Jordmor Vs lege

Føniks

Forelsket i forumet
September To Remember 2022
Hva tenker dere om oppfølging av jordmor Vs lege?
Hva innebærer det feks?
Jeg forstår at jordmor har mer kompetanse, men liker godt at lege får all innsikt og har oversikt.
Vet liksom ikke helt om det er fordel å bytte på eller lettere å følges opp av en?

Sier fastlege ifra til jordmor eller må man kontakte selv?

Jeg tenker det mest ideelle er en kombinasjon. De har begge nyttig kunnskap om litt ulike ting. Som regel må man kontakte selv, men kan være forskjellig fra kommune til kommune.

Hva tenker dere om oppfølging av jordmor Vs lege?
Hva innebærer det feks?
Jeg forstår at jordmor har mer kompetanse, men liker godt at lege får all innsikt og har oversikt.
Vet liksom ikke helt om det er fordel å bytte på eller lettere å følges opp av en?

Sier fastlege ifra til jordmor eller må man kontakte selv?
Min lege ønsket å følge meg opp sist (ingen medisinsk årsak), så vi ble enige om ca. 50/50 jordmor og lege. Funket utmerket. Eneste var at de var litt ulike når det gjaldt å måle symfyse-fundus-mål, hehe, men var hos jordmor oftere på slutten. Syntes det var fint med en aktiv og interessert fastlege (sykemelding osv), men likevel lavterskel kontakt med jordmor :)

Jeg endte opp med en kombinasjon i mine forrige svangerskap. Jordmødre er flinke til å forberede til fødsel og slikt, og de kan oftere svare på mange av de «rare» spørsmålene som har en tendens til å dukke opp ;) Har det oppstått akutte bekymringer har jeg dratt til fastlege. Har også vært hos fastlege pga sykmelding o.l., samt da jordmor hadde ferie gikk jeg heller til fastlegen i stedet for til en fremmed jordmor.

Jeg gikk kun hos jordmor sist, og var superfornøyd med det. Hadde ingen medisinsk grunn til å oppsøke lege eller behov for sykemelding. Jeg var imidlertid en tur hos legen mot slutten da jeg trengte allergimedisin, og hun ga uttrykk for at hun gjerne ville være med å følge opp neste gang, og hun hadde et lite ultralydapparat :love2
Så nå kommer jeg til å gå litt mer til henne i starten og håper at hun ser noe på første time om en ukes tid når jeg er 7+4 selv om det bare er utvendig! Så du kan jo bestille time hos begge og ta det litt derfra når du blir litt kjent med både de og dine egne behov. Har hørt om flere leger som rett og slett ikke er så gode på graviditet og fødsel, og der er jordmor fantastisk!

Kommer til å bruke mest jordmor, men har en veldig snill fastlege som jeg kommer til å bruke også om jeg føler for det, når det feks gjelder medisinske ting :) hun er også dame, så føler hun er mye mer forståelsesfull enn de mannlige legene jeg har hatt.

Back
Topp