Jordmor hadde rett

Thessaniya

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg var til legen for å levere urinprøve og be om sykemelding for snart to uker siden.
Det ble litt ubehagelig ang urinprøven fordi jordmor hadde testet med stikka en uke før og det hadde ikke vist noe. Men ettersom jeg har så hyppige dobesøk, ubehag (stikkinger) mot skjeden/urinrøret og utrolig mye kynnere fortalt hun om en type streptokokker som ikke gir utslag på stikkan, og at hun ville sende prøven på dyrking allikevel. Problemet var at det var fredag og for sent på dagen for å sende, så hun ment jeg kunna ta det med legen når jeg skulle få sykmelding uken etterpå.
Men legen ville ikke sende på dyrking! Hun ment at når det ikke vises noe på stikkan så sender de ikke inn til dyrking. Jeg fortalt hva jordmor sa og da så hun på mig og sa noe som "jaa, altså om du er så urolig for at det skal være noe, selv om vi testet og ikke fått utslag, så skal jeg sende inn den til dyrking selv om vi normalt ikke gjør det".
Åh så liten jeg følte meg! :( men jeg fulgte jo bare hva jordmor ba meg å gjøre.

Idag kom svaret. Jeg har fått påvist infeksjon av Streptokokker type B og må behandles med antibiotika nå. Noen dager etter avsluttet kur skal jeg levere ny urinprøve til dyrking og jenta vårres må få behandling etter fødselen for å stoppe at hun blir alvorlig syk (tror jeg i hvert fall).

Man ska nok være litt overforsiktig ibland :o

Men noen her som vet mer om hva som skjer nå? Er jeg "syk"? Er det en alvorlig situasjon som forvanskliggjør fødselen? Hvordan behandles hun når hun er født, om hun ens skal behandles? :(

Hei. Min lege sier at dette ikke er farlig, så jeg velger å tro på hun. Jeg har ikke fått antibiotika nå under graviditeten, men skal få under fødsel. Dette fordi at ungen ikke skal bli smittet under fødselen. Etter fødsel, på sykehuset tar de litt ekstra kontroller på barnet-for å følge ekstra med om barnet har blitt smitta. Så jeg tenker at det er trygt å godt og vite om.

Dersom jeg husker det-skal jeg oppdatere her etter jeg har født. Er jo selvsagt litt nervøs for alt jeg og, men prøver å tenke positivt-og på det legen har sagt:)

Og nei-du er ikke syk! GBS er ikke uvanlig.

Jeg vet ikke så mye om det, men trodde bare det var veldig viktig å ikke ha det på tidspunktet for fødselen, fordi det da var risiko for at babyen fikk infeksjonen på vei ut/gjennom fødselskanalen.

Bodde i USA da eldste ble født, og der antar de at ca 50% av alle fødende er bærere av GBS. Standard rutine da var en rundt iv antibiotika under første fase av fødsel, ingen ekstra oppfølgning av baby så lenge det ikke var andre indikasjoner på infeksjon e.l

I Norge er nok også en hel del bærere, men det er ingen rutine for testing av alle gravide. Er vel kun ved prematur vannavgang at det blir testet rutinemessig her tror jeg

Huff for en lege.. Og så bra at du bare stod på ditt!! God bedring, og så går det sikkert helt fint, slik som de andre her sier :)

Takk for svar alle :)
Jeg leste noe om at 20-35% av alle norske kvinner er bærere av GBS, men de fleste uvitende. 50%av barna som fødes av en bærende mor blir syke/smittet, men bare 1% av disse blir alvorlig syke! Så det går mest sannsynlig bra :)
Ser ut til å være god oppfølging her i Norge, så som vanlig ska vi nok være glad vi bor her :D

Jammen godt du sto på ditt og ba om dyrking da! Det kommer nok til å gå veldig bra :)

