Jordmor eller lege?

Tomaske

Forelsket i forumet
Tenker dere å gå til jordmor, lege, eller begge deler?
Fordeler med å bare gå til lege eller jordmor?
 
Jeg gikk til bare jordmor sist, som førstegangsgravid. I etterkant da jeg var hos fastlegen min på glukosetest, ble hun litt betenkt da jordmor ikke hadde snakket så mye om min egen helse etc. I tillegg fikk jeg ikke svar på blodprøvene jeg tok på første timen hos jm. Fastlegen var også opptatt av at jeg skulle jo ha en dialog med legen etter jeg var gravid, noe jeg ikke kom til å ha med jm. Så denne gangen skal jeg hvertfall ta første kontroll hos lege, og så den andre hos jm. Her er det jordmormangel, så må booke time tidlig :p
 
Jeg kommer til å ha en kombinasjon. Var ikke fornøyd med jordmora jeg fikk sist gang og veldig glad for at jeg gikk til fastlegen i tillegg den gangen.
 
Jeg har første time hos fastlege neste uke og time hos jordmor to uker etter. Tror jeg kommer til å kjøre en kombo, men jeg får se hva jeg får mest behov for :)
 
Jeg kommer kun til å bruke fastlege, har et risikosvangerskap, så får god oppfølging på sykehuset utenom. Føler det kan bli litt mye om jeg skal gå til jordmor i tillegg.:)
 
Her blir det nok Jordmor i stor grad. Lege og jordmor er i samme bygg, så hvis det er behov for sykmelding så legger jordmor en lapp i hylla til fastlegen min så han ringer meg opp. Dette fungerte veldig bra sist svangerskap :)
 
Her blir det litt begge. Lege for bekkenet og oppfølgning der, JM til alt annet, og sykehuset for ekstra ultralyden pga tidligere HELLP (svangerskapsforgiftning)
 
Jordmor for CTG, akupunktur og prat om følelser, gynekologi-fødespesialist for ultralyd, blodprøver, graviditetsppfølgning :)
 
Tenker lege i hovedsak, da jeg har hatt en god dialog med henne. Har risikosvangerskap så begynner oppfølging på sykehus allerede i uke 12-13 samtidig som jeg tar Nipt test og TUL. Får oppfølging der videre. Men tenker kanskje jm litt uti svangerskapet, husker fra sist gang at hun tok seg tid til å snakke om de tingene jeg var bekymret over
 
Jeg tenker en kombo er det beste. De har begge litt ulik kompetanse. Jeg gikk til begge i sist svangerskap også.
 
Jeg har ikke bestemt meg helt.. Men jeg har en veldig fin lege og de har ultralyd. Så jeg tror jeg kommer til å gå der mest og vil også kunne få mulighet til å sjekkes :happy: Nå har jeg allerede vært der og skal på nytt inn om 4 uker når jeg er 10+x,og da er jo nesten første trimester ferdig.
Tror jeg går mer til jordmor når jeg er lengre på vei (etter oul) for å snakke enda mer om alt med fødsel og barseltiden.
Lurer litt på om jeg bør bestille en første samtaletime med jordmor eller om det kan vente til andre trimester.
 
Jeg gikk til bare jordmor sist, som førstegangsgravid. I etterkant da jeg var hos fastlegen min på glukosetest, ble hun litt betenkt da jordmor ikke hadde snakket så mye om min egen helse etc. I tillegg fikk jeg ikke svar på blodprøvene jeg tok på første timen hos jm. Fastlegen var også opptatt av at jeg skulle jo ha en dialog med legen etter jeg var gravid, noe jeg ikke kom til å ha med jm. Så denne gangen skal jeg hvertfall ta første kontroll hos lege, og så den andre hos jm. Her er det jordmormangel, så må booke time tidlig :p

Det samme føler jeg! Første svangerskap gikk jeg kun til jordmor, tok blodprøve hos fastlege men ellers alt hos jm.. fikk ekstremt mye fostervann og endte opp med å måtte tappe for å forhindre tidlig fødsel - da ble hun sur for da stemte ikke magemålsgrafen min på helsekortet:bored:
Har tett dialog no med fastlegen min pga tidligere SA og kommer nok til å gå kun til han vil jeg tro
 
Jeg har ikke bestemt meg helt.. Men jeg har en veldig fin lege og de har ultralyd. Så jeg tror jeg kommer til å gå der mest og vil også kunne få mulighet til å sjekkes :happy: Nå har jeg allerede vært der og skal på nytt inn om 4 uker når jeg er 10+x,og da er jo nesten første trimester ferdig.
Tror jeg går mer til jordmor når jeg er lengre på vei (etter oul) for å snakke enda mer om alt med fødsel og barseltiden.
Lurer litt på om jeg bør bestille en første samtaletime med jordmor eller om det kan vente til andre trimester.
Jeg fikk litt info om fødsel hos jordmor i første svangerskap, men fikk mest utbytte av fødselskurs(?) og Positiv fødsel på instagram :)
 
Jeg kommer til å ha en kombinasjon. Var ikke fornøyd med jordmora jeg fikk sist gang og veldig glad for at jeg gikk til fastlegen i tillegg den gangen.

jeg har fastlege i en anna kommune enn den jeg bor i og har fått tilbud om å bruke jordmoren i den kommunen og, hun var fått masse skryt imotsetning til hun som er jordmor i min kommune.. kanskje jeg blir å prøve henne eventuelt og, mem føler meg absolutt tryggest på fastlegen
 
Jeg hadde tenkt til å gå litt til begge som forrige gang, men når jeg skulle bestille første time for henvisning til tul og nipt hos legen var det over en mnd ventetid for time. :( Så bestilte hos jordmor istedetfor, og var der i dag. :happy: En super opplevelse og jeg tror kanskje jeg ender opp med å bare gå til henne denne gangen. Kan jo ikke vente en mnd på ledig time hos legen. :banghead: Trenger ikke sykemeldinger fra lege siden jeg ikke er i jobb, så har egentlig ingen grunn til å ha time hos lege.
 
Jeg har foreløpig TUL bestilt torsdag neste uke, og en legetime på fredag. Jordmor uken etter der igjen. Jeg liker fastlegen min så tenker det er greit å være innom der ved behov, men om jordmoren er fin kan jeg like gjerne ta det meste der. Første gang for meg dette så vet ikke enda :dance008
 
Blir nok mest jordmor her, men kanskje noe lege og. Har vært hos jordmor en gang allerede, nå er det tidlig ultralyd og nipt neste, så er ordinær ultralyd neste :)

Har satt opp en time hos jordmor etter oul, så får vi se etter det. Måtte snakke med legen denne uka, ble en telefontime for å få sykemelding. Formen er bånn i bøtta :yuck:
 
Back
Topp