Jordmor/legetime

MadHatter

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
Nå hadde jeg første jordmortimen i dag (er 8+0) og fikk oversikt over når jeg har timer. Skal ha legetime i uke 13 og så er det ikke mer før oul. Synes dette høres litt lite ut. Er andregangs og sist gang hadde jeg oftere. Husker jeg fikk høre hjertelyden, og den leter de vel ikke i uke 13 pga muligheten for ikke å finne den? Dette virker rart for meg, hvor ofte har dere time?

Jeg har det likt som deg. Var hos jordmor litt over 8 uker. Skal til lege ca 12 uker, deretter OUL. Jeg mener også at jeg gikk hyppigere sist, men da hadde jeg oppfølging hos lege.

Fikk nå vite at man ikke begynte med timer hos jordmor før uke 24, fordi det var først da man begynte å måle symfysemål. Jeg skulle kanskje ønske jeg fikk litt mer oppfølging pga redsel for fødselen, men her er det i alle fall helt normalt med så få avtaler.

Det er helt vanlig det der. Man bare glemmer det litt tror jeg for på slutten blir det oftere og oftere. Grunnen til at det er mindre oppfølging før uke 24 er at før uke 24 vil de ikke gjøre noe om mini vil ut. Det er da grensen på abort og prematur fødsel er. Ekkelt, men sant. Så derfor er det lite ekstra før uke 24. Har man et bestemt behov så er det nok bare å ta kontakt, men etter hva jeg har skjønt så er det sykehuset man har fødeplass som følger opp de som trenger ekstra oppfølging pga. utfordringer rundt fødsel. Man henvises vel av lege, men det er der man får samtalene.
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Hadde mange flere med nr 1 og ringte veldig kry til jordmor for å bestille time men fikk avslag for nå vet jeg hva jeg går til sa hun og ba meg ringe legen å få time i uke 12 og så ringe å bestille jordmor time til uke 16 [emoji28]

Hadde da time i uke 15 sist gang, og da målte de både symfysen og hjertelyden. Var kanskje ekstra siden jeg var førstegangs [emoji28] Kjenner det er litt ekkelt å ikke vite om det er liv før oul...

Hadde da time i uke 15 sist gang, og da målte de både symfysen og hjertelyden. Var kanskje ekstra siden jeg var førstegangs [emoji28] Kjenner det er litt ekkelt å ikke vite om det er liv før oul...
De sier man vil kjenne liv i magen mye tidligere med nr 2. Så får håpe du er en av de som gjør det :)

Får håpe det [emoji5]️ Hadde egentlig ikke tenkt å ta tul, men nå frister det veldig

Jeg kontaktet jordmor i dag, og siden jeg er førstegangs ville hun ha meg inn fire uker etter jeg har vært hos legen som jeg har bestilt time hos i uke 10.

Back
Topp