Sniker fra november 2015. Men fikk noe å tenke på. Jeg slet ekremt mye med kynnere med minstemann, og bodde så og si på toalett og var så sår og utilpass og mye nedpress og stikkinger. Aldri noe utslag på urinen, annet enn blodspor i urinen den siste måneden. Dette tok ikke legen alvorlig. Enden på visa var at jeg hadde noe feber under fødse ( vet ikke om det kommer av epudiralen, men burde ikke gjøre det da jeg og kroppen min responderte supert på den grunnet sjokktilstand pga stormrier og utmattelse ) l og sønnen min hadde feber etter fødsel i et par dager. Fælt å si det, men syns helsevesnet og enkelte leger og jm tar for enkelt på ting. Min lege reagertet heller ikke da undertrykket mitt begynte å stige litt, og overtrykket ble opp imot 130. Men lever enda, samme med pjokken. Bare fikk litt å tenke på.

Sniker fra november 2015. Men fikk noe å tenke på. Jeg slet ekremt mye med kynnere med minstemann, og bodde så og si på toalett og var så sår og utilpass og mye nedpress og stikkinger. Aldri noe utslag på urinen, annet enn blodspor i urinen den siste måneden. Dette tok ikke legen alvorlig. Enden på visa var at jeg hadde noe feber under fødse ( vet ikke om det kommer av epudiralen, men burde ikke gjøre det da jeg og kroppen min responderte supert på den grunnet sjokktilstand pga stormrier og utmattelse ) l og sønnen min hadde feber etter fødsel i et par dager. Fælt å si det, men syns helsevesnet og enkelte leger og jm tar for enkelt på ting. Min lege reagertet heller ikke da undertrykket mitt begynte å stige litt, og overtrykket ble opp imot 130. Men lever enda, samme med pjokken. Bare fikk litt å tenke på.
Er det kanskje mulig at du hadde GBS da?? Og at sønnen kan ha blitt smittet?

GBS er veldig vanlig og behandles vanligvis ikke. Dersom det derimot er en oppblomstring av bakterien under graviditeten, det er da man ser det i urinen, så vil man få antibiotika under fødselen. Jeg har selv fått påvist GBS i urin og fått beskjed om at jeg vil få antibiotika under fødselen, men ingen behandling før den tid, da det som regel er noe som kommer raskt tilbake uansett.

Det er godt mulig
:( jeg synes det er synd at de ikke tester alles urinprøve for GBS.
Jeg leste at bakterien kan være i kroppen og man er helt uten symptomer, da må de ta avføringsprøve eller en q-tips i skjeden, og det er ikke bra for infeksjoner som jeg forstår, så ok, jeg skjønner den. Men om man sender inn urinprøven på dyrking, i hvert fall litt oftere enn hva de gjør idag, så kunne man oppdage flere som har bakterien i urinen, såsom jeg har.

Men det gikk bra med dere? Til slutt? :/

Dette var ikke jeg klar over at var en ting i det hele tatt. Man lærer mye når man går gravid.
Må jo følge litt med på seg selv og stå på og ikke alltid gi etter på at lege har rett.

GBS er veldig vanlig og behandles vanligvis ikke. Dersom det derimot er en oppblomstring av bakterien under graviditeten, det er da man ser det i urinen, så vil man få antibiotika under fødselen. Jeg har selv fått påvist GBS i urin og fått beskjed om at jeg vil få antibiotika under fødselen, men ingen behandling før den tid, da det som regel er noe som kommer raskt tilbake uansett.
Jeg leste også at man normalt ikke behandler GBS som gitt utslag i urinen, annet enn helt på slutten av graviditeten for å se til at bakteriene ikke er på topp til fødselen.
En har jo alltid bakterien i kroppen selv etter avsluttet behandling, så det hjelper jo fint lite med penicillin egentlig.
Men bra man vet av det så de får behandle under fødsel og sjekke babyen litt ekstra når den er født :)

