Jordmor

Taksvale

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Mailykke 2018
Jeg ble litt usikker på hvordan dette her er.. Skal man selv kontakte en jordmor på helsestasjonen man hører til? Vil man få henvisning av legen? Egentlig trodde jeg at en jordmor kom til å kontakte meg, men det har jeg skjønt ikke stemmer.

Og når er det vanlig å begynne å gå til jordmor?

Du må kontakte jordmor selv :) jeg har lege og jordmor I forskjellige kommuner :) skal til henne I uke 16

Ved første er det vel vanlig med samtaler rundt uke 12-14... Flergangsfødende drøyer det ofte til senere med mindre mor selv ønsker time ;)

Her er det vanlig med første jordmortime i uke 24, men kontakt helsestasjonen du sokner til, så får du nok svar på når de ønsker deg inn til første kontroll :)

Tok kontakt i dag og fikk time i uke 24.
Men vurderer privat jordmor en gang i mnd, det var godt sist og jeg fikk god oppfølging samt akupunktur mot kvalme og søvnløshet.
Skulle gjerne hatt henne igjen.

Jeg ble litt usikker på hvordan dette her er.. Skal man selv kontakte en jordmor på helsestasjonen man hører til? Vil man få henvisning av legen? Egentlig trodde jeg at en jordmor kom til å kontakte meg, men det har jeg skjønt ikke stemmer.

Og når er det vanlig å begynne å gå til jordmor?

Lurte også på dette, så jeg får vel også ringe jordmor å få time :-)

Lurte også på dette, så jeg får vel også ringe jordmor å få time :-)

Det er ikke så lett å vite alt man skal gjøre. Graviditet er en helt ny verden for meg, men godt man får hjelp og råd fra denne gruppa :-)

Det er ikke så lett å vite alt man skal gjøre. Graviditet er en helt ny verden for meg, men godt man får hjelp og råd fra denne gruppa :-)
Helt enig.. Dette er da mitt 3 barn, men det er lenge siden sist. Så nesten som om jeg aldri har gjort det før.. Hehe, man glemmer fort

Tok kontakt i dag og fikk time i uke 24.
Men vurderer privat jordmor en gang i mnd, det var godt sist og jeg fikk god oppfølging samt akupunktur mot kvalme og søvnløshet.
Skulle gjerne hatt henne igjen.

Hvor mye måtte du betale for det? :)

Første jm-time er vel egentlig i uke 24 :)
Men jeg er i uke 15 nå, og har vært hos jm i uke 10, og skal dit igjen neste uke (uke 16) :) i tillegg kommer jeg til å ha jevnlige kontroller hos jm hele resten av svangerskapet, de siste 6-7 ukene skal jeg dit minimum annenhver uke.. :) (fikk svangerskapsforgiftning med storebror, og sjansen er visst veldig stor for det samme igjen)

Jeg ringte til jordmor i dag. Jeg fikk time 11. januar, da er jeg 16+6. Det virket ut som om jeg egentlig kunne velge tidspunkt selv, men siden jeg skal til fastlegen min 21. desember så sa jeg at det ikke er noe behov før jul. Jeg er veldig spent på å dra til jordmor kontra fastlegen, og må si jeg gleder meg :-)

Her sa fastlegen at "neste gang du kommer i uke 24 så fyller vi i resultatene fra blodprøvene" - også ble jeg litt sånn ... hm? Regner han med at jeg bare skal gå til ham? Kjenner jeg vil gå til jm så mye jeg får lov.

Her sa fastlegen at "neste gang du kommer i uke 24 så fyller vi i resultatene fra blodprøvene" - også ble jeg litt sånn ... hm? Regner han med at jeg bare skal gå til ham? Kjenner jeg vil gå til jm så mye jeg får lov.
Det er vel opp til deg selv :) hadde bestilt hos jm i uke 24. Der får man mer info om ting som angår svangerskapet, jm har litt mer spisskompetanse kan man vel trygt si :p

Det er vel opp til deg selv :) hadde bestilt hos jm i uke 24. Der får man mer info om ting som angår svangerskapet, jm har litt mer spisskompetanse kan man vel trygt si :p
Ja, det var nettopp det. Kan jeg få blodprøvesvarene når jeg er der for sykemelding, og bare fylle på arket selv?

Ja, det var nettopp det. Kan jeg få blodprøvesvarene når jeg er der for sykemelding, og bare fylle på arket selv?
Du skal nå kunne få blodprøvesvarene ja, jeg fikk mine i posten :p legen fylte de inn når jeg var og fikk forlenget sm.

Back
Topp