Jordmor / fastlege

IdaSofie82

Blir kjent med forumet
Himmelbarn
Hei[emoji4] noen med erfaring når det kommer til oppfølging av jordmor istedenfor fastlege her?

Jeg gikk kun til jordmor i forrige svangerskap. På helsestasjonen her har de ofte god tid, så vi var jo inne en times tid hver gang. Koselig med jordmor, men denne gangen tror jeg bare at jeg kommer til å gå til fastlege. Jeg syntes det ble for mye fokus på alt som kunne gå galt, og jeg fikk inntrykk av at jordmor var sikker på at jeg kom til å få svangerskapsforgiftning, så jeg måtte inn til kontroll annenhver uke (fikk ikke svangerskapsforgiftning, men jeg klarte aldri å slappe av når hun skulle ta blodtrykk, så det var alltid litt forhøyet hos henne. Aldri ellers). I tillegg laget hun mye styr rundt blodprosenten min, uten at det var noe galt. Jeg syntes rett og slett det var slitsomt å gå hos henne. Det er bra at hun vil følge opp ordentlig, men for meg ble det feil fokus og resulterte bare i stress. Så denne gangen vil jeg prøve å gå til fastlegen. Har akkurat fått ny fastlege, så jeg håper det er en jeg vil trives med :)

Jeg tror kjemi er nøkkelen her. Jeg følte ikke jeg hadde god kjemi med min jordmor. Hun er sikkert flink, men det funka ikke for meg. Når det er sagt, så har jo jordmor ofte mer erfaring med svangerskap og fødsel, så for mange kan det være en trygghet i det. Har hørt om fastleger som nesten gjetter seg igjennom en vanlig kontroll.

Jeg har en veldig fin fastlege som jeg gikk til mye sist, men etter å ha vært på ultralyd kontaktet jeg helsestasjon og jordmor og fikk god oppfølging av henne også. Så det blir en kombinasjon av jordmor og fastlege denne gangen. Har tenkt å be om samme jordmor som sist, da jeg følte meg veldig trygg og godt fulgt opp hos henne.

Men man kan altså bare gå til jordmor? Man må ikke ta blodprøver under svangerskapet? Kan jordmor sende inn beskjed om hvilket sykehus du skal føde på ?

Men man kan altså bare gå til jordmor? Man må ikke ta blodprøver under svangerskapet? Kan jordmor sende inn beskjed om hvilket sykehus du skal føde på ?
Ja, jordmor kan sende rekvisisjon på blodprøver. Her fikk jeg med meg et ark, som jeg tok med på laben på sykehuset. Prøvesvarene ble sendt direkte til henne på helsestasjonen. Vi søker ikke fødeplass her jeg bor, så jeg vet ikke hvordan det evt fungerer hos jordmor.

Jordmor på de jeg kan. Har fått time hos samme jordmor som jeg gikk til i forrige svangerskap, og veldig fornøyd med det [emoji7] Må til lege for blodprøver og slikt, men ellers blir det jordmor.

Back
Topp