Jordmor eller lege?

Labbetussa

Glad i forumet
Himmelbarn
Marsipanene 2019
❤ Aprilbarna19 ❤
Hvem skal dere gå til svangerskapskontroller til? Jordmor eller lege? Jeg har ikke bestemt meg, men ender kanskje opp med å gå til lege, for fastlegen min kjenner meg og jeg liker henne.
 
Liker fastlegen min veldig godt, men tror nok jeg vil gå til jordmor om jeg får det :)
 
Jeg har kun gått til jordmor. Brukt legen om det er noe jeg trenger medisinsk [emoji4] så gjør nok det samme denne gangen [emoji4]
 
Jeg flyttet nylig her jeg bor, så jeg har faktisk ikke møtt legen min. Jeg tror jeg skal ringe både jordmor og lege, men jeg tenker at det er kanskje jordmor man får best oppfølgning av?
 
Hovedsaklig jordmor :)
 
Jeg har ikke engang tenkt på at man kanskje ikke får kontroller hos jordmor. Men nå tror jeg jeg husker at jeg ble fortalt forrige gang jeg var gravid at de prioriterte førstegangsfødende hos jordmor her jeg bor.
 
Får time hos gyni rundt uke 7 og tidlig ultralyd også blir det jordmor ellers :)
 
Blir tur til legen et par ganger, uke 12 og 24 (tror jeg), ellers jordmor. Syntes det var veldig koselig sist. Hu hadde så mye bedre tid og har jo spisskompetansen sin på akkurat dette, så syntes jeg fikk mer ut av jprdmorbesøkene enn å gå til lege:)
 
Anbefaler de av dere som er usikre å ta en time eller to til begge to i begynnelsen for så og evt bestemme dere. Dere kan og gå til begge to :)
 
Etter min erfaring er det kun jm som har peiling :yuck: men har ny lege og jm siden sist så det er jo ikke sikkert det blir like bra denne gangen
 
Må jeg velge en av de? Haha! Legen min er en eldre mann som nok ikke har så mye greie på dette feltet. Han er super på alt annet altså, men på 6 ukerskontrollen min etter forrige fødsel så var det første han spurte meg om om jeg hadde født! Huff! Mens jordmoren i min kommune ikke innfrir så mye tillit heller akkurat.
 
Jeg kan jo forresten si at grunnen til at jeg tenker å gå til lege er at jeg sannsynligvis kommer til å ta mange prøver. Jeg er rhesus minus og utviklet antistoffer forrige gang (noe nesten ingen gjør, så slapp av, dere som er rh-), så med mindre et mirakel skjer og fosteret er rh- som meg, blir det tett oppfølging, i alle fall etter hvert. Og jordmor tar jo ikke blodprøver. Som andre har sagt er det jordmor som er mest kompetent på svangerskap, men månedene fremover ser ut til å bli temmelig "medisinske" for min del. Glad jeg har en kvinnelig og snill fastlege, da. :)
 
Jeg liker ikke legen min, og jm i kommunen tror jeg jobber 40%, så der kommer jeg nok ikke inn. Så tenkte å høre om gyn kan følge meg opp...
 
Gikk kun til fastlege med første, syns det gikk helt fint. Men etter fødselen har jeg bestemt meg for å gå til begge denne gangen. Skjønner at jeg kanskje ikke var godt nok forberedt med førstemann og masse spørsmål jeg trenger og snakke med jordmor om. Enda litt angst for å føde igjen, sitter så ferskt i minne enda. (Kun 11 mnd siden) syns det var en tøff opplevelse xsmile9:sour:
 
Oppfølging av fastlegen min først, så jordmor lokalt i kommuna videre ☺️
 
Tenker en kombinasjon, men vil vente lengst mulig før jeg bestiller time - til sommeren når det begynner å bli på tide med oul kanskje om jeg klarer :sorry: men moren min hsr utstyr til å måle både blodsukker, blodtrykk, uring og stetoskop til å høre fosterlyd om jeg vil det.. mest fordi det er fjerde barnet på 6ær, å jeg kjenner kroppen min gravid ganske godt. Å det er bmi grense på å føde her, å mistenker at jeg er over grensen etter forrige fødsel, men bruker gå ned når jeg er gravid så satser på det nå også :wideyed::p
 
Back
Topp