Jordmor

lillys

Blir kjent med forumet
Jeg skal til jordmor for første gang neste uke. Da er jeg i uke 17, dvs. uken før ultralyd.
Hva er det som egentlig skjer første jordmortime? Varer den en time stort sett?
Var hos fastlegen i uke 11. 

Det kommer helt an på hvor mye du lurer på selv. Så lenge du har vært til lege, regner jeg med alle prøver er tatt. Typisk er at du har med en urinprøve som hun sjekker. Ellers blir det å lytte etter babyen, evt spørre etter opplysninger ift helsekortet om ikke du gjorde det hos legen, spørre hvordan du har det. Ville sagt at det tar fra 20-30 min. Det har tatt ca 20 min de gangene jeg har vært inne...

Hei! :) Jordmor har nok satt av god tid så lenge dette er første timen din, og da får du garantert anledning til å spørre om alt du eventuelt lurer på ifm graviditeten. I tillegg sjekker jordmor urinprøven din, tar blodtrykket, sjekker livmorens vekst og lytter til babyens hjertelyd. Hun spør helt sikkert også om hvordan det går med deg, om du har spesielle plager eller lignende. Hun skal også informere deg om kosthold (hva du bør spise, og ikke spise). Timene hos jordmor er alltid bra synes jeg, for hun har alltid god tid og ingen spørsmål er for dumme! Hos legen synes jeg av og til at jeg "opptar tiden" og er redd for å spørre om små ting jeg lurer på.... :) Lykke til hos jordmor - og gled deg til å høre hjertelyden!

Back
Topp