Jordmor vs lege

BIBBI3

Forumet er livet
I morgen skal jeg ha min første time hos jordmor i hjemkommunen min.
Så jeg lurer litt på hva jordmor gjør i forhold til en lege?

[:)]Irene

Har bare vært hos jordmor en gang jeg, for så sluttet hun i min kommune.. hehe.. [:D]jammen bra vi har et godt tilbud
[:@]
Jeg føler at jordmor er 100% interessert i at du skal ha det best mulig. Hun snudde opp ned på verden for at jeg skulle få tidlig ultralyd, i og med at jeg var litt bekymret og ikke visste terminen min. I tillegg kan hun svare på alle spørsmål du måtte ha, og kan anbefale en hel drøss me masse ting!! [:)]

Legen min vet ikke en gang hva HCG nivå er, så jeg er ikke så fornøyd me hun, i tillegg snakker hun dansk så jeg forstår ingenting..

Jordmor har også bedre tid, følte jeg.. [:-]

Men dette kan jo variere fra person til person...

Lykke til i allefall[:)]

ORIGINAL: Pia81

Har bare vært hos jordmor en gang jeg, for så sluttet hun i min kommune.. hehe.. [:D]jammen bra vi har et godt tilbud
[:@]
Jeg føler at jordmor er 100% interessert i at du skal ha det best mulig. Hun snudde opp ned på verden for at jeg skulle få tidlig ultralyd, i og med at jeg var litt bekymret og ikke visste terminen min. I tillegg kan hun svare på alle spørsmål du måtte ha, og kan anbefale en hel drøss me masse ting!! [:)]

Legen min vet ikke en gang hva HCG nivå er, så jeg er ikke så fornøyd me hun, i tillegg snakker hun dansk så jeg forstår ingenting..

Jordmor har også bedre tid, følte jeg.. [:-]

Men dette kan jo variere fra person til person...

Lykke til i allefall[:)]

hørtes betyggene ut[8|]går ikke til jordmor selv men det høres jo koseligere ut da.det er jo det hun gjør..tar seg av gravide damer.legen gjør så mye andre ting.[:)]

Ville forsøkt å gått til jordmor hvis jeg var dere... Ringte nettopp i dag for å få time i en annen kommune jeg! for hun er så flink til å lette på bekymringer og hjelpe til..

Det er virkelig en god støtteperson altså!! kanskje får dere smisket dere til en ekstra UL time også[:D]

hvis dere ønsker da selvfølgeli...

enig,får man en koselig flink jordmor(har hørt om di som ikke er det også[&:])så må jo det være det beste.[:)]

jeg går bare til fastlegen min, hun er kjempegrei [:)] og kan mye om barn/graviditet/fødsel bla.fordi hun har fått 4 barn selv.... hun sa bla at det var dårlig med jordmortilbud her i kommunen, men at jeg bare måtte søke, men som tredjegangsfødende kom jeg antagelig langt bak i køen....[>:]

Jeg avtalte i samråd med legen min at jeg går til jordmor annenhver gang. Så det kommer jeg til å utnytte så lenge jeg føler meg vel hos jordmor. [:D]
Legen er veldig informativ og flink, men opplevde at han ikke hadde tid til å følge meg opp den uka det var snakk om mulig blindtrambetennelse. Men dette er vel typisk i helsenorge! [:(]
I tillegg så bruker jeg privatklinikk, så jeg betaler for hver konsultasjon. Men det har jeg sett som en lettelse og en nødvendighet da jeg ikke kommer gjennom på tlf i det hele tatt der jeg har fastlege.... [:@]

Ja det vettu ja... [>:]

men så lenge legen er så flink, så er det jo ikke SÅÅ farlig da.. Jeg føler sikkert at jeg må til jordmor fordi legen min er helt blåst i hodet![:D][:D]

Eller vikaren til legen min da... har aldri vært til fastlegen min, hun er sykmeldt...[&:]

Har du ikke vært til jordmor med de to andre heller?? hvem drar en til ett års kontroll og slikt til? kan man det til legen og kanskje??

Jeg aner ikke jeg altså[:)]

Da vi bodde i kirkenes når de to andre ble født og der var det heller ikke noe jordmor tilbud før de siste 4 ukene når kontrollene er på sykehuset....[>:] og da hadde jeg forskjellige jordmødre hele tiden[:'(] det var ikke noe morsomt for jeg følte at jeg måtte gjenta meg selv hele tiden...

Det virker litt dumt ja.. Hadde håpt på at jeg fikk oppfølging av samme jordmor på sykehuset hver gang jeg må inn. [8|]

Det skjønner jeg godt!

Men det viktigste er jo at du er fornøyd med legen din da!!!

Min er så negativ, gjett hva hun tok opp som tema sist gang jeg var der??? [:@]
Jeg sa at jeg var litt bekymret for hadde hatt noen kraftige smerter i magen... LEGENS SVAR:
"jaja skjer det noe galt så gjør vi ikke noe med det nå, for du er så tidlig i svangerskapet at barnet ikke kan reddes. så skjer det så skjer det"...

Takk for den liksom.... For et naut...
[:@][:'(]

Hallo![:@] Da hadde jeg blitt mer betenkt ja.. ikke akkurat en lege som bryr seg når han sier noe sånt.
Dama t broren min opplevde noe av det samme da hun faktisk satt på venterommet på sykehuset og blødde som bare det. Hun mista 4 mnd på vei, og oppsøkte sykehuset for å få hjelp, men de lot henne bare sitte der for de kunne visstnok ikke gjøre så mye likevel! [:@]
Ikke for å skremme altså, for dette var en ekstrem-episode av verste art som faktisk fikk litt følger etterpå. [&:]

Men tar jordmor de prøvene vi skal ha osv..? Og hva hvis du trenger sykmelding, må du ikke ha lege til å skrive den ut? Masse spm her... [8D]

Ja, det tror jeg nok.. Vil jo alltids ha fastlegen. [;)]

Har aldri skrevet noen slik liste jeg... [8|] Lurer på om det er vanlig praksis her??

Var hos jordmor i dag som så vidt vinklet inn på dette temaet. Var veldig dårlig forberedt, men følte at siden det var første gang så fikk jeg på en måte en introduksjon. Skal dit igjen 3 mars, og får lage ei liste til da... [;)]

Back
Topp