Jordmor i Oslo?

timeflower94

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Stjerneskuddene 2024
Hei! Jeg var hos legen i går men må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan oppfølgingen foregår. Hvordan får jeg første (gratis) ultralyd time, og hvor kan jeg eventuelt finne en jordmor jeg kan gå til før jeg blir knyttet til et fødested? Jeg ønsker å føde på ABC Ullevål, men jeg blir vel ikke knyttet dit før jeg evt får plass tenker jeg. Har bestilt privat tul men hvis noen kunne forklare meg hvordan det foregår så hadde der vært supert! Hilsen litt forvirret førstegangsgravid

Hei! Jeg var hos legen i går men må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan oppfølgingen foregår. Hvordan får jeg første (gratis) ultralyd time, og hvor kan jeg eventuelt finne en jordmor jeg kan gå til før jeg blir knyttet til et fødested? Jeg ønsker å føde på ABC Ullevål, men jeg blir vel ikke knyttet dit før jeg evt får plass tenker jeg. Har bestilt privat tul men hvis noen kunne forklare meg hvordan det foregår så hadde der vært supert! Hilsen litt forvirret førstegangsgravid

Vanligvis tror jeg det blir satt opp kontroll og første UL rundt uke 18. Hvis du vil ha oppfølging tidligere eller utover dette så ville jeg ha tatt en prat med legen og spurt hva de kan tilby, eventuelt å ha en samtale hvor du får informasjon om veien videre:) Det kan være ganske frustrerende å gå i uvitenhet, så her bør fastlegen være flink, og om du ikke «har krav på» mer oppfølging, så burde du i hvert fall få vite hva som er neste steg og når:Heartred

Jeg må ringe helsestasjonen selv hvor svangerskapsoppfølgingen skjer for å få time til jordmor. Bor i Lillestrøm, men inntrykk av det er sånn det fungerer mange steder. Sjekket Oslo kommune sine hjemmeside for informasjon om svangerskapsoppfølging?

Lege/jordmor sender vanligvis henvisning til ordinær ultralyd (oul) på første kontroll/kontroll uke 12. Du bestemmer selv om du skal gå til lege eller jordmor for svangerskapskontroller, men du bestiller time selv som de over skriver :happy: Kontakt helsestasjonen i den bydelen du bor i for å bestille time til jordmor.

Back
Topp