Jordmor vs lege

Juletre34

Elsker forumet
Assistert-jentene
Septemberlykke 2021
Hvordan gjør dere det med legetimer/jordmor? Jeg har aldri vært gravid før, men er det vanlig å gå til begge eller bare en av de? Jeg har fått time hos lege når jeg er 7 uker og jordmor når jeg er 8 uker. Hos legen har jeg bare 15 minutter avsatt tid, men hos jordmor får jeg jo 1 time. Det er jo kjempestor forskjellig.

Hva gjør jordmor som lege ikke gjør og motsatt?

Hvordan gjør dere det med legetimer/jordmor? Jeg har aldri vært gravid før, men er det vanlig å gå til begge eller bare en av de? Jeg har fått time hos lege når jeg er 7 uker og jordmor når jeg er 8 uker. Hos legen har jeg bare 15 minutter avsatt tid, men hos jordmor får jeg jo 1 time. Det er jo kjempestor forskjellig.

Legen tar blodprøver og kan skrive sykemelding. Jordmor tar urinprøver og ikke mer i min kommune, men de har mye mer informasjon om svangerskapsoppfølgning, møtepunkter med sykehuset og jeg opplever timene til jordmor som mer kosetimer. Jordmor sjekker hjertelyd og måler symfysemål, men det har min lege gjort også. Jeg var vel 50/50 til lege og jordmor i forrige svangerskap. I dette blir det mest til jordmor såfremt jeg ikke blir dårlig som sist.

Last edited:
Legen tar blodprøver og kan skrive sykemelding. Jordmor tar urinprøver og ikke mer i min kommun, men de har mye mer informasjon om svangerskapsoppfølgning, møtepunkter med sykehuset og jeg opplever timene til jordmor som mer kosetimer. Jordmor sjekker hjertelyd og måler symfysemål, men det har min lege gjort også. Jeg var vel 50/50 til lege og jordmor i forrige svangerskap. I dette blir det mest til jordmor såfremt jeg ikke blir dårlig som sist.
Jeg hadde 50/50 i mitt første. Kun lege i andre. Nå føler jeg legetime med det nødvendigste, og jordmor resten håper jeg ❤️ Håpe jordmor som er nå er ålreit. Har ikke helt samme kjemi med fastlegen som forrige, så følelsen av at de timene ikke blir så hyggelige som tidligere. Men håper det blir bedre enn jeg tenker.

Jordmor tar seg som regel bedre tid og jeg følte hun «så» både meg og barnet i magen på en helt annen og god måte enn en lege. Legen gjør stort sett kun det instrumentelle som blodprøver og evt sykemelding. Det var i alle fall min oppfatning forrige graviditet. Dette kan sikkert variere fra person til person.
Kort oppsummert og med min personlige erfaring:
Lege: ser på graviditeten som en ting som skjer med kroppen og de fysiske prosessene det måtte innebære.
Jordmor: ser på graviditeten som en menneskelig greie med følelser, hormoner, vanskelige tanker og utfordringer.

Har ikke bestilt noe enda, men har aldri vært hos fastlegen min, så er litt spent på hvordan den timen blir. Håper han er okei å prate med :happy:Tenker jeg bestiller hos jordmor tidlig også, er første gangen så er mye nytt for meg.

Gikk kun til jordmor med første, og kun til lege med andre (kun de «obligatoriske» timene) :) Nå tror jeg at jeg vil ha kun jordmor, eventuelt en blanding. Fikk fødselsdepresjon etter andremann, og føler at det delvis var fordi jeg fokuserte på alle andre ting enn svangerskapet.. Fødte 4 dager over termin, og husker at jeg godt kunne tenkt meg å gå gravid et par måneder til, for jeg var jo ikke klar for baby NÅ :eek: Dessuten er jeg mye mer care mtp. jobb og det å skaffe vikar nå sammenliknet med de to første. To svangerskap uten en ENESTE sykedag eller fri pga jordmortime osv, så føler jeg har tjent meg opp litt goodwill :yuck:

Kommer til å gå mest hos jordmor, føler ikke at legen tar seg tid til å sjekke alt. Så kommer nok bare til å gå til lege når jeg må det.

MÅ man innom jordmor? Kommunen min har avtale med nabokommunen noe som betyr ferge + 30 min kjøring, hver vei. Det vil jo ta en halv dag hver gang liksom. Tenker det da er mye mer naturlig å gå til legen som er vegg i vegg med arbeidsplassen min.

MÅ man innom jordmor? Kommunen min har avtale med nabokommunen noe som betyr ferge + 30 min kjøring, hver vei. Det vil jo ta en halv dag hver gang liksom. Tenker det da er mye mer naturlig å gå til legen som er vegg i vegg med arbeidsplassen min.
Jeg gikk kun til lege med andremann. Du velger helt selv, heldigvis

Jeg tar 50/50 (førstegangsgravid). Men jordmor ville ha første time over tlf :banghead:
Så nå angrer jeg litt. Skal gå 2 mnd uten at noen sjekker blodtrykk, urin o.l... fortsetter hun slik så går jeg 100% til legen

Jeg tar 50/50 (førstegangsgravid). Men jordmor ville ha første time over tlf :banghead:
Så nå angrer jeg litt. Skal gå 2 mnd uten at noen sjekker blodtrykk, urin o.l... fortsetter hun slik så går jeg 100% til legen
Oj, det er litt rart syns jeg. Det er jo mange nok som møter opp hos legen for andre ting.. Vanskelig å sjekke urin og blodtrykk over telefonen :hungover:

Jeg må gå til lege hver 4. Uke for oppfølging med blodprøver, men kommer nok til å gå til jordmor også etterhvert.
Synes det er lettere å snakke med dem, og de har gjerne mer tid

Blir jordmor med vanlig kontroller og lege med blodprøver osv.

Kun jordmor her :happy: Hun tar blodprøver også

Blir omtrentlig 50/50 denne gang tenker jeg. Eller noe mer hos JM, om jeg får hun jeg hadde sist:love017

Jeg går 100% til jordmor som sist. Hos legen er det jo alltid stress og liten tid, så har man begge i ok avstand er det ikke mye å lure på tenker jeg. Jordmødre er jo i tillegg helt fantastiske og jobber kun med dette så det føles mye tryggere. Sist var jo hos legen en gang da min jordmor hadde ferie og hun klarte ikke finne hjertelyden på en god stund så satt en skikkelig støkk i meg!

Allerede vært hos legen en gang og skal to ganger til ila de neste fire ukene for blodprøver, men det er for oppfølging av stoffskifte. Håper det holder med blodprøver hver fjerde uke etter det. Har tenkt å ta tidlig kontakt med jordmor også, men tror jeg venter til etter TUL i uke 7-8 :)

Back
Topp