Jordmor eller lege

Andregangsfødende

Flørter med forumet
Vårspirene 2021
Dere som har flere svangerskap bak dere. Hvilken erfaring har dere med hvor dere syns det er best å gjennomføre svangerskapskonroll, fastlege eller jordmortjenesten?
Mitt første svangerskap valgte jeg å gå til jordmor men nå er jeg usikker på om hva jeg skal velge :confused013

Så lenge du har kjemi med enten legen eller jordmor så synes jeg du skal gå for det som føles best for deg. ❤️ jordmødrene har jo som regel bedre tid til deg enn hva legene har. Men det hjelper lite om man ikke har rette tonen. Jeg gikk til lege i første svangerskap, til jordmor i andre, som jeg hadde NULL kjemi med og byttet til legen igjen. :laughing002 Nå er det stor aldersforskjell på de to eldste barna mine og han minste, så her er jordmoren jeg var hos den gangen blitt byttet ut. Hun jeg gikk til med nr 3 er utrolig dyktig og koselig. Og hun er heldigvis her nå også med nr 4❤️

Jeg hadde ikke så mye kjemi med jordmor, og har veldig god kontakt med fastlegen. Men jeg valgte jordmor likevel, da de vanligvis har mye bedre tid og vet mer om alle små detaljer knyttet til svangerskapet. Denne gangen blir det en del oppfølging på sykehuset pga tvillinger, men skal i tillegg til jordmor. Får en ny denne gangen, så håper kjemien blir litt bedre :)

Jeg har byttet på og gått til begge. Legen mest pga at jeg har trengt sykemelding, så da er det jo en gang i måneden. Har også veldig god kjemi med legen min. Denne gangen blir det nok i hovedsak bare jordmor:) Og en tur innom legen for blodprøvene i uke 12

De første kontrollene tok jeg hos fastlegen min, for hun hadde UL-apparat :happy: Med førstemann gikk jeg mest hos fastlegen. Synes det var nytt og skummelt med jordmor :hilarious: Med de andre to ble det mest jordmor. Denne gangen har jeg ny fastlege og jordmor. Jeg må litt innom fastlegen pga medisinbruk, men kommer til å bruke jordmor mest. Trives der best.

Takk for svar alle:) jeg har også hørt at jordmor har bedre tid mellom pasientene og kan selfølgelig litt mer om svangerskap enn en vanlig lege. Så da trur jeg det blir jordmor her:)

I Norge var det definitivt jordmor over fastlegen, men her i Belgia blir jeg bare fulgt opp av gynekolog siden det er risikosvangerskap og planlagt KS som gynekologen uansett skal utføre.

Back
Topp