Jordmor eller lege

Lillekoala

Forelsket i forumet
Hva er egentlig forskjellen på om man tar svangerskaps kontroll hos jordmor eller fastlege. Er det noen fordeler og ulemper?
 
Jeg aner ikke. Men i mitt hode så har jordmor litt mer "peiling" spesielt i forhold til en allmennlege,føler jeg :) noen pleier jo å ta en blanding av jordmor og lege. :)

Jeg som har en kronisk sykdom velger å innom hos legen, men foretrekker jordmor :)
 
Føler det er litt slik som Daim sier, en jordmor kan jo virkelig graviditet og fødsel, og en almenlege kan litt om alt :p
 
Gikk annenhver gang til jordmor og lege med førstemann. Med jordmor var det satt av mer tid hun hun hadde mer kunskap ifm svangerskap og fødsel. Hos legen var det mer rutineting som blodprøve, urinprøve, og div andre legerelaterte ting. Jeg hadde en dyktig fastlege vikar (min vanlige fastlege var ute i pappaperm hele svangerskapet mitt). Hun sjekket ting heller en gang for mye enn å la meg sitte med flere spørsmål enn svar etter timen. Men var en vanlig legetime på type 15 min så var det noe jeg lurte på ifm fødsel osv spurte jeg jordmoren
 
Jeg kommer til å gå til jm fordi da vet jeg hvem jeg kommer til, og de kan jobben sin. Det finnes jo leