Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Var hos legen i uke 12, skal på ultralyd nå i uke 18.. Så skal jeg bestille meg en legetime ca. 3 uker etter UL, og deretter skal jeg ta en jordmortime tenkte jeg
Tror urinprøve skal tas med på alle kontroller i svangerskapet.
Jeg var hos jordmor i går, 14+5, og jeg har ikke vært hos lege eller noe i forkant. Så hun fylte ut Helsekort for gravide og snakket om hvordan det har gått så langt, om det var noe vi lurte på, hvordan livssituasjonen vår er (jobb osv) hun spurte om sykdommer jeg har eller som er i familien, og ga oss endel brosjyrer, en bok og liste over nyttige nettadresser ol. Info om fødselsforberedende kurs. Hun fortalte også at de hadde egen psykolog på helsestasjonen som vi kunne snakke med i forhold til graviditet, fødsel, samlivet og ellers ting vi måtte ha på hjertet. Jeg hadde med urinprøve som hun puttet en stikk i, for å sjekke evt Uvi, eggehvite ol. Hun spurte om jeg syntes det var greit å veie meg, så jeg gikk på vekten. Så regnet hun ut BMI for å se om jeg kunne være i fare for svangerskapsdiabetes (større fare hvis du har BMI på 27 eller mer). Og så fant hun hjertelyden med doppler Hun satte også opp time for OUL, og så kunne jeg komme tilbake i uke 24.
Jeg har hatt to private ul timer hos ei jordmor, men har min egen jordmor som jeg kun har hatt en time hos. I kommunen har de et prosjekt for gravide. Man skal da inn til samtale før den 10 uken. Prate om ernæring, alkohol, rus, forventninger, og alle andre ting som er relevant fra tidlig av Jeg skal ikke tilbake før i slutten av mai. Ellers er jeg hos legen 1 gang hver måned.
Urinprøver skal med til alle kontroller hos lege og jordmor