Jordmor

Ensiste

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Jeg skal ha kontroller på sykehuset så har ikke tenkt på at det kan være lurt å gå til jordmor også(på sykehuset tar de bare ultralyd og måling av livmorhalsen, ikke urinprøver, vekt osv), så jeg har vært litt seint ute med å bestille meg time. Fikk time om to uker, da er jeg 19 uker på vei.

Hun jeg snakket med sa jeg var heldig som ringte nå, for de hadde akkurat fått en avbestilling. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg måtte vente helt til august!! Da ville jeg vært nærmere 30 uker på vei. Det er jo helt sykt at man må vente så lenge på jordmortime!

Hvordan er det der dere bor? Like lang ventetid?

Denne gang er det god kapasitet i kommunen og jeg går halvparten av kontrollene hos jordmor:).
Da jeg ventet nr 2 fikk jeg ikke jordmor i det hele tatt. Da tok jeg alle kontrollene hos fastlegen.

Jeg skal ha kontroller på sykehuset så har ikke tenkt på at det kan være lurt å gå til jordmor også(på sykehuset tar de bare ultralyd og måling av livmorhalsen, ikke urinprøver, vekt osv), så jeg har vært litt seint ute med å bestille meg time. Fikk time om to uker, da er jeg 19 uker på vei.

Hun jeg snakket med sa jeg var heldig som ringte nå, for de hadde akkurat fått en avbestilling. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg måtte vente helt til august!! Da ville jeg vært nærmere 30 uker på vei. Det er jo helt sykt at man må vente så lenge på jordmortime!

det var da volsomt lenge. trodde man hadde krav på oppfølging i svangerskapet!? eller gjelder det kanskje bare hos lege?

Eg skal ikkje til jordmor før 1.august. Det er for eg er på reisejobb og når eg er heime så er hu på ferie. Har ei til jordmor i nærheten, men hu er veldig rar så holder meg til legen min heller :) Men er andregangs, så føler ikkje det er så nøye dinne gangen at eg går ofte til lege og jordmor (altså begge to).

Jeg ringte på helsestasjonen forrige fredag, da skulle de sette meg på ventelisten, var visst noen foran meg. Hun fikk det til å høres ut som at det var eviglange ventelister osv..
Allerede mandag ringte de, og jeg fikk time i morgen :-D Under en uke det :-)

det var da volsomt lenge. trodde man hadde krav på oppfølging i svangerskapet!? eller gjelder det kanskje bare hos lege?
Er frivillig å gå på kontroll, men om man ønsker så har man krav på time hos lege ELLER jordmor, slik jeg har forstått. Så man har vel ikke krav på oppfølging av jordmor

Vi har to jordmødre i kommunen. Ca 1-2 ukers ventetid på time da jeg ringte. Men det var midt oppi pinse og 17. mai, så mulig den egentlig er kortere.

jeg går bare til jordmor. Her er det ikke noe særlig med ventetid. Har til og med fått telefonnr til jordmoren hvis jeg lurer på noe uten om kontor tid.

Jeg har fått min første time hos jordmor når jeg er ca 28 uker på vei, så må gå til legen på kontrollen som kommer etter ultralyd.

I kommunen min er det ikke noen venteliste, man får gjerne time i den uka man skal ha (24, 28, 32 osv).
Men jeg må likevel ta 24 ukers kontrollen min hos fastlegen min istedet, jordmødrene har visst ferie i den tiden :p

Hvis det blir vanskelig å få time på et senere tidspunkt, så kan du sikkert bare levere en urinprøve på legekontoret ditt. Så får de sjekket at den er fin i hvert fall, det bruker de ikke lange tiden på :)

Her prioriteres ikke vi som er flergangsfødende fordi hun har så mye å gjøre så jeg vet ikke om jeg får gått til jordmor en gang :-/

Jeg ringte etter time hos jordmor i dag, og fikk time 20 juni :) Kunne fått 13 juni, men da er jeg på ferie :)

Back
Topp