Jordmor vs. lege

Juli17mars20

Blir kjent med forumet
Hei,

Frem til nå (uke 13+1 i dag) har jeg kun gått til svangerskapskontroll gjennom min fastlege. Er forsåvidt fornøyd og får god oppfølging, men jeg lurer på om jeg i tillegg bør bestille time hos jordmor? Er det noe du får hos jordmor som du ikke får hos lege?

Hvor er det vanlig å bestille time hos jordmor i Oslo? Tar gjerne i mot innspill og ideer. Dette er min første, så alt er liksom så nytt [emoji6]

Min erfaring er at jordmor har mye mer tid satt av til deg; spør om hvordan det går; om det er noe spesielt du lurer på o.l. hos lege er det mye mer "stress" og de ser på helsa o.l; mens jordmor har mye mer kunnskap og erfaring ang svangerskap og fødsel[emoji5]

Forrige svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor; syns det var perfekt[emoji5] men er veldig individuelt og dette må du kjenne på selv hva du trenger/ har behov for[emoji5]

Jeg syns jordmor gir meg mer kunnskap om det naturlige rundt svangerskap, mens legen ofte fokuserer på det medisinske. Jeg foretrekker og gå til jordmor, så gjør kun det med mindre jeg trenger å ta noen spesielle prøver underveis :) Gikk kun til jordmor hele forrige svangerskap også

Dette lurer jeg også på. Er veldig fornøyd med oppfølgingen jeg får av legen og savner liksom ingenting, så er så usikker på om det likevel kan være lurt å gå til jordmor eller om jeg bare skal fortsette hos legen.

Legen min anbefalte annen hver gang hos jordmor og lege. Har en ganske 'fersk' lege, og han sa jordmor kjente mer etter hvor babyen lå etc. Og det hadde ikke han kunnskaper nok om. Føler meg godt ivaretatt begge plasser.

Tusen takk for fine svar alle sammen. Hvordan går man da frem for å finne en jordmor? Er de tilknyttet sykehusene, eller?

Har selv ikke gått til jordmor enda på tid å ta en tur hos henne snart. Er første gangs fødende selv fra Oslo . Du skal ringe til den bydelen du tilhører til nærmeste jordmor der du bor. Det fikk jeg beskjed av legen

Jeg er enig med det de andre skriver over. Jordmor skal 7. Mnd sette av 2klokketimer til å snakke om selve fødsel og alt rundt det. Det vet jeg at legen verken hadde hatt tid til eller nok kunnskap om. Jeg er veldig fornøyd med min lege, men som hun selv sier så er det jordmor som er ekspert på fødsler. Jeg går annenhver gang. Vil du bestille time hos jordmor så er det bare å ringe din lokale helsestasjon.

Jeg er enig med det de andre skriver over. Jordmor skal 7. Mnd sette av 2klokketimer til å snakke om selve fødsel og alt rundt det. Det vet jeg at legen verken hadde hatt tid til eller nok kunnskap om. Jeg er veldig fornøyd med min lege, men som hun selv sier så er det jordmor som er ekspert på fødsler. Jeg går annenhver gang. Vil du bestille time hos jordmor så er det bare å ringe din lokale helsestasjon.
Takk for gode tips. Jeg har nå funnet ut hvor min lokale helsestasjon er og finner nok en time hos jordmor ganske snart [emoji108]

Jeg skal etterhvert gå til jordmor. Lege når jeg må :) jordmødre har jo mye mer kunnskap om svangerskap og fødsel [emoji16]

Er en del annet jordmor tar opp også. Det snakkes en del om fortid, om ting man har opplevd iforhold til alkohol og vold, og iforhold til det psykiske. Dette er vist nytt, var ikke så stort fokus i 2015.
Dette er for å prøve å unngå fødselsdepresjoner og hjelpe dem som eventuelt opplever å få det.

Nå kan jo dette være annerledes i noen kommuner, men i kommunene her på Vestlandet er dette nye rettningslinjer som skal følges.

Jordmor kan jo også generelt mer om svangerskap , fødsel og tiden etter enn en lege:)

Jeg går annenhver gang til jordmor og lege, gjort det de 2 forrige gangene også :)

I mitt forrige sv.skap gikk jeg kun hos lege, da det var fult hos alle jormødre.. Men var fornøyd med og kun gå hos legen. Så tror jeg gjør det denne gangen også :)

Jeg følte meg nærmest kastet ut av legekontoret med beskjed om hvor flinke jordmødrene på helsestasjonen er og hvor god tid hadde. Så jeg kommer nok til å bruke jordmor mest, og lege ved behov.

Jeg følte meg mer forberedt til fødselen etter noen timer med jordmor. Vi gikk snakket om alt fra amming til pusteteknikker under fødselen og følte alltid at hun hadde god tid. Faktisk mener jeg det er takket være henne at fødselen gikk så fint som den gikk, og at jeg ikke fikk panikk.

Hos lege blir det gjerne litt mer fokus på det medisinske og ikke på det emosjonelle som jordmor gjerne går mer inn på, om det gir noen mening :)

Jeg går annenhver gang til lege og jordmor :) synes det fungerer godt da jordmor tar seg mer tid som de over sier. Dessuten er det fint å gå til legen med tanke på sykmelding dersom man trenger det av ulike årsaker.

Jeg brukte privat jordmor forrige gang og kommer til å bruke henne denne gangen også. ELSKER HENNE! For min del brukte jeg litt begge to, legen for det medisinske, jordmor som samtalepartner og som en som hadde fokus på mor og barn. Jordmor er veldig flink å se individet som står ovenfor å få barn, i alle fall hun jeg går til, og hun møtte meg på de tingene jeg hadde behov for, mens hun gjerne valgte bort en del andre ting. Vi er en venninnegjeng på seks som alle har gått til henne og vi er seks svært forskjellige individer og alle har elsket henne, så min erfaring er i alle fall det at jordmor er mer "på".

Back
Topp