Jordmor?

Oneinamillion

Oktoberskatt på vei <3
Oktobermirakler 2013
Hei. Har dere tenkt å få oppfølging av jordmor gjennom svangerskapet? I stedenfor fastlege. Når er det vanlig å bestille sin første jordmor time? Og hvor ofte ..? Jeg er gravid for første gang, så er litt å sitte seg inn i :P

Jeg har tenkt til dette, fordi her er det ikke kun en fast lege, men de skifter på det hele tiden, greit å gå til legen, vil ha en og samme person i hele svangerskapet.... :)

Jeg gikk kun til lege sist svangerskap, men denne gangen må jeg gå til begge. Jeg ringte jordmora mi ganske tidlig for å få time. Det er fordi i min kommune er det kun en jordmor, og egentlig kun førstegangsfødende som har rett. Andre kan få time hvis det er spesielle grunner.

Her i kommunen kjører de et prosjekt som heter Frida. De vil da ha inn gravide før uke 9, eller til og med i uke 9, for samtale og diverse.

Skader ikke å ta en telefon til ei jordmor du kunne tenkt deg, så finner de fort en time til deg, om det er nå eller om noen uker :)

trives aller best med å gå til jordmor, hadde en flott jordmor sist som jeg også skal gå til denne gangen. men nå må jeg gå til lege samtidlig, dette gjorde jeg sist også pga en del plager jeg også regner med å få denne gangen, men hadde da og har nå også veldig grei lege så da er det fint å gå til begge deler :-)

Skal gå til jordmor denne gangen også. Legen kun til nødvendige prøver

Blir kun lege denne gangen. Må ha kontroll hver månede pga stoffskifte, så blir mye om jeg skal presse inn timer hos jm også :)

Jeg byttet på lege og jm sist, hadde første time hos jm i uke 12. Denne gangen kommer jeg til,å gå mest hos jm. Bestiller time etter jeg har vært på ul neste uke:)

Det spørs på hvilken jordmor jeg får ;) Vi har flyttet siden sist gang, så vil uansett ikke få den samme som jeg hadde. Går nok helst til jordmor dersom kjemien stemmer, viss ikke bruker jeg fastlegen min :)

Jeg tok UL annenhver uke de siste par mnd og jordmor hver uke på sykehuset forrige gang. Veldig flott å ha kontrollene på sykehuset :) Så tassen min annenhveruke liksom! (på grunn av svangerskapsdiabetes)

Men vil definitivt ha jordmor i tillegg til kontroller :) Legen har ikke tid til å høre på deg liksom :)

Jeg satser på legen som første kontroll, og så vil jeg ha jordmor akkurat som sist svangerskap. Synes hun har bedre tid, og fastlegen min skal i permisjon...

De to andre gangene har jeg vært en gang hos legen og resten hos jm, nå har vi flyttet, så skal prøve jm og se om jeg trives med henne.

(jordmødrene har gjerne bedre tid, er ofte damer og har gjerne barn selv og vet hva de snakker om både profesjonelt og personlig. Feks amming er mer naturlig å snakke om med en dame enn en mann, han kan det kanskje i teorien, men... Dessuten kan mannlige leger ha en tendens til å forenkle hele svskapet med: det er ingen sykdom. punktum. men noen ganger er det nødvendig å snakke om ting, kanskje ikke fysiske heller, men det er store forandringer på gang.. Men søsteren min har kvinnelig lege og hun trives bedre med henne enn jm, legen har selv hatt det tøft som gravid, så hun er veldig snill og forståelsesfull, bra for de gravide pasientene hennes :P)

Jeg gikk til både lege og jordmor sist.

Jordmødrene har ofte litt bedre tid til å sitte å skravle enn hva legene har ;)

Jeg har seriøst mye oppfølging gjennom sv.skapet så jeg vet ikke om jeg finner tid til timer hos jordmor også.
Sist jeg gikk gravid tok jeg ikke kontakt med jordmor før mot slutten, rundt uke 25 kanskje.
Jeg må regelmessig til indremedisiner, kontroller hos gyn.pol, sjekker hos øyelege og foreløpig innom fastlegen en gang i mnd også for sykemelding osv ;)

Jeg kommer til å gå til lege for første kontroll i uke 12. Deretter blir jeg å gå til jordmor fra of med uke 24 :) Legen min er egentlig en skikkelig tørrpinne :P Ikke den type person jeg gidder å snakke om dårlig fødselsopplevelse og slike ting. ;) Flink ellers, for all del, men ikke til slikt!

Jeg gikk til begge under forrige svangerskap, og det syns jeg funket bra;)
Blir tett oppfølging denne gangen, så det blir nok begge denne gangen også;)
legen kan sitt og jordmoren kan sitt, og tilsammen blir det bra;)

Back
Topp