjonen din og hør :)

Hva som er best kommer an på hva du ønsker ut av kontrollene og har behov for å snakke om. Man får mer tid hos jordmor og der er det mer "snakk", informasjon om diverse og svar på spørsmål du måtte ha. Og er jo jordmødre eksperter på temaet... Fastlegen har mindre tid som regel og er mer opptatt av det som må gjøres på kontroller. Men dette varierer også fra lege til lege.

Personlig har jeg gått mer til jordmor :)

Du må ringe selv ;) selv synes jeg jordmor er best å gå til, men det er opp til hver enkelt. Du kan gå til begge

Som mange allerede har skrevet så må du nok ringe selv ja. Siste gang gikk jeg kun hos lege og var kjempe fornøyd med det. Jeg hadde veldig ofte urinveisinfeksjon og da var det enklest at gå der (jordmor skriver ikke resepter, eller sykemelding, hvis det blir aktuelt).
Så nå tenker jeg at jeg bare fortsetter hos legen og boker meg ekstra time hos jordmor hvis jeg har behov for at prate, fordi jeg er enig med hun som skrev at jordmor som regel har bedre tid :)

Ser den. Takk for svaret da blir det nok booking hos jordmor side jeg er første gangs fødende så trenger jeg å spørre/prate mye xsmile8

Sist var jeg med lege 1.gang og mot slutten når jeg var plaget med bekken og ellers hos jordmor.
Denne gangen blir det nok lege ettersom jordmoren som var i kommunen sist har sluttet og hun som er her nå var jeg hos en gang sist og hadde en dårlig opplevelse...

Så er litt smak og behag :)

Det kommer ju selfølgelig helt an på person og fra lege til lege, du kan booke en første kontroll hos begge, og bestemme deg etter det, det gjorde jeg denne gang bare fordi jeg ville prøve ut jordmor siden jeg ikke gjorde det sist. Og husk at det går at gå til begge hvis man vill. Vet mange som har gått annenhver gang f ek :)

Back
Topp