Jordmor, litt bekymret

Frøbel

Glad i forumet
Var hos jm i går 13+5. Siden jeg er såpass tynn og kommet så langt kunne vi sjekke hjertelyd, med beskjed om at det ikke var sikkert å finne. Kunne ikke finne den. Hørte muligens et par, men fang det ikke igjen. Hun tror jeg er kortere pga veldig uregelmessig og lang syklus, så vil ha meg inn igjen om to uker. Lenge synes jeg!! Men magen er der, vonde pupper, ingen blødning...så noe må jo være der inne.

Jeg var også hos både JM og lege i dag, hørte ikke hjertelyd i det hele tatt. Har mistet endel symptomer i tillegg så jeg ble egentlig engstelig. Vet det er tidlig og dem pleier egentlig ikke å lytte før uke 15/16 - nettopp fordi endel kan bli unødvendig bekymret.

Jeg var hos lege da jeg var 14+3 og han ville ikke lytte etter hjertet nettopp pga faren for å ikke finne den, og skape unødig bekymring. Han syns ikke livmora var langt nok opp til at han trodde han ville finne den raskt. Jeg er også slank, men det er ingen garanti allikevel og ingen grunn til å tro dy er kortere på vei kun med tanke på det.

Var i dag hos jm kun for å prøve å lytte, hennes forslag å æ e 12+3. Vi fant den med engang. Så de har forskjellige meninger om når man bør kunne høre den.

Legen min ville ikke prøve en gang 13+0. Jordmor gjorde det 13+5 og fant baby, men hun var veldig tydelig på at det ikke var sikkert at hun fant den.

Håper det går greit for deg neste gang :)

Legen min ville ikke høre etter hjerte når jeg var ca 12 uker, men hun satte opp ny time om 4 uker for å gjøre det da :-) Vi skal alikevel på tul på lørdag (12+3) for å slippe å gå å bekymre oss. Hvis du er bekymret så kan jo en privat ul-time være greit ☺️

Legen min ville ikke høre etter hjerte når jeg var ca 12 uker, men hun satte opp ny time om 4 uker for å gjøre det da :-) Vi skal alikevel på tul på lørdag (12+3) for å slippe å gå å bekymre oss. Hvis du er bekymret så kan jo en privat ul-time være greit ☺️
Det var litt sånn for oss også, - hadde tenkt å fortelle familie (utover foreldre som allerede vet) etter legetime som var ved 11+6. Jeg tenkte at da visste jeg at babyen hadde det bra og trygt kunne fortelle det. Så fortalte bestevenninnen min at det var godt mulig jeg ikke kom til å høre noe (gjerne ikke før rundt uke 15-16). Da ble jeg litt engstelig og samboeren og jeg ble enig om at vi ville ta TUL før vi fortalte flere.
Hadde en fantastisk dag på TUL på tirsdag! :D
Legen prøvde forøvrig å finne hjertelyden etter å ha gjort det helt klart at det var lite sannsynlig at vi ville finne den, og han forstod at vi var innforstått med dette. Vi fant den ikke.

Tror det kommer litt ann på hva slag apparat de bruker for å finne hjertelyden. Vet det finnes litt forskjellige. Hadde time da jeg var ni uker på vei, da prøvde legen å finne hjertelyden uten hell. Før vi lette var han tydlige på at det kanskje var for tidlig, men jeg sa det gikk greit om vi ikke fant den, så da prøvde vi.
Jeg hadde time igjen da jeg var 11 uker på vei, og før timen var legen veldig tydelig på at han ville finne hjertelyden når jeg var kommet til uke 11. Og det gjorde han med en gang:happy: Han var så klar på at han ville finne hjertelyden i uke 11 at han ba meg ta med mannen på legetimen om han også ville høre:Heartred

Sånn var det ikke i forrige svangerskap, så tror han har fått noe nytt, moderen utstyr. Måtte vente lenger før han lette etter hjertelyden i forrige svangerskap. Alt er helt sikkert i orden selv om de ikke fant hjertelyden hos deg akkurat nå! Vet at det er lett å bli bekymret så kanskje du kan bestille en privat UL? Så slipper du gå rundt og lure. Da får du jo sjekket hvor langt du er på vei også. Vi var på tidlig UL og jeg syntes det var veldig godt å se den lille krabaten og at alt var ok. Absolutt verdt det vi måtte betale for å få en ekstra trygghet.

Godt å høre andres erfaringer vi har kun en gyn her vi bor, på sykehuset, så må reise for å få privat. Besøker kusina mi i helga, hun har doppler, så mulig vi må teste

Var hos jordmor på fredag, var da i uke 13+6. Hun klarte ikke finne hjertelyden, men hun forsikret meg både før og etter at det varierte veldig om man fant den eller ikke, og at
man ikke burde bekymre seg hvis man ikke fant den. Kommer an på hvordan barnet og morkaka ligger.
Ville ikke brukt energi på å bekymre meg unødig om det :)

Nå har jeg testet med doppler, og fant hjertelyden, et godt stykke over skambenet, så nå faller alt på plass. Syntes jeg kjente bevegelse litt lengre opp, og testet der, og der var den pjuh! Slapper mer av nå!!

Back
Topp