Jordmor, privat eller kommunal?

Ellie91

Flørter med forumet
Hei!
Som førstegangsgravid er det mye å sette seg inn i mtp kontroller osv. Ringte legekontoret i dag og de ville ikke ha meg inn før etter uke 12, fikk samme beskjed fra den kommunale jordmoren, de ville ikke sette opp time enda heller.
Syntes forøvrig ikke at det var noe hyggelig samtale med helsestasjonen, og har tenkt litt på å gå til privat jordmor.
Sikkert et dumt spørsmål, men er det sånn at man må gå til kommunal jordmor eller er dette noe man velger fritt selv? Har inntrykk at de har alt for mye å gjøre, og førsteinntrykket etter telefonsamtalen i dag gjorde det heller ikke noe bedre [emoji12]

Glemte å få med noe!
Dere som evt har brukt privat jordmor, syntes dere det var verdt det? Mtp oppfølging, tid jordmor har til rådighet, fleksibilitet osv :)

Min erfaring er at privat som regel har bedre tid og tilgjengelighet,det gjelder hele helsesektoren.

Jeg ringte jordmor her i går og hun jeg snakket med var så hyggelig. Spurte om jeg ville ha tidlig kontroll og jeg sa ja selvfølgelig. Så skal dit allerede til torsdag. Da er jeg 7+4.

Synd det skal være så stor forskjell fra sted til sted [emoji53]

Er sikkert store forskjeller. Her jeg bor er det kun kommunale og de virker å ha god tid. Får komme inn når jeg selv ønsker. Tror jeg drøyer til uke 14 siden de ikke vil høre etter hjertelyd her før det...

Jeg ringte jordmor her i går og hun jeg snakket med var så hyggelig. Spurte om jeg ville ha tidlig kontroll og jeg sa ja selvfølgelig. Så skal dit allerede til torsdag. Da er jeg 7+4.

Synd det skal være så stor forskjell fra sted til sted [emoji53]
Det er kommunalt forresten [emoji6]

Så leit at du fikk den opplevelsen:(
min kommunale var utrolig hyggelig, fikk komme i uke 7+1 og var hos legen enda tidligere, i uke 5+0 (kan kanskje ha noe å si at vi har prøvd lenge)..
Jeg tenker at det er viktig å føle seg ivaretatt, så dersom man har råd og ønsker det så kan man jo ta en time hos privat og eventuelt gå over til det kommunale etter uke 12?:)

Fikk legetime i neste uke så Jm time uken etter. Så blir spennede å se hvor mye jeg blir fulgt opp denne gangen siden min fødsel med junior gikk ikke så bra så håper å få mer oppfølging denne gangen.

Så leit at du fikk den opplevelsen:(
min kommunale var utrolig hyggelig, fikk komme i uke 7+1 og var hos legen enda tidligere, i uke 5+0 (kan kanskje ha noe å si at vi har prøvd lenge)..
Jeg tenker at det er viktig å føle seg ivaretatt, så dersom man har råd og ønsker det så kan man jo ta en time hos privat og eventuelt gå over til det kommunale etter uke 12?:)
Tenker at jeg skal ta meg råd til å bruke privat iallefall for å få en time nå snart, syntes det var merkelig at de ikke ville sette opp en time engang, for på nettsidene dems står det jo at de vil bli ringt i god tid for å få satt opp time, er 9uker i dag så er jo ikke såå lenge til uke 12 heller... Fikk ingen spørsmål om jeg var førstegangsfødende eller noe heller, følte meg egentlig bare blankt avvist og beskjed om å "ringe hvis jeg lurer på noe". Stussa litt siden jeg ser så mange andre her begynner tidlig å gå til jordmor [emoji57]

Tenker at jeg skal ta meg råd til å bruke privat iallefall for å få en time nå snart, syntes det var merkelig at de ikke ville sette opp en time engang, for på nettsidene dems står det jo at de vil bli ringt i god tid for å få satt opp time, er 9uker i dag så er jo ikke såå lenge til uke 12 heller... Fikk ingen spørsmål om jeg var førstegangsfødende eller noe heller, følte meg egentlig bare blankt avvist og beskjed om å "ringe hvis jeg lurer på noe". Stussa litt siden jeg ser så mange andre her begynner tidlig å gå til jordmor [emoji57]
Så merkelig.. Hadde ringt igjen og sagt hvordan du følte deg behandla. Spurt om hvorfor der står noe annet på nettsidene dems enn hva de praktiserer.

