Jordmor

Lillemy.

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
Sensommerbarna 2019
Bor på bygda. å jordmora er ikke her hver uke. Skal ta blodprøve i uke 12. men hun er her i uka her, så kommer ikke før 19 Juni er da litt over 13 uker på vei, har det noe og si tror dere?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Men får du tatt blodprøver hos jordmor da? Trodde man måtte til lege for den første kontrollen med blodprøvene. Sånn er det i hvertfall her:-)

Du tar vel blodprøve hos fastlegen din? Gjorde i alle fall jeg :)

Ja men jordmora og legekontoret er på samme plass. Så vil heller snakke med jordmor nå. Blodprøve arket er utfylt fra før. Var liksom ikke det jeg lurte på heller :/

Så helsesekretæren skal ta blodprøvene.

blodprøvene må du jo bare dra å ta uavhengig av den timen. de skal tas mellom 10 og 12 trodde jeg? jeg spurte om jeg kunne vente til uke 14,men det gikk ikke så tok i uke 10.

Er 13+4 når jeg er på kontroll hos legen, dro til jordmor i dag 11+5 (jordmor mente 11+4) for å slippe å vente så lenge på første kontroll. Blodprøvene blir ikke tatt før jeg er til legen :)

blodprøvene må du jo bare dra å ta uavhengig av den timen. de skal tas mellom 10 og 12 trodde jeg? jeg spurte om jeg kunne vente til uke 14,men det gikk ikke så tok i uke 10.
Er uke 12 på lørdagen. Så vært lurt å tatt blodprøven på mandagen egentlig da?

du får ringe legekontoret og høre, meget mulig det ikke har noe å si,er nok ulike retningslinjer, jeg fikk allefall beskjed om at jeg ikke kunne vente til 14+2 som er i dag.

Eg skal ta i morgo fordi eg ikke har hatt mulighet før. Er da 13+1

Eg skal ta i morgo fordi eg ikke har hatt mulighet før. Er da 13+1

blir fire dager lengre for min del da 13+5. Skal ringe på fredagen. får høre da.

Tror det er ulik praksis rundt om i landet. Her tar de blodprøvene etter uke 12, men gjør ikke noe om det blir i uke 13 eller 14. Bare ikke før uke 12. Var det jeg fikk beskjed om fra jordmoren min. Så er nok lurt å ta kontakt med legekontoret der du bor, for å finne ut når de vil du skal ta blodprøvene. Tror det er sykehusene som avleser blodprøvesvarene som bestemmer når de vil at prøvene skal tas, så legekontoret ditt har nok informasjon om det :-)

Tror det er ulik praksis rundt om i landet. Her tar de blodprøvene etter uke 12, men gjør ikke noe om det blir i uke 13 eller 14. Bare ikke før uke 12. Var det jeg fikk beskjed om fra jordmoren min. Så er nok lurt å ta kontakt med legekontoret der du bor, for å finne ut når de vil du skal ta blodprøvene. Tror det er sykehusene som avleser blodprøvesvarene som bestemmer når de vil at prøvene skal tas, så legekontoret ditt har nok informasjon om det :-)
Ja legen sa fra uke 12..

Tror det er ulik praksis rundt om i landet. Her tar de blodprøvene etter uke 12, men gjør ikke noe om det blir i uke 13 eller 14. Bare ikke før uke 12. Var det jeg fikk beskjed om fra jordmoren min. Så er nok lurt å ta kontakt med legekontoret der du bor, for å finne ut når de vil du skal ta blodprøvene. Tror det er sykehusene som avleser blodprøvesvarene som bestemmer når de vil at prøvene skal tas, så legekontoret ditt har nok informasjon om det :)
Hvilke blodprøver er det dere snakker om??

Man sjekker om man er rh+ eller rh-. Jeg var til legen i dag å spurte hvorfor blodprøvene må tas etter uke 12. Han sa at det er fordi det er først etter uke 12 man kan se om mor har begynt å produsere evt antistoffer mot barnet. Gjelder først og fremst negative mødre, men han sa at rh positive også sjeldne ganger kunne produsere antistoffer..,

Man sjekker om man er rh+ eller rh-. Jeg var til legen i dag å spurte hvorfor blodprøvene må tas etter uke 12. Han sa at det er fordi det er først etter uke 12 man kan se om mor har begynt å produsere evt antistoffer mot barnet. Gjelder først og fremst negative mødre, men han sa at rh positive også sjeldne ganger kunne produsere antistoffer..,
Derfor ja.. Hørt det hadde noe med resultatet og gjøre ja.

Var akkurat det jordmora mi fortalte meg også, jeg hadde bare glemt detaljene :-D

Ja det er vanskelig med alle detaljene, vet ikke hva som skjer om man har antistoffer. Men det er sikkert derfor de sjekker det. Regner med de har en plan hvis man har det....;)

legen min tok blodprøve og typet det i uke 8. var på kontroll no i uke 12, og da hadde hun fått svaret fra blodbanken og alt var ok. de blodprøvene eg tok denne gangen ble ikke typet. kun sjekket hb osv.

Jeg og fikk blodprøvene tatt i uke 8, fikk svarene i uke 11. Rart at det er så forskjellig praksis på forskjellige steder.

Back
Topp