jordmor i morgen, hva skal man spørre om, da? :D

huzky

Gift med forumet
skal på min første jordmortime i morra. har gått jenvlig hos lege pga sykemelding og oppfølging, men tenkte det kanskje var kjekt å bestille en time hos jordmor også, siden legen er ganske effektiv og har liten tid til å prate og måle så nøye.

er andregangs, så jeg har jo ikke så voldsomt mange spørsmål.. og nå kan jeg lissom ikke komme på en eneste ting jeg lurer på .. hva skal man spørre om, igjen? :)
 
Ja nå spør du godt :p

Jeg er også andregangs og føler jeg har lite spørsmål. Selv fikk jeg ikke til å amme, så jeg skal stille litt spørsmål rundt det. Også skal jeg spørre litt angående sjansen for rask fødsel med nr.2, hvor fort jeg bør ringe osv.

Vi skal jo også flytte til Trondheim, så jeg må finne ut hvordan jeg gjør det med bytte av lege og JM der, men det trenger vel ikke du å tenke på ;p

Var ikke mye hjelp i meg dessverre.
 
Eneste jeg spurte om var hvor stor sannsynlighet det ville være for livmorruptur når det var keisersnitt med første og det kun blir 16 mnd mellom :-P Ellers var det egentlig bare jordmor som snakka, jeg husker jo alt fra første gang ;-)
 
ja, det med rask fødsel var jo noe. for hun jordmora mi på sykehuset sist sa at jeg hadde ganske rask fødsel for å være førstegangs (6 timer fra 3 cm åpning til han var ute), så det er kanskje kjekt å høre hva de kan forvente andre gang. takk for tipset.
 
Tror jordmor har en del ho skal gjennom med deg, selv om du har født før. Kan være timen går litt fortete en sist. Ho satt av en time på meg, men vi var ferdige etter 20 min. Ho har gjerne en sjekkliste. Små spørsmål dukker sikkert opp underveis
 
Du kommer helt sikkert på flere ting når du er der også :)
 
Lite svar til dere som lurer på ang rask fødsel... 
Min jm kunne fortelle meg at fra riene starter (ikke kynnere) til barnet er ute er tiden som regnes. For min del var det ca 8t.. (Vet ikke når jeg hadde 3cm pga at jeg kom inn med 7 2t før fødselen) 
Og at det ofte regnes en ca helverings tid fra 1 barnet til andre ;) 
Mao jeg kan regne med at det kan ta så lite som 4t (3t er det de regner som styrt fødsel) ..

Men man har også motsetninger hvor 2 gangs føder mye senere med nr 2.. 

Så blir spennende å få høre hva dere får vite :D 
 


Froni skrev:

Min jm kunne fortelle meg at fra riene starter (ikke kynnere) til barnet er ute er tiden som regnes. For min del var det ca 8t.. (Vet ikke når jeg hadde 3cm pga at jeg kom inn med 7 2t før fødselen) 
Og at det ofte regnes en ca helverings tid fra 1 barnet til andre ;) 



Da er timen overstått. Hun ville ikke spå så mye angående andregangsfødsel, men hun mente jeg var en superfødekvinne med effektive rier, siden det gikk 6 timer fra 3cm åpning til ungen var ute. Gjennomsnitte for førstegangsfødende lå visstnok på 10 timer.
Så med den beregningen din, Froni, så kan jeg forestille meg omtent 3 timer, da. Hoooi, da snakker vi racerbaby :)
 
Jeg har gjort meg en vane og skrive ned ettersom jeg kommer på noe jeg lurer på.. 
Men da må man jo bare håpe at men husker å ta den med da.. hehe;)
 
Back
Topp