Jordmor vs legen?

Endo*Check

Flørter med forumet
Hei jeg har vært på ultralyd i dag og fått bekreftet at alt står bra til er nå 11 uker på vei, men jeg har fortsatt ikke vært til noe sånn første kontroll. Hva er forskjell på legen og jordmor?

Det er helt frivillig om man vil gå til lege eller jordmor, eller begge deler. Her tar ikke jordmor blodprøver, så det må tas hos fastlege. Men ellers syns jeg det et veldig greit å følges opp av jordmor utover i svangerskapet da de definitivt sitter på mest kunnskap rundt gravide❤️

Jeg synes det er koseligere å gå til jordmor, men legen min er veldig klar på at hun vil ha meg inn månedlig for å følge med på formen min. Så jeg går til annenhver :)

Jeg velger også jordmor til kontrollene. De tar seg mye bedre tid på hver time, og har som regel mer kunnskap om graviditet :happy:

Jeg går også bare til jordmor for svangerskapskontroller. Legen for andre ting som eventuelt måtte dukke opp, men jordmor for rutinetingene. Hos legen får man 15 minutter hvis man er heldig, mens jordmor setter av 30-60 minutter avhengig av temaer som evnt skal tas opp, og ekstra timer hvis du har bekymringer og trenger å snakke om det. Jordmor kan mye mer om svangerskap og fødsel/amming enn legen kan. Jeg gleder meg til å komme i gang med svangerskapskontroller igjen, det var skikkelig hyggelig sist:)

Jeg hadde første svangerskapskontroll hos legen og resten av oppfølgingen hos jordmor sist svangerskap. Jeg tenker at det blir det samme denne gangen også, så lenge formen er fin og jeg ikke trenger mer oppfølging.

Jeg gikk hos jordmor sist og kommer til å gjøre det denne gangen og. Var på noen kontroller hos legen for å følge med på stoffskiftet. Jeg prøver å styre unna denne legen, da han egentlig ikke har tid eller tro på pasientene sine. :banghead:

Jeg ser at mange er misfornøyd med svangerskapskontroll hos lege, så jeg vil bare legge til at jeg har første kontroll hos lege i dag og hun hadde satt av 40 minutter. Det var en kjempefin kontroll hvor vi snakket om tidligere svangerskap og fødsler. Så det går an å ha fine kontroller hos lege også. :)

Sverger til jordmor siden hun er best på kvinnehelse, graviditet og amming. Drar kun til legen for sykemeldinger og blodprøver. Har opplevd leger som ikke aner hva en svangerskapskontroll innebærer...
Ja, samme her. Legen fullførte kontrollen på 5 minutter. Hos jordmor har jeg vært mellom 45 min til 1 time. Har hatt mange fine samtaler med jordmor i de tidligere svangerskapene:happy:

Jeg går hos jordmor. Legen min sa selv at han anbefalte meg det i forrige svangerskap. Det er tross alt hennes spesialitet. Er i tillegg velsigna med verdens BESTE jordmor, hvor jeg føler at jeg er den viktigste personen i hennes liv. Haha.

Jeg ser at mange er misfornøyd med svangerskapskontroll hos lege, så jeg vil bare legge til at jeg har første kontroll hos lege i dag og hun hadde satt av 40 minutter. Det var en kjempefin kontroll hvor vi snakket om tidligere svangerskap og fødsler. Så det går an å ha fine kontroller hos lege også. :)

Jeg skal ha hos legen, han ba meg si at det var det jeg skulle ved timebooking, for da setter de opp ekstra tid.
Ellers er det litt raskt inn og ut der de andre gangene, med mindre jeg ber om mer tid.
Foretrekker også kontrollene hos jordmor, men må innom lege for stoffskifteprøver og sykmelding osv.

Tusen takk for alle svar, da undersøker jeg hvordan det er med jordmor her :happy: :Heartred

Jeg var hos legen i går, skal bestille meg en ny 1. svangerskapskontroll hos jordmor. Det var veldig lite informasjon hos legen. Jeg fikk i det minste tatt blodprøver og sånt da.

Jeg går bare til legen denne gangen (andregangs). Sist byttet jeg litt på, og hadde klart best erfaring hos fastlegen som jo kjenner meg fra før. På helsestasjonen var det mye mer forsinkelser, flere ganger opplevde jeg å komme til en annen jordmor enn «min» og det ble litt mye pjatt for min del. Men ammekurset på helsestasjonen var veldig bra for en førstegangsfødende! Så det kommer helt an på relasjonen man har med fastlegen også, tenker jeg. Og om man har vært der noe særlig før man ble gravid, så klart. Hadde fastlegen vært «fremmed» hadde jeg kanskje trivdes bedre med jordmor.

Fastlegen min setter av 1t, iaf til den første kontrollen. Så dette med at fastlegen ikke tar seg tid varierer nok fra lege til lege.

Tror man kan være heldig og uheldig både med lege og jordmor, man må vel bare prøve å finne noen man er komfortabel med... Jeg skal ta første til fastlegen, og så tenker jeg neste til jordmor. Så får jeg avgjøre etter de to timene hvem jeg vil til evt dele.

Sist gikk jeg til fastlegen første kontroll, og til jordmor på alle de andre. Denne gangen velger jeg å kun gå til jordmor. Her tar de blodprøver på helsestasjonen, så trenger ikke dra til legen, heller. Det er jo faktisk jordmor som jobber med dette hver dag, en allmennlege er litt mer begrenset i sin kunnskap om svangerskap. Sliter også med litt fødselsangst, så skal bli fint å få pratet det ut allerede på første kontroll.

Legen jeg gikk til kunne ikke gjøre noe annet enn å ta blodtrykk, og ble sur når jeg spurte om hjertelyd og SF-mål. «Det er jo ikke min jobb»...
What??? Legen min har alltid gjort det. Klart det er hans jobb på svangerskapskontroll!

Føler jeg er ganske heldig med fastlegen når det gjelder svangerskap og den slags egentlig. Han har jobbet på sykehuset på gyn (tror jeg), har i hvert fall god peiling. Kjøpte seg eget UL-apparat fordi han syns det er interessant. Han sa han har innsett gjennom åra at gravide kan være veldig dårlig, selv om vi liksom ikke er syke, så jeg slipper å krangle om sykmelding. Vet mange sliter med det.
Egentlig er han langt unna nå, annen kommune og greier, men jeg vil ikke bytte før jeg er ferdig å være gravid.

Back
Topp