jordmor

groa

Glad i forumet
Hei. Har termin 26. mai, og skal nå til jordmor for første gang. Er det noen av dere som har vært til jordmor nå som har lyst å fortelle meg litt hva skom skjer ved det første møte? Hørte snakk om at hun målte livmora??? Hvordan gjøres det?
Tusen takk!

Hei. På første jordmorkontroll er det en inngående samtale om graviditeten, vaner, bekymringer, etc. Så måles blodtrykk, hjertelyden blir skjekket, du blir veiet, du har med urinprøve, mm. Husker ikke alt, jeg.

Jordmor har et måler livmorens størrelse ved å legge et målbånd på øverste kant av skambeinet, så trykker hun litt på magen din for å kjenne etter hvor høyt livmoren har kommet. Avstanden mellom disse to stedene utgjør Symfyse-fundus målet, som beskriver da størrelsen på livmor. Ble du klokere? Er ikke verdensmester i å forklare, akkurat...

Tusen takk! [:)] Nå vet jeg litt hva jeg går til... he he. Alltid spennende med nye ting skjønner du. [;)]

Jeg var hos jordmor i dag. Og det var kjempe kos.[:)] Var kjempe kos å høre hjerte lyden, alt ble plutselig mer virkelig[;)]

Så det er bare å glede seg![:D]

Var hos jordmora forrige uke, hun målte ikke livmora mi, men jeg fikk høre hjertelyden til babyen(det er sinnsykt stort, jeg svevde resten av dagen)
Ellers snakker dere masse, du får noen brosjyrer og du får stille spørsmål...husk å ta med urin
Lykke til!!![:)]

Nå har jeg hakkurat vært hos jordmor! Hørte hjertelyden!!! 160 slag i minuttet. helt normalt sa hun. [:)] Det kom nok noen tårer i øynene når jeg plutselig hørte hjerte til babyen! En stor opplevelse. Ellers droppet hun å måle sf målet, ville begynne å måle meg neste gang jeg skulle på kontroll. Helt topp jordmor! Kjempegrei! [:)]
Takk til dere som var med å forberedte med!! [;)]

Skal til jordmor for første gang 7.desember og gleder meg veldig. Lurer på om det kan være lurt å ta med samboer på dette?? Han får dessverre ikke bli med på ultralyden senere i desember, men om vi får høre hjertelyden så er det kanskje et plaster på såret for han?

jeg hadde med mannen min til første jordmortime, trur han fikk mye fin info og mer følelse av å være med i "prosessen". dessverre for oss var det for tidlig å høre hjertelyd. Er redd min heller ikke får vært med på UL, for det kan se ut til at det blir første uka i januar pga juleferien, og da er han tilbake i nord..

Back
Topp