Jordmor, lege eller begge deler?

Kun jordmor. Har vært innom henne og fått blodprøveskjema, så det skal jeg ta på legekontoret om 14 dager ca og så har jeg første orginale kontroll hos jordmor uka etter. Vil ikke gå til legen min. Han er veldig tydelig en allmennlege, kan veldig lite om gravide, men mye om alt annet og er best på geriatri. Står på venteliste his en annen lege:angelic:
 
Jeg har gått annenhver gang til lege/jordmor i begge svangerskapene mine. Har synes det har vært greit. Min opplevelse er at det er mer prat (positivt) hos jordmor, og at legen har mer type standard undersøkelser og lite prat. Synes derfor kombinasjonen har vært fin og kommer til å gjøre det samme denne gangen.
 
Skal gå mest hos jordmor, men har en privat gynekolog jeg skal til i uke 8+2 for ultralyd og blodprøver. Jordmor jobber på sykehuset, og vi skal ha forsterket oppfølgning, så håper at jeg kanskje kan få en av legene der også hvis jeg trenger flere legebesøk.
 
Jeg skal nok bare til legen for de første blodprøvene, og så blir det jordmor etter det :happy:
Trivdes veldig godt med det sist :)
 
Her er første kontroll lagt til fastlegen. Skal dit i uke 10-11. Etter det blir resten hos jordmor.
 
Håper jeg slipper lege. Satser hvertfall på å gå mest til jordmor!
 
Blir begge deler her, mtp sykdom og at jeg liker veldig godt begge to, samt at de gjør forskjellige ting.
Skal gå fast til jordmor x 1 pr mnd og fastlege ca det samme.
 
Er det spesifikke ting de gjør ulikt? Eller mer at jordmor har bedre tid til prat?
Jordmor har mye bedre tid ja og tror det er kun legen som sykemelder. Ellers er det vel ikke alle blodprøver helsestasjonen tar (hvis man trenger noe ekstra.)
 
Her jeg bor vil de gjerne at man går hver annen gang ca. og har en oppsatt plan som alle får. Jordmor har jo mye bedre tid, men denne gangen føler jeg ikke samme behov for 'småprat' som sist. Kan jo dette om livsstil osv. og det har jordmor mer fokus på. Følte også at hun ikke hadde god nok kunnskap om mine kroniske sykdommer, men det var en hyggelig dame, så fint likevel. Samtidig er det fint å høre hjertelyden så ofte som mulig og, så jeg går på det jeg får tilbud om jeg. Jeg satte også pris på at jordmortjenesten her er tilgjengelig på telefon døgnet rundt hvis det er noe spesielt og de par gangene jeg ringte fikk jeg snakke med 'min' jordmor, så det var betryggende. Det nye er at de vil ha alle inn til en tidlig samtale om livsstil og sånn hos jordmor, gjerne før første legetime, så du kan kontakte helsestasjonen og sette opp en time til bare en prat hvis du har lyst på det. Det er jo greit å bli tidlig kjent også da.
 
Jeg har bare bestilt time hos lege for øyeblikket. Trives veldig godt med henne, og hun har mye kunnskap om graviditet også. Alt av blodprøver skal jeg ta hos lege, er livredd for sprøyter og stikk, så det er det ikke mange som får lov til å gjøre på meg.. heldig vis er hun på labben på legekontoret veldig flink, og jeg stoler helt på henne ☺️ Skal hvert fall på en time hos jordmor før jeg bestemmer meg, men jeg er litt usikker på helsestasjonen her jeg bor, har aldri vært der før.. blir enten bare lege eller annen hver gang tror jeg ☺️
 
Jeg vet ikke hva jeg vil. Merker at jeg har ikke lyst til noen av delene :confused:
Kontakter de ikke før tidlig ultralyd i uke 10/11.
 
Her blir det mest jordmor og noen ganger lege. Legen er hyggelig og flink men det er mer ro over timene hos jordmor :)
 
Tenker at jordmor er den som har best spisskompetanse på graviditet, så jeg har valgt å bare bruke jordmor for kontroller. Hun kan jo bestille alle mulige prøver som må taes osv. Blir jeg derimot syk, så går jeg til legen. Forskjellige roller til forskjellige situasjoner. Gikk bare til lege med første, og det var ikke god nok informasjon derfra på noen måte.
Har vært på en første time hos jordmor, og synes det virker knallbra! :)
 
Her blir det begge deler - syns svangerskapet gikk litt fortere når jeg hadde avtaler jevnlig :)
 
Jeg ønsker begge deler. Jordmor til spørsmål om graviditeten, og lege til spørsmål om hvordan jeg skal håndtere kronisk sykdom uten medisiner som gravid.
 
Det blir en kombo her. Jeg har en super fastlege som jeg stoler på, så jeg går til begge to, i litt ulikt henseende. Legen vil følge opp den rent medisinske delen av svangerskapet, mens jordmor er god å ha i de mer praktiske spørsmålene, tenker jeg. :)
 
Det jeg likte godt sist svangerskap var at jordmor tok meg veldig alvorlig og hvis jeg hadde noen plager så ble jeg sendt på sykehuset for sjekk og oppfølging med en gang. Hun visste med en gang hvem hun skulle ringe til og spurte de rette spørsmålene.
 
Veldig usikker hva jeg skal gjøre, men tenker i utgangspunktet jordmor. Samtidig som jeg mistenker at jeg blir delvis sykemeldt pga annen sykdom gjennom store deler av svangerskapet og da må jeg jo til legen hver måned uanset.... :happy3
 
Back
Topp