Så merkelig.. Hadde ringt igjen og sagt hvordan du følte deg behandla. Spurt om hvorfor der står noe annet på nettsidene dems enn hva de praktiserer.
Tenkte kanskje å ringe den andre avdelingen, er 2 helsestasjoner i kommunen så kanskje jeg får en annen opplevelse på den andre [emoji12] Jeg er generelt ikke en som liker å klage, finner heller andre løsninger, haha!
Er forsåvidt ikke så bekymret heller og føler ikke at jeg nødvendigvis MÅ ha tidlig time hos jordmor, er selv sykepleier og har en viss kunnskap om hva som venter meg de neste ukene selv om jeg ikke har noen barn selv fra før :)
Men synes det er synd som helsearbeider selv å bli møtt slik, og tenker at jeg håper at jeg ikke gir et slikt inntrykk til mine pasienter [emoji50]

Spurte på legekontoret mitt om når eg skulle bestille kontroll - her og er 12 uker.
Tenker at det stort sett ikke er så mye de kan gjøre før den tid uansett. Utenom det som er mentalt mtp å berolige, motivere til røykeslutt, trening etc.
Regner med at eg uansett er velkommen innom om det skulle dukke opp noe akutt (og måtta sikkert innom tidligere om det var snakk om abort, men eh....nei, ingen planer om det :) )

Tenkte kanskje å ringe den andre avdelingen, er 2 helsestasjoner i kommunen så kanskje jeg får en annen opplevelse på den andre [emoji12] Jeg er generelt ikke en som liker å klage, finner heller andre løsninger, haha!
Er forsåvidt ikke så bekymret heller og føler ikke at jeg nødvendigvis MÅ ha tidlig time hos jordmor, er selv sykepleier og har en viss kunnskap om hva som venter meg de neste ukene selv om jeg ikke har noen barn selv fra før :)
Men synes det er synd som helsearbeider selv å bli møtt slik, og tenker at jeg håper at jeg ikke gir et slikt inntrykk til mine pasienter [emoji50]
Forstår deg godt og hvis det er to avd kan du bare ringe dit å høre.
Skjønner det med å ikke like å klage, er dårlig på det selv.. Er nok de hormonene mine nå som gjør meg litt mer hissig [emoji85] Sorry [emoji12]

Jeg er andregangsfødende nå og fikk en skikkelig dårlig opplevelse av mitt første møte med lege og første henvendelse til jordmor.
Jeg ble ikke tatt imot slik første gang og ble kjempe skuffa :(

Hun på helsestasjonen sa de ikke ville sette opp time med meg før jeg hadde vært hos Legen. Men hun noterte uansett opp tlf nr mitt så de vet at jeg kommer etterhvert.

Hos legen fortalte jeg at jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei, men hun var ikke interessert i å sende meg til tul for å finne det ut heller. Hun syns jeg skal vente noen uker til.
Utrolig skuffende :(

Men så fikk jeg en tlf fra jordmor som hadde fått tlf nr mitt. Hun spurte hvor langt jeg var på vei og det visste jeg jo ikke. Men hun ville uansett at jeg kom inn til en samtale.

Og for en fantastisk jordmor jeg har fått. Utrolig flink. Tar seg masse tid og forklarer ting veldig godt.

Så selvom damen jeg pratet med sa jeg ringte ikke var spesielt hyggelig, så fikk jeg en god opplevelse av jordmora mi :) :)

Så jeg kommer kun til å gå hos henne, ikke legen min.

Husk at vi er litt hormonelle og har veldig behov for å bli godt behandlet. Så når vi ikke opplever det, så går det ekstra inn på oss. (Det burde jo egentlig leger og helsestasjoner spesielt ta hensyn til, men dessverre er ikke alle like flinke)

Gi jordmor en sjanse, og er du ikke fornøyd så prøvd heller privat.
Men kan hende du får en god opplevelse når du først kommer til ei jordmor og ikke bare prater med dem som svarer tlf.

