jordmor.

Natepate

Andre møte med forumet
Er veldig usikker på om jeg skal kontakte jordmor her i kommunen.
jeg går til fastlegen på kontrollene nå også har jeg jordmor fra privat klinikk. Vi har vært på Ul hos henne så skal vi inn igjen i januar så det er ikke ofte jeg har vært hos henne.

ikke har jeg så mye spørsmål heller.. tenker egentlig at jo mindre man vet jo mer avslappet er man i forhold til dette som skal skje?! 

Er det helt på tryne? Legetimene er kortere men føler det er informativt nok ikke minst spennende og få høre hjerteslag og se hvordan han vokser. 

Jeg har heller ikke noe kontakt med JM, kun kontroll hos legen. Sist jeg gikk gravid ble jeg fulgt så tett opp på slutten at det ble kontroll hver uke og bare stress med begge to så denne gangen blir det kun legen tror jeg.

Jeg syntes det er kjempe koselig å gå til jordmor. Føler jeg får mer informasjon av ho, legen sjekker bare symfysemål, hjerteslagene til babyen, vekten min og blodtrykket, og så sier han ikke så veldig mye mer.
Jormor gir meg tips og råd, og det setter jeg veldig pris på. Ho har fått meg til å melde meg på svangerskapskurs og ammekurs, gitt meg masse informasjon jeg kan lese (om amming, fødselsdepresjon, kosthold m.m).

Føler meg (foreløbig) veldig avslappet til at jeg skal føde. Kanskje angsten kommer etterhvert? Jeg sammenligner angsten med å føde med angsten jeg har for å fly. Selv om jeg er redd for å fly, bestiller jeg likevel flyreiser (for jeg elsker å oppleve nye steder). Angsten kommer ikke før jeg setter meg på flyet. Det er først da jeg blir redd og vil av flyet.
Tror ikke jeg kommer til å grue meg noe særlig til å føde, men når fødselen har begynt, det er da jeg kommer får angst og blir redd (og vil vekk :-P ). Må legge til at dette er førstemann, så jeg vet ikke hva som venter meg.

som andregangsfødende så valgte eg å bare gå t lege denne gang, har alt av info i bøker fra første mann og heller isje noe spes eg lure på og stress nokk når en har en liten hjemme som må vera me på alt :P

Jeg følte ingen behov for å gå til jordmor forrige svangerskap, og heller ikke denne gangen. Hvis du synes legen gir nok informasjon, så holder vel det? Jeg har en flink fastlege som tar seg tid til litt prat på kontrollene, måler hjerterytmen og passer godt på meg, så jeg er fornøyd med det! :-)

Jeg går hovedsaklig til jordmor. Har en veldig hyggelig og flink jordmor som jeg er fornøyd med. Legen tar jeg kontakt med dersom jeg har behov for det. Fungerer fint for meg :)

Min fastlege har gått ut i permisjon og det er satt in to vikarer for henne. Først en som skal jobbe 2 måneder og så en annen deretter. orker ikke å forholde meg til så mange ulike og har derfor bestemt meg for å hovedsaklig gå til jordmor. Dersom jeg har plager som trenger sykemelding, henvisning og lignende så blir det lege, men ellers blir det jordmor - som forøvrig virker veldig flink og koselig å snakke med.

I mitt 2. svangerskap gikk jeg kun til lege av paraktiske årsaker (var så langt til jordmor samt at jeg ikke hadde kjemi med jordmora jeg fikk timer hos). I mitt 1. svangerskap gikk jeg litt til både lege og jordmor, mest til jordmor mot slutten da det ble mye fødselsprat - når det gjelder fødsel har jeg følt at jordmor kan bidra med mer utfyllende informasjon.

Back
Topp