Jordmor eller lege?

StineH

Elsker forumet
I forrige svangerskap gikk jeg bare til lege, så denne gangen tenker jeg på om jeg vil gå til jordmor i stedet, eventuelt i tillegg til lege. Har en lege jeg trives veldig godt med, men jeg føler at de som har gått til jordmor synes det er så koselig..

Så hva er deres erfaringer? Eventuelt, hva planlegger dere å gjøre?

Jeg gikk til både lege og jordmor sist og var veldig fornøyd med det. De har ulik kompetanse og ulike innfallsvinkler, så føler at det ble et veldig bra totaltilbud. Ønsker å gjøre det denne gangen også.

Jeg gikk til både lege og jordmor sist og var veldig fornøyd med det. De har ulik kompetanse og ulike innfallsvinkler, så føler at det ble et veldig bra totaltilbud. Ønsker å gjøre det denne gangen også.
Det er det jeg også har tenkt, at de har litt ulike ting å tilby...
Gikk du til jordmor på helsestasjonen, eller valgte du å gå til privat jordmor?

Jeg gikk annenhver gang til lege og jordmor i forrige svangerskap, tror jeg vil det nå også - syntes det var veldig greit :)

Gikk til legen første gangen, og når jeg var syk eller trengte sykemelding. Alle andre kontroller var hos JM og var kjempe fornøyd med det :)

Det er det jeg også har tenkt, at de har litt ulike ting å tilby...
Gikk du til jordmor på helsestasjonen, eller valgte du å gå til privat jordmor?
Jeg gikk på helsestasjonen. Var veldig fornøyd med dem. Hun hadde litt bedre tid enn legen. Stilte litt andre spørsmål, så skal det nå også!

Blir nok mest lege tenker jeg. Liker ikke jm på den lokale helsestasjonen. Sist var det vekselvis lege/jm

Begge deler - det er jo det som "er meningen"?

Men det er jo en evighet til første kontroll - det føles i alle fall slik :-p

Ser ut til at det bare var jeg som var sær sist gang og ikke gikk til jordmor =P
Vet egentlig ikke hvorfor jeg bare gikk til lege heller =S Jaja :P

Jeg bor jo rett utenfor Bergen, og der jeg bor så er det midt i mellom to bydeler. Har endel erfaring med helsestasjonen i den ene bydelen fordi det var dit jeg gikk med vesla, men likte ikke den så godt, så kanskje jeg skal prøve meg på å snike meg over i den andre bydelen til jordmor =P

Ser ut til at det bare var jeg som var sær sist gang og ikke gikk til jordmor =P
Vet egentlig ikke hvorfor jeg bare gikk til lege heller =S Jaja :P

Jeg bor jo rett utenfor Bergen, og der jeg bor så er det midt i mellom to bydeler. Har endel erfaring med helsestasjonen i den ene bydelen fordi det var dit jeg gikk med vesla, men likte ikke den så godt, så kanskje jeg skal prøve meg på å snike meg over i den andre bydelen til jordmor =P

Kan jeg spørre hvilke bydeler det er snakk om? Jeg har fått anbefalt en privat jordmor i Bergen (fra flere som har brukt henne), sånn om du ikke er fornøyd med helsestasjonen sin jordmor :-)

Kan jeg spørre hvilke bydeler det er snakk om? Jeg har fått anbefalt en privat jordmor i Bergen (fra flere som har brukt henne), sånn om du ikke er fornøyd med helsestasjonen sin jordmor :)
Årstad vs. Fana..
Er det hun Kjersti? Har vært å lest om henne, men synes det er litt dyrt.. har studentøkonomi, så alt gratis er flott..

Årstad vs. Fana..
Er det hun Kjersti? Har vært å lest om henne, men synes det er litt dyrt.. har studentøkonomi, så alt gratis er flott..

Haha, ja det er henne :-) jeg har også studentøkonomi så blir helsestasjonen på meg!

Hvordan funker dette egentlig? Må man liksom velge en av delene? Har legetime på mandag, og så har jeg bestilt time hos jordmor i april, fordi jeg leste at man burde det mellom uke 8 og 12, og så vet jeg ikke hva som er vanlig utover det? Mye å sette seg inn i, tror kanskje jeg leser litt for mye om dette om dagen!

Hvordan funker dette egentlig? Må man liksom velge en av delene? Har legetime på mandag, og så har jeg bestilt time hos jordmor i april, fordi jeg leste at man burde det mellom uke 8 og 12, og så vet jeg ikke hva som er vanlig utover det? Mye å sette seg inn i, tror kanskje jeg leser litt for mye om dette om dagen!
Man velger helt selv om man vil gå til lege og jordmor, eller bare lege eller jordmor. Det vanligste ettersom hva jeg har lest er å kombinere det. De fleste friske gravide ender da opp med 10-11 kontroller fordelt på lege, jordmor og ordinær UL..

Ok, jeg går ut fra at man får beskjed om når man må gå på ev flere konsultasjoner... Føles langt frem nå, men det er sikkert like greit, hehe!

Jeg tenker det samme.. Hadde jeg hatt jobb og fast inntekt hadde jeg nok heller valgt privat, men de penga, de penga... :p
Hva studerer du?

Jeg studerer økomomi :happy: Du da?

Krysser fingrene for at man går overens med jordmor på helsestasjonen ;)

Jeg går integrert lektorutdanning, skal ta master i nordisk. Begynner å skrive på den til høsten om alt går etter planen ^^,

Skal du ta noe permisjon? Planen her er at mannen tar felles-delen av permisjonen, slik at jeg bare får mødrekvoten :) Så lenge jeg studerer er jeg jo vekke max 4 timer hver dag, så regner med det skal gå fint med amming osv...

Skal du ta noe permisjon? Planen her er at mannen tar felles-delen av permisjonen, slik at jeg bare får mødrekvoten :) Så lenge jeg studerer er jeg jo vekke max 4 timer hver dag, så regner med det skal gå fint med amming osv...
Jeg har ikke helt bestemt meg enda...
Skal jo skrive master, så trenger ikke være vekke i det hele tatt omtrent, men samtidig så betyr jo det at jeg må rett ut i jobb allerede i August når jeg er ferdig med å studere, og det vet jeg ikke om jeg orker rett og slett..
Så vurderer å ta permisjon fra masteren og så bare ta opp noen fag i høst og til våren..

Back
Topp