Forresten... er det Tønsberg/slagen helsestasjon du har forhørt deg meg?

For jeg ringte sentrum, og hun var ikke koselig å snakke med :/

(Eller holdt du kanskje til et annet sted i Vestfold?)

Jeg er andregangsfødende nå og fikk en skikkelig dårlig opplevelse av mitt første møte med lege og første henvendelse til jordmor.
Jeg ble ikke tatt imot slik første gang og ble kjempe skuffa :(

Hun på helsestasjonen sa de ikke ville sette opp time med meg før jeg hadde vært hos Legen. Men hun noterte uansett opp tlf nr mitt så de vet at jeg kommer etterhvert.

Hos legen fortalte jeg at jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei, men hun var ikke interessert i å sende meg til tul for å finne det ut heller. Hun syns jeg skal vente noen uker til.
Utrolig skuffende :(

Men så fikk jeg en tlf fra jordmor som hadde fått tlf nr mitt. Hun spurte hvor langt jeg var på vei og det visste jeg jo ikke. Men hun ville uansett at jeg kom inn til en samtale.

Og for en fantastisk jordmor jeg har fått. Utrolig flink. Tar seg masse tid og forklarer ting veldig godt.

Så selvom damen jeg pratet med sa jeg ringte ikke var spesielt hyggelig, så fikk jeg en god opplevelse av jordmora mi :) :)

Så jeg kommer kun til å gå hos henne, ikke legen min.

Husk at vi er litt hormonelle og har veldig behov for å bli godt behandlet. Så når vi ikke opplever det, så går det ekstra inn på oss. (Det burde jo egentlig leger og helsestasjoner spesielt ta hensyn til, men dessverre er ikke alle like flinke)

Gi jordmor en sjanse, og er du ikke fornøyd så prøvd heller privat.
Men kan hende du får en god opplevelse når du først kommer til ei jordmor og ikke bare prater med dem som svarer tlf.
Så godt å høre at du endte opp med en god opplevelse av jordmor [emoji1]

Er virkelig noen som aldri skulle ha jobbet i helsevesenet. Forstår at alle kan ha en dårlig dag, men legg igjen den når du kommer på jobb!!
Er som du sier damer fulle av hormoner og som kanskje er engstelige, de trenger støtte og forståelse. Ikke føle at de er en byrde når de henvender seg.

Er så glad for at jeg har god kontakt med legekontoret mitt og føler etter samtalen med helsestasjonen at det også vil gå bra [emoji4]

Forresten... er det Tønsberg/slagen helsestasjon du har forhørt deg meg?

For jeg ringte sentrum, og hun var ikke koselig å snakke med :/

(Eller holdt du kanskje til et annet sted i Vestfold?)
Var Tønsberg sentrum jeg ringte ja, historien hørtes jo ganske lik ut, men hun noterte hverken navn eller nummer hu jeg prata med iallefall!
Men tror nok helt sikkert at jordmor er mer profesjonell altså, bare ble litt satt ut av hele greia

Var Tønsberg sentrum jeg ringte ja, historien hørtes jo ganske lik ut, men hun noterte hverken navn eller nummer hu jeg prata med iallefall!
Men tror nok helt sikkert at jordmor er mer profesjonell altså, bare ble litt satt ut av hele greia

Ja det var ikke spesielt koselig å bli møtt på den måten. Så jeg forstår deg veldig godt. Jeg visste jo ikke hvor langt jeg var på vei, så muligens derfor hun var villig til å skrive ned nr mitt.
Men jeg ville ringt igjen om jeg var deg. Ring eventuelt til slagen isteden.
Jeg ble tildelt ei veldig hyggelig jordmor som heter Nina. Hun jobber både i sentrum og på slagen.
Jeg følte meg i allefall veldig godt mottatt av henne [emoji173] så kan absolutt anbefale å be om henne. :)

Back
Topp