jordmor vs lege

sølvi86ogTheaIrene

Forumet er livet
Var hos jordmor for å bestille meg time og da sa hun at det var vanlig at man ikke bestilte time før i uke 24 og da hadde man vært på kontroll i uke 12.
Heldigvis bor jeg i såpass liten by at hun ville ha meg inn før jeg skulle på ordinær ul.
Flere som har opplevd dette?

og hun spurte meg om legen hadde hørt etter hjertelyden,men han ville ikke høre etter den før etter uke 20-25,jeg ble så sjokkert jeg,men skjønner at noen kan bli bekymret vis de ikke finner den,men litt sent å høre den etter uke 20 da!

Vel, det er nå sånn opplegget vanligvis er... Legekontroll i uke 12 med blodprøver og så er det ul i uke 18 og så jordmor i uke 24 osv. :-)

Både jordmor og lege prøvde å finne hjertelyden på meg i uke 12 men de sa de ville fått kjeft for å ha prøvd omtrent fordi det var for tidlig. (legen fant den ikke først og så dro hun inn jm og hun fant den heller ikke...).

Men så flott at du får komme inn til jm tidligere da! Det er ofte roligere stemning hos jm enn hos legen!

Jeg var til lege i uke ni og til jordmor i uke 14, også skal jeg på UL også en uke etter skal jeg til jordmor igjen :)

jeg også ble sjokkert over at de ikke leter etter hjertelyden før etter  or ultralyd... mange kan jo få seg et sjokk på ultralyd da...:(
med førstemann lyttet de etter hjertelyd i uke 11....

Jeg fikk beskjed av jordmor å ringe tilbake til høsten en gang, de hadde altfor mye å gjøre nå. Så tenker jeg ikke får time før etter ordinær ul :)

Jeg var hos lege i uke 12, og rett etter gikk jeg til JM for å høre når jeg kunne få time der. og fikk nå i neste uke når jeg er 16 uker. Skal ikke til UL før 8.august. Så det kommer tydeligvis litt ann på hvor du er i landet :S 

Her er det vanlig med;
første kontroll, lege.
så kontroll hos jm
så UL
så lege
så jm
osv.. :p

Jeg går bare til legen min i dette svangerskapet, liker ikke jordmoren vi har her i byen...Trenger henne ikke heller, har legen min og sist så var det slik at alt hun fortalte meg hadde jeg lest på forhånd... Og jeg bare virkelig liker henne ikke

Kan det være varierende fra plass til plass? Jeg bor i Stavanger og der er det vanlig med legetime mellom uke 8-12, så i uke 15-16 er det vanlig å gå til jordmor der de lytter etter forsterlyd, har eg fått beskjed om.. Deretter er det ultralyd, så er neste kontroll i uke 24... :)

Var på kontroll hos lege i uke 11 og har fått kontroll hos JM i uke 23. Siden jeg er andregangs er det ingen kontroller innimellom. Legen ville heller ikke lytte etter hjertet, så om jeg ikke hadde vært på privat UL hadde jeg jo ikke fått vite om det faktisk var liv før ordinær UL i uke 19-20. Sist gang var jeg hos JM imellom lege og UL  og fikk høre hjertet der (i uke 15 ca tror jeg). Syns det er litt rart at ingen "bryr" seg om meg i hele 8 uker:p Og det faktisk er 12 uker mellom testing av urin for diverse, men det er vel "baksiden" av å ha  ett bra svangerskap sist...

Muffen23 skrev:
Kan det være varierende fra plass til plass? Jeg bor i Stavanger og der er det vanlig med legetime mellom uke 8-12, så i uke 15-16 er det vanlig å gå til jordmor der de lytter etter forsterlyd, har eg fått beskjed om.. Deretter er det ultralyd, så er neste kontroll i uke 24... :)

Er forskjell på førstegangsfødende og andregangsfødende. Fikk i uke 15 sist, men ikke denne gangen.

Jeg var til første kontroll hos lege i dag (litt sent...), og da fikk jeg ei liste over anbefalte kontroller i min kommune. Der står det at jeg skal til jordmor i uke 16, UL mellom uke 17 og 19, ny legekontroll i uke 20, og så jordmor i uke 24 igjen... Varierer nok fra kommune til kommune...

Men er det noen av dere som ikke har fått tid hos jordmor? Har lest om at mange steder er kapasiteten så sprengt at de må avvise gravide som ikke er førstegangs eller trenger spesiell oppfølging...

Skal ringe helsestasjonen i morgen og høre om jeg får time hos samme jordmor som jeg hadde sist. Håper å få henne, for hun var fantastisk. :)

Legen sier at jeg skal til kontroll til han i hver måned.
Men kommer sikkert til å kutte ut lege timene og bare dra til jordmor.

Men har sikkert noe med at jeg er andregansgravid,for sist gang fikk jeg time i uke 15,så er vell noe med det tenker jeg

dette står på mitt kontrollark:

8-12 = lege/jordmor
16 = jordmor
18-19 = ultralyd
24 = jordmor
28 = jordmor
32 = lege
36 = jordmor
38 = jordmor
40 = lege
41 = jordmor

eg velger som dei andre gangene å ta alle timene mine hos jordmor.. liker mye bedre å gå til ho enn legen..
hjertelyden skal en kunne høre hos lege eller jordmor i uke 16.

Jeg ringte for å bestille jordmortime og fik time i uke 20. De ville helst begynt oppfølgingen i uke 16, men de hadde ikke time før...... så her er det nok forskjellig ja...

Jeg har hatt legetime i uke 12 med blodprøver, urinprøve, utfylling av alle papirer osv.. Skal ha ny time hos lege uke 16 (da skal hun høre etter fosterlyd), deretter or UL uke 18 og jordmor uke 20, lege uke 24 og deretter annenhver gang... Virker som det er store forskjeller fra sted til sted..

Jeg og hører så mye forskjellig, og det bare innen kommunen jeg bor. Selv er jeg kjempe fornøyd med fastlegen min. Han er tilfeldigvis også barnelegen på helsestasjonen der jeg er tilknytta, så det kan jo være en grunn til at han er flink med svangerskap osv..

Han prøvde å høre på hjertelyden alt i uke 13, da jeg var på min første kontroll. Han fant den etter 2 minutter. Jeg spurte han litt om dette og han sa at om han ikke finner hjertelyden, pleier han å kalle inn til en ny time om en ukes tid for å prøve igjen. Mens flere av mine venninner har fått samme beskjed som mange andre her inne.. At de ikke vil prøve å lytte en gang, fordi det skaper bekymring om man ikke finner den... Jeg syntes det burde være helt opp til hver enkelt jeg da. Så lenge legen er flink til å informere om at det ikke betyr at fosteret ikke er ilive om man ikke finner hjertelyd med det første. At så lenge man ikke har noen abort symptomer så er det stor sannsynlighet for at alt er bra. osv osv.. Vi er da voksne nok til å ta slike avgjørelser på egen hånd tenker jeg da.

Ang. Jordmor, så sto jeg helt fritt til hvor tidlig og hvor ofte jeg ville gå til henne. Selv har jeg ikke vært der enda, siden jeg er så fornøyd med legen min. Jeg er i uke 22 nå. :o)

Back
Topp