Men om 1 av 3 har bakterien(er bærere), og 50% av de barn som føds av en bærende mor blir smittet, så må jo 1 av 6 barn (!!) faktisk bli smittet??! :o
Og selv om kun 0,5-1% av disse blir alvorlig syke så føles det som at det burde være noe de kunne ta tak i bedre :( kanskje kunna de ha tatt en prøve i skjeden etter fødselen på alle kvinner for å finne utav om hun er bærere? Og er den prøven da positiv må de sjekke barnet litt ekstra etterpå? :/

Dette var ikke jeg klar over at var en ting i det hele tatt. Man lærer mye når man går gravid.
Må jo følge litt med på seg selv og stå på og ikke alltid gi etter på at lege har rett.
Nei, jeg hadde ikke peiling jeg heller! :o aldri hørt om det før. Så det går jo som regel bra selv om man er bærende, men man blir jo allikevel urolig når man leser om det som KAN skje pga bakterien :(

Jeg leste også at man normalt ikke behandler GBS som gitt utslag i urinen, annet enn helt på slutten av graviditeten for å se til at bakteriene ikke er på topp til fødselen.
En har jo alltid bakterien i kroppen selv etter avsluttet behandling, så det hjelper jo fint lite med penicillin egentlig.
Men bra man vet av det så de får behandle under fødsel og sjekke babyen litt ekstra når den er født :)

Men om 1 av 3 har bakterien(er bærere), og 50% av de barn som føds av en bærende mor blir smittet, så må jo 1 av 6 barn (!!) faktisk bli smittet??! :eek:
Og selv om kun 0,5-1% av disse blir alvorlig syke så føles det som at det burde være noe de kunne ta tak i bedre :( kanskje kunna de ha tatt en prøve i skjeden etter fødselen på alle kvinner for å finne utav om hun er bærere? Og er den prøven da positiv må de sjekke barnet litt ekstra etterpå? :/
Jeg tror det er 50% av barna av de som har hatt oppblomstring som blir smittet, eller noe. Fant iallefall direkte tall som sa at 0.1% av barna blir alvorlig syke.

Takk for svar alle :)
Jeg leste noe om at 20-35% av alle norske kvinner er bærere av GBS, men de fleste uvitende. 50%av barna som fødes av en bærende mor blir syke/smittet, men bare 1% av disse blir alvorlig syke! Så det går mest sannsynlig bra :)
Ser ut til å være god oppfølging her i Norge, så som vanlig ska vi nok være glad vi bor her :D

Hei. Ville bare si at nå har jeg født, og jeg opplevede det ikke skummelt med gbsen.
Fikk antibiotika hver 4.time, ellers helt normalt.. Og så har de sjekka jenta mi 2 gonger tror jeg med feber og noe-alt er helt bra. Lykke til til deg:)

Jeg tror det er 50% av barna av de som har hatt oppblomstring som blir smittet, eller noe. Fant iallefall direkte tall som sa at 0.1% av barna blir alvorlig syke.
Ser på flere plasser at det er 50% av alle som har bakterien som smitter barna ved fødsel, men nå finner jeg bare informasjon om at 1% av disse kan bli alvorlig syke..? Det er uansett ikke mange, men jeg hadde virkelig likt 0,1% bedre!!
Men det verste er at jeg finner tekster om at 1 av 10 babyer som blir smittet i Irland dør :o sånt vil jeg ikke lese om!!

Hei. Ville bare si at nå har jeg født, og jeg opplevede det ikke skummelt med gbsen.
Fikk antibiotika hver 4.time, ellers helt normalt.. Og så har de sjekka jenta mi 2 gonger tror jeg med feber og noe-alt er helt bra. Lykke til til deg:)
Grattis!! :D :D
Håper alt ellers gikk bra og :)
Jeg er egentlig ikke nervøs for det med GBS, ikke nå når vi vet om det, men jeg synes det er synd at det er så mange som har det og ikke vet det!
Men nå må dere kose masse med den nye lille i familien og nå kan du slutte å tenke på den bakterien -i hvert fall frem til neste svangerskap ;)
Grattis igjen :D

Back
Topp