Jordmor OG lege under 1. trimester?

Vinterbabyx2

Betatt av forumet
Dette er min første graviditet, og jeg lurer i den anledning på om man kan ta blodprøvene og testene hos legen på en kort legetime - og time hos jordmor for samtale og veiledning? På en måte 50/50 første svangerskapskontroll?

Jeg ønsker en time hos jordmor så snart som mulig, men har ikke før i uke 24 (er da min første time hos dem er satt opp). Synes at det er så lenge til siden alt er nytt og jeg sitter med så mange spørsmål. I følge hun jeg snakket med på jordmorkontoret så hadde de ikke kapasitet til å gi meg en time før uke 24, med mindre jeg tar første svangerskapskontrollen der. Er usikker på hva jeg skal gjøre ~ tar gjerne i mot råd og tips!:love7

Er vanlig å ta første kontrollen hos jordmor i tillegg til lege for blodprøver her hvertfall :)

Ville tatt kontakt med jordmor og sagt at du føler behov for en samtale.

Ville tatt kontakt med jordmor og sagt at du føler behov for en samtale.

Takk, jeg sa det da jeg ringte jordmortjenesten - men jeg opplevde at hun jeg snakket med ikke var så veldig på tilbudssida eller generelt noe særlig hyggelig å prate med dessverre. Men tenker jeg ringer til uka igjen, og krysser fingrene for at noen andre tar telefonen da:rolleyes:

Sikkert veldig ulikt fra kommune til kommune, men jeg fikk komme inn til jordmor veldig tidlig sist jeg var gravid. Det var midt i all usikkerheten med pandemien og jeg trengte bare en samtale for å bli trygget. Tok senere første kontroll hos lege med blodprøver osv :)

I sentrale Oslo får vi ikke JM time før uke 24, ikke kapasitet. Nå har jeg ikke prøvd å diskutere på det da, men måtte pent gå til legen sist. Denne gangen blir det nok mest lege fordi jeg må justere medisiner ift hvor langt jeg kommer og ofte ta blodprøver også. Håper bare legen har dopler

Jeg ble anbefalt å se på kommunen sine nettsider for hvordan svangerskapsomsorgen fungerer her jeg bor. Her stod det at første time tas hos lege og andre hos jordmor. Så det varierer nok litt ut i fra hvor i landet du bor. Fikk også en plan med fra legen hvordan framtidige kontroller skulle fordeles på lege og jordmor. :)

Her kan vi velge! Om man velger kontroll hos jordmor er det fødeavdelingen en går til. Der tar de alle nødvendige prøver nede på labben på sykehuset. Første kontroll her er vel rundt uke 11-12.

Oi, veldig forskjell fra kommune til kommune. Her vil jordmødrene ha oss inn så fort som mulig. Jeg skal inn i uke seks!

Jeg var hos jordmor forrige uke 6+0. Så skal jeg ta blodprøver hos lege 11+2.
En lege sa til meg at man egentlig skulle til lege på første kontroll. Hvorfor sa ikke jordmor noe om det da jeg bestilte time, da, spurte jeg.. Da svarte legen at hun mente det var en profesjonskamp. Andre som har hørt om dette? ‍♀️

Back
Topp