Jordmor nå fremover?

Seawave

Elsker forumet
Fysioterapeuter o.l starter jo opp igjen. Noen som vet om Jordmødre i kommunene også vil starte opp igjen? Vet at dem har tatt inn dem som er lengre på vei, men tenker på om dem vil begynne å ta inn alle oss gravide, og gjøre det skikkelig, ikke bare målinger, slik det har vært mange steder nå?
Jeg savner virkelig å ha oppfølging av jordmor, selv om jeg klarer meg uten. Får oppfølging av urin og blod hos fastlegen, men ingenting annet. Ingen samtaler, fysisk oppmøte e.l. Og ingenting av jordmor.

edit:
Jeg var nok litt utydelig. Mange steder er det nå slik at det på samtlige kontroller KUN foretas målinger, ikke alt det andre (samtaler osv). Dette gjelder bl.a i min kommune. Her får man ikke bruke jordmor til noe annet enn di fysiske målingene uansett hvor man er i svangerskapet. Det er dette jeg tenker mest på. Kontrollen rundt uke 12 er det jo ikke vits å ta igjen, er jo bare noen uker til OUL nå.
Jeg lurer på om noen vet om jordmødrene vil gjennoppta fullverdige kontroller etterhvert, eller om det fortsatt kun er fysiske målinger på ubestemt tid
 
Last edited:
Vi vil jo ikke ha time hos jordmor før vi skal ha kontroll, som er uke 24. Det er den første kontrollen vi faktisk skal ha hos jordmor. Mange jordmødre tar gjerne en kontroll rundt uke 15, men det er for å være hyggelig. Den er ikke del av det ordinære kontrollprogrammet.
 
Jeg tror ikke vi får komme inn før ordinært i uke 24 selv om vi går over i en litt mer åpne fase av pandemien :(
 
Vi vil jo ikke ha time hos jordmor før vi skal ha kontroll, som er uke 24. Det er den første kontrollen vi faktisk skal ha hos jordmor. Mange jordmødre tar gjerne en kontroll rundt uke 15, men det er for å være hyggelig. Den er ikke del av det ordinære kontrollprogrammet.
Kontroll før OUL er en del av det ordinære tilbudet. Det er jo nettopp her det vanligvis bl.a lages helsekort og henvises til oul. Kan leses mer om her: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Men det jeg tenker på er bl.a på om 24ukers kontrollen vil bli ordinær, eller om det bare vil bli målinger og ingenting mer (nå praksiseres disse kontrollene uten samtale-delen mange plasser. Bl.a i min kommune får man kun sjekket urin, blod og vekt, symfysemål o.l. Men ikke faktisk sitte inne og snakke med jordmor e.l på noen av kontrollene.
Jeg er såpass på vei at det ikke er time før oul jeg håper på, men håper at timen etterpå blir skikkelig. Er det jeg lurer på, om noen vet om det er planer om litt mer ordinær drift fremover, eller om vi fortsatt vil være «alene» om alt :)
kan hende jeg formulerte det dårlig i første innlegg. Men det er altså det at man kun får målinger hos jordmor som «plager» meg mest. Jeg vet hvor godt det var med samtaler med jordmor underveis, og syntes det er tungt hvis vi skal gå hele svangerskapet uten dette.
 
Last edited:
Jeg tror ikke vi får komme inn før ordinært i uke 24 selv om vi går over i en litt mer åpne fase av pandemien :(
Men hvordan tror du den blir? Her får man nemlig kun gjort målinger i uke 24, ingen samtale o.l. Og det er det jeg er redd for at skal fortsette :-(
 
Kontroll før OUL er en del av det ordinære tilbudet. Det er jo nettopp her det vanligvis bl.a lages helsekort og henvises til oul. Kan leses mer om her: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Men uansett gjaldt ikke spørsmålet mitt ordinære kontroller, men om jordmødrene vil begynne ordinær drift :) Da tenker jeg bl.a på om 24ukers kontrollen vil bli ordinær, eller om det bare vil bli målinger og ingenting mer (nå praksiseres disse kontrollene uten samtale-delen mange plasser. Bl.a i min kommune får man kun sjekket urin, blod og vekt, symfysemål o.l. Men ikke faktisk sitte inne og snakke med jordmor e.l på noen av kontrollene.
Jeg er såpass på vei at det ikke er time før oul jeg håper på, men håper at timen etterpå blir skikkelig. Er det jeg lurer på, om noen vet om det er planer om litt mer ordinær drift fremover, eller om vi fortsatt vil være «alene» om alt :)
kan hende jeg formulerte det dårlig i første innlegg. Men det er altså det at man ikke får noe mer enn målinger hos jordmor som «plager» meg mest. Jeg vet hvor godt det var med samtaler med jordmor underveis.

Eg tror faktisk at den kommer til å gå helt som normalt. Min søster har termin i morgen og her har hennes jordmortimer gått som vanlig til tross for koronatiden. Og på tirsdag skal hun strippes hos jordmoren vår så lenge hun ikke har født før den tid. Men eg har jo forstått at det er ulikheter mellom jordmødrene, så mulig vi bare er heldig med vår som har fortsatt som før.
 
Eg tror faktisk at den kommer til å gå helt som normalt. Min søster har termin i morgen og her har hennes jordmortimer gått som vanlig til tross for koronatiden. Og på tirsdag skal hun strippes hos jordmoren vår så lenge hun ikke har født før den tid. Men eg har jo forstått at det er ulikheter mellom jordmødrene, så mulig vi bare er heldig med vår som har fortsatt som før.
Slik er det her i kommunen :arghh:
Derfor jeg håååper på endring.

«nyttige linker på våre nettsider» kan liksom ikker erstatte samtaler med jordmor...

B09A65EB-6716-4082-8EBF-FF90E214BC7B.jpeg
 
Vi har hatt og vil ha helt vanlig program da vi ikke har noe registrert smitte i vår kommune! Men ved første kontroll fikk jeg beskjed om at dersom jordmor ble syk vil tilbudet gå ut for en periode ettersom det kun er én jordmor på helsestasjonen. Da må jeg evt ta kontakt med neste kommune :)
 
Men hvordan tror du den blir? Her får man nemlig kun gjort målinger i uke 24, ingen samtale o.l. Og det er det jeg er redd for at skal fortsette :-(


Jeg tenker at om du føler deg usikker og har behov for å snakke med jordmor ville jeg ringt og sagt det, de tar oss på alvor og vil da enten be deg komme inn eller ta en samtale over tlf :)

Personlig litt stressa så jeg ringte og ba om møte før uke 24 :)
 
Skal på første time nå til uka. Det er hos jordmor. Her kan vi bestemme selv om vi vil ta kontrollene hos lege eller jordmor. Må ta blodprøver og fylle ut kort innen uke 16. Neste kontroll blir OUL, også blir det vel uke 24 etter det.. men vet at de tar en del kontroller gjennom telefon nå også.. og bare de nødvendige målingene hos jordmor.
 
Jeg tenker at om du føler deg usikker og har behov for å snakke med jordmor ville jeg ringt og sagt det, de tar oss på alvor og vil da enten be deg komme inn eller ta en samtale over tlf :)

Personlig litt stressa så jeg ringte og ba om møte før uke 24 :)
Føler ikke jeg kan si at jeg er usikker og MÅ snakke med noen. Det er egentlig ikke noe spesielt jeg ville ha snakka om heller. Er tredjegangs og det går fint. Men kjenner liksom litt på hvor godt det var å bare ha jordmor der i bakgrunnen hvis det var noe, og at hun snakka om ting jeg kanskje ikke kom på å spørre om osv. Savner det. Og tenker som sagt mest på fremover, ikke her og nå.
Men jeg har ringt to ganger for å høre hva det blir til (før jeg fant infoen hos kommunen), og fikk beskjed om at jeg skulle bli ringt opp igjen av jordmor, fordi timen ville bli tatt på tlf. Men har ikke hørt noe.... har gått mange uker...
 
Eg hadde kontroll med jordmor både i veke 7 og veke 12. No har får time i veke 24. Lege tar seg kun av sjukmelding
 
Her er også tilbudet som vanlig, og jeg kan komme så ofte jeg har behov. Ellers 1 gang i måneden ca ☺️
 
Tilbudet her jeg bor er uendret, jeg har første time til jordmor om 2 uker:) bestilte timen i går.
 
Det er uendret her også, skal til jm første uka i mai på kontroll nr 2 der. Har vært hos fastlegen i mellomtiden, egentlig bare for blodprøver, men fikk vanlig kontroll der og:) i tillegg hadde fastlegen akkurat fått seg ultralydapparat, så han ville veldig gjerne teste det på meg:D
 
Så heldige dere er da!
Håper det snart blir litt mer normalt her også.
 
Back
Topp