Jordmor timer

t0mmelise

Forumet er livet
Lurer på når dere var/skal på første jordmor kontroll? :) Eller om dere skal i det hele tatt :)
Jeg har fått time til jm den 11.jan.2012. Dette er da første time. Har vært på kontroll hos legen før :) 

Også lurer jeg på en ting til som kanskje dere med flere barn vet, når det er nr 2. Er det mindre kontroller da? Eller likt? 

jeg skal ikke på kontroll før i mars en gang (uke 28 eller noe sånt). Ordinær UL i mellomtiden... MYE mindre kontroller her siden jeg er andregangs. Skal egentlig ikke ha timer hos jordmor men jeg skal bestille en eller 2 timer til samtale når fødsel nærmer seg..

woooot?
Så lite? Hun fant time til meg før jeg fikk sagt at jeg var andregangs..men forandret ikke noe på det etterpå.. jeg lurer så fælt på hvor mye det blir denne gangen.. Er jo så koselig å få komme dit, prate, høre hjertelyd og forberede seg :) 

Jeg ble veldig sjokka selv over at det var så lenge til neste kontroll! Jeg skal også ta blodprøver før kontrollen da, pga antistoffer. 

Har forstått de som at jeg skal på kontroll i uke 28, 36 og 40 (men da har jeg nok føda viss jeg får før termin som sist gang).. Så er det kontroll i uke 41 og 42 (fødepol.).. liiiiiite

Men fikk beskjed om at jeg selvfølgelig kunne bestille time hvis jeg var bekymret, men siden jeg hadde et så greit svangerskap sist og alt til nå virket greit så skulle det ikke være nødvendig for flere kontroller... ææærh...  Legen er greit nok men er timene hos jordmor som er kjekke, var vertfall det sist gang så det kommer jeg til å savne..

Jeg skal i morgen, da er jeg 13+4. Jeg fikk time uten problemer. Jeg har så lyst til å høre hjertelyd :) Har ikke time til UL før 24.januar, så følte det ble litt lenge og vente ;)
Men neste time er vel ikke før i uke 24 i følge den nye planen, som for øvrig ser slik ut:

Slik blir de nye kontrollene:

1. kontroll: svangerskapsuke 8-12
  2. kontroll: ultralydundersøkelse i svangerskapsuke 17-19
  3. kontroll: svangerskapsuke 24
  4. kontroll: svangerskapsuke 28
  5. kontroll: svangerskapsuke 32
  6. kontroll: svangerskapsuke 36
  7. kontroll: svangerskapsuke 38
  8. kontroll: svangerskapsuke 40

Ved svangerskapsvarighet over 40 uker blir det kontroll i uke 41.

Du kan lese om den nye "ordningen" her: http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Farre-kontroller--mer-tid/

*Zion* : Aha, se der ja.. det stemmer jo også det :-( 
Jeg var på første kontroll hos jm samme dag som ord.ul når jeg tenker meg om.. også var jeg vel hver 4.uke etter det og hver 2.uke de siste 4 ukene.. hmm. 

Følte bare at det var mer :D hehe. aldri hatt den første da :) 

Tananka : Kanskje legen har sånn hjertelyd dings også? :D hiihi.. gleder meg sånn til ord.ul jeg :D

Jeg har opplevd det samme som med førstemann.. Førstegangskontollen, så henvist til ordinær ul. Så sku jeg bestille time til kontroll 4 uker etter det.. Så en gang i mnd er det vel kontroll etter ultralyden.. Kanskje oftere nærmere termin, husker ikke helt fra sist.

Jeg fikk time til jordmor i uke 24, men må avbestille siden alle kontroller skal gjøres på sykehuset fra uke 24. Fikk også time til legen i uke 16 (blir i uke 17 pga jula), virker ikke som det er vanlig lenger, men han gjør vel som han alltid har gjort vil jeg tro. Takket ikke nei til den timen :) Akkurat nå syns jeg det er fryktelig lenge til ordinær UL, som er neste kontroll :( 

Jeg skal ikke på kontroll til jordmor før i uke 24.
Slik er det her i Bodø for de som har født før.Men legen min ville gjerne ha meg oftere inn til kontroll.
Var hos henne i uke 12, og skal tilbake til henne rett etter ordinær ul som er den 3 januar.
Jordmortimene er visst ikke så ofte denne gangen nei.

Jeg skal i dag. Er 14+2. Legen sa d ikke var noen kontroll før uke 24,men måtte bestille hos jordmor. Fikk da i dag, og ser fram til å høre hjertelyd. Skulle selvfølgelig komme tilbake til legen hvis d skulle være noe.

Jeg er førstegangsfødende og tenker å bestill jordmortime i januar en gang. Dette fordi jeg føler fastlegen er litt uerfaren med graviditet og jeg har ennå ikke blitt sjekket opp nedentil f.eks. Siden dette er min første gang som gravid så trenger jeg nok noen ekstra tips/betryggelser og det får jeg ikke av fastlegen min dessverre... Blir vel pluss/minus uke 18 det da.

Jeg fikk beskjed fra legen at jeg kunne dra til jordmor i uke 24. Ringte til henne idag, bare for å komme inn i systemet. Da ble hun helt forferdet over at det var 6 uker siden forrige kontroll, og skulle aboslutt ha meg inn nå mandag. Jeg satt igjen som et spørsmålstegn, men godtok jo timen da

Jeg er tolv uker i dag. Har vært hos legen to ganger, ultralyd en gang og jm en gang allerde! Har legetime og ul time i begynnelsen av januar og ordinær ul og jm time i begynnelsen av februar! Skjønner at jeg sikra meg nok oppfølging;)

OptimistHoppa skrev:
Jeg er førstegangsfødende og tenker å bestill jordmortime i januar en gang. Dette fordi jeg føler fastlegen er litt uerfaren med graviditet og jeg har ennå ikke blitt sjekket opp nedentil f.eks. Siden dette er min første gang som gravid så trenger jeg nok noen ekstra tips/betryggelser og det får jeg ikke av fastlegen min dessverre... Blir vel pluss/minus uke 18 det da.

Tror de har sluttet med GU i forbindelse med graviditet.
 Jeg hadde GU  med de 2 første, men denne gangen fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med denne praksisen. Ble litt overrasket.

FIFI Forglemmegei skrev:

OptimistHoppa skrev:

Tror de har sluttet med GU i forbindelse med graviditet.
 Jeg hadde GU  med de 2 første, men denne gangen fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med denne praksisen. Ble litt overrasket.

Åja. Hmm, da blir det i så fall for litt mer inngående sjekk f.eks. av at ting i magen er plassert som de skal - og for generelle råd:)

Husker ikke helt hvordan det er her, men første kontroll hos lege/jordmor er mellom uke 8-12. Så neste kontroll mellom 14-16. Så hvis første time er hos lege (som er det normale), så er det jordmor time to. Så ordinær ul. Etter det husker jeg ikke kontrollene. Så blir spennende å høre. Jeg skal til jordmor 4.januar, og ordinær ul 10.januar. Gleder meg! Blir spennende å se og høre det lille knøttet som jeg håper spreller der inne :)

Tror igrunn du skal kunne velge selv om du ønsker oppfølging fra lege eller jordmor eller en kombinasjon. Jeg har valgt jordmor, med unntak av første kontroll. Likevel ville legen ha meg inn igjen for en ekstra kontroll nå i desember. Jordmor her har ikke så stor pågang for tiden heller, så jeg kunne godt få en ekstra kontroll før ultralyden, siden mange synes det er koselig og gå til jordmor! =)

Lege 8 uker,
Privat ul 9 uker'
Jordmor 10 uker
Ekstras kontroll hos jordmor og sykehus 12 uker (pga magesmerter)
Lege 13 uker
Jordmor 16 uker
Ordinær ultralyd 18 uker

Godt fornøyd med tilbudet, og den fantastiske jordmora vi har her. Da jeg var på den ekstra kontrollen på sykehuset, ga hun meg sitt private mobilnummer for  hun ville gjerne høre hvordan det gikk. Ventetiden på sykehuset var lang, så da klokka ble 23 og jeg enda ikke hadde sendt henne noen oppdatering, fikk jeg melding av henne. Hun lurte så veldig på hvordan det gikk, og at hun tenkte masse på meg. Fantastisk ekstraservice!

Her jeg bor er det vanlig å gå til kontroll enten hos jordmor eller lege hver 4 uke fra starten av uansett om man er førstegangsgravid eller ei. Noe jeg syns er helt greit, føler det litt mer betryggende;)

Jeg er 16 uker, og har vært på en legetime å to jm timer... Men den første jm timen fikk jeg nok fordi jeg ringte så tidlig bare for å sikre meg jm i det hele tatt, så de satt meg opp på en time, og ga meg beskjed om at jeg måtte gå til lege først. det var i uke 7.... Jeg ville jo bare ringe å "bestille" jm, så jeg skulle få det helt sikkert senere..men ville jo ikke takke nei da...

Legen sa forøvrig at det egentlig var alt for tidlig for svangerskapskontroll, han synes det var rart jm hadde bedt om lege time først så tidlig...

jaja, neste kontroll blir UL 16 jan, så lege igjen 21 tror jeg det var...

Er så heldig at vi får timer når vi vil. Skal første gang den 27.12. skulle egentlig den 9. men måtte avlyse grunnet et møte

Back
Topp