Jordmor

Edm

Forelsket i forumet
Når er det vanlig å ta kontakt med jordmor? Og når har man som regel det første besøket hos henne?

Mange tar kontakt med lege først for å bli henvist til OUL og ta den første kontrollen der, så tar de resten av kontrollene til jordmor etterpå :-)

Jeg har alt ringt min. der var det vanlig med første kontroll i uke 12. men tipper det er veldig forskjellig fra plass til plass. Jeg fikk kontroll i uke 7 siden jeg har diabetes.

Første gangen jeg var gravid var jeg hos henne rundt uke 8. Da fikk jeg mange bøker og hefter og vi startet å skrive på helsekortet for gravide samt at vi søkte om fødeplass og da OUL. Så det må man ikke å gjøre hos lege. Skal bruke jordmor oftere denne gangen, synes hun var flinkere.

I tidligere svangerskap har jeg vært hos legen på 1. kontroll rundt 12 uke, deretter er det JM, så sykehus/UL, deretter JM, lege, JM.. Altså, har fulgt den rekkefølgen legen/helsestasjonen har utarbeidet. :) Tatt kontakt selv når jeg vet sånn ca jeg burde dra dit.

Denne gangen dropper jeg jordmor :)

Har vært hos legen i går og fått time til 12ukers kontroll. Tenker å ta kontakt med jm etter det. Da er det liksom mer sikkert, jeg har fått alle testverdiene hun skal gå ut i fra osv. Jeg må følges opp pga kronisk sykdom, og da må jeg ta blodprøver på samme sted for å kunne sammenligne verdiene, så for meg tar jeg blodprøver og medisink oppfølging hos lege, så får jeg se ellers:)

Første kontroll mellom 8-12 uker. Jeg har ved 8 uker pga jeg må ha ekstra oppfølging. Du kan bestille time frem i tid, så ring gjerne i dag :)

Back
Topp