Jordmor..?!

Vil ha nummer tre

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Sensommerskattene 2023
Hei jenter :)
Jeg skal på første kontroll hos vikaren til fastlegen min på fredag, og henne liker jeg ikke i det hele tatt :/ så jeg vil helst til en jordmor også, spesielt da fordi jeg tenker at de har mer peiling. Men spørsmålet er, hvordan får jeg kontakt med jordmor og hva sier jeg?

Hei jenter :)
Jeg skal på første kontroll hos vikaren til fastlegen min på fredag, og henne liker jeg ikke i det hele tatt :/ så jeg vil helst til en jordmor også, spesielt da fordi jeg tenker at de har mer peiling. Men spørsmålet er, hvordan får jeg kontakt med jordmor og hva sier jeg?
Start med å kontakte helsestasjonen :) Det skal det være jordmødre for svangerskapsoppfølging. Dekningen varierer dessverre fra kommune til kommune, men du får høre her hvordan opplegget er. Jeg synes også jordmødre er det beste alternativet om man ikke har noen spesielle plager, de har bedre tid og jobber spesifikt med dette :)

Her jeg bor er det helsestasjon med jordmødre. Jeg bare ringte og sa jeg var blitt gravid, ca hvor langt jeg var på vei og at jeg ønsket en time.
Når jeg kom til jordmor fylte vi ut helsekortet, sjekket urinprøven jeg hadde med, snakket generelt om alt som kan være aktuelt de første mnd.
Jeg var vel rundt 6 uker da jeg var hos henne.
Jeg har bestemt meg for å kun gå til jordmor(med mindre jeg får plager som gjør at jeg må behandles av lege) av den enkle grunn at jordmødre er spesialister på dette her med graviditet, fødsel, barseltid og babyer generelt! :-)

I min kommune ringte jeg helsestasjonen, og da fikk jeg komme til en helt fantastisk god jordmor. Jeg kunne velge mellom å ta alle kontrollene hos lege, alle hos jordmor eller annenhver gang hos L og J. Jeg valgte å gå på kontroll annanhver gang, men hvis du får samme valg kan du jo bare gå til jordmor hvis du er fornøyd med din :) Lykke til

Kommer nok veldig ann på hvor du bor. Jeg bor i Oslo og hun som svarte på tlf da jeg ringte jordmortjenesten i uke 5 var direkte ekkel mot meg.... Jeg ble bedt om å ringe etter jeg hadde fått time til OUL. Var på gråten etter på og skikkelig skuffet :(

Kommer nok veldig ann på hvor du bor. Jeg bor i Oslo og hun som svarte på tlf da jeg ringte jordmortjenesten i uke 5 var direkte ekkel mot meg.... Jeg ble bedt om å ringe etter jeg hadde fått time til OUL. Var på gråten etter på og skikkelig skuffet :(
Uff så dumt :( Teit at folk skal være så slemme!
Jeg og bor jo i Oslo, og tenkte ringe dem der. Nå er jeg 9+4 da, så får håpe det hjelper at jeg er lenger ut i svangerskapet enn du var da du ringte..

Tusen takk alle sammen, dette var til stor hjelp !!! :D

Uff så dumt :( Teit at folk skal være så slemme!
Jeg og bor jo i Oslo, og tenkte ringe dem der. Nå er jeg 9+4 da, så får håpe det hjelper at jeg er lenger ut i svangerskapet enn du var da du ringte..
Forhåpentligvis hadde hun en dårlig dag på jobb. Er jo ikke sikkert vi hører til samme bydel heller :)

Jeg bor og i Oslo og husker jeg ringte da jeg var i uke 16/17 sist og fikk beskjed om at første timen hos jordmor ikke var føre uke 23/24 .. Ble sikkelig skuffa . Men heldigvis har jeg en fantastisk lege som virkelig kan dette om graviditet og fødsler så jeg kommer til å gå til han mest :-) .

Jeg bor og i Oslo og husker jeg ringte da jeg var i uke 16/17 sist og fikk beskjed om at første timen hos jordmor ikke var føre uke 23/24 .. Ble sikkelig skuffa . Men heldigvis har jeg en fantastisk lege som virkelig kan dette om graviditet og fødsler så jeg kommer til å gå til han mest :-) .
Så dumt og teit da! :( bra du har en flink lege i hvert fall :)

Sniker fra oktober, hvordan jordmor dekningen er varierer veldig fra bydel til bydel. I noen bydeler får man ikke time før i uke 23/24, jeg bor Alna og fikk time i uke 16 (tror de helst ønsker å få deg inn før OUL og de beklaget ventetiden), selv om jeg nylig hadde vært hos fastlege for svangerskapskontroll der. Anbefaler deg å ringe for å høre ;-)

Sniker fra oktober, hvordan jordmor dekningen er varierer veldig fra bydel til bydel. I noen bydeler får man ikke time før i uke 23/24, jeg bor Alna og fikk time i uke 16 (tror de helst ønsker å få deg inn før OUL og de beklaget ventetiden), selv om jeg nylig hadde vært hos fastlege for svangerskapskontroll der. Anbefaler deg å ringe for å høre ;-)
Da skal jeg ringe og høre! :)

Gravid for første gang :) er det slik at jordmor bestiller time til OUL eller må man gjøre dette selv?
Vet ikke helt om jeg spør på riktig plass men :p

Var i dag på første svangerskapskontroll, er 8+4 og fikk time videre hos jordmor til jeg er i uke 11. Også har de sendt henvisning til tidlig UL til uke 12.
Var også på ul i uke 6 .. Tror det er veldig forskjell fra plass til plass.
Men så får jeg litt bedre oppfølging når det kommer til ul :)
Men hun sa at jordmoren her ønsket å få inn de gravide før uke 12..

Gravid for første gang :) er det slik at jordmor bestiller time til OUL eller må man gjøre dette selv?
Fastlegen min sendte det inn nå i uke 10. Tror jordmor kan gjøre det også. Om du kan gjøre det selv vet jeg dessverre ikke.

Jeg skal til første kontroll i morra hos fastlegen og har fått beskjed om at hun da bestiller time til ordinær ultralyd på det sykehuset jeg skal føde på. Så ringte jeg jordmortjenesten i Oslo og fikk beskjed der om at jeg kunne få time i august eller senere siden de ikke hadde kapasitet til å ta imot noen før det... Og de ville at det helst skulle være etter oul!

Skal til jordmor 22/6, da er jeg ca 10 uker på vei. Får se hva legen ønsker, ift når han har ferie.

Det er kun lege som kan henvise til oul. Og kanskje jordmor, det vet jeg ikke. Men du får ikke gjort det selv:) legen gjør det da du har vært på første svangerskapskontroll.

Back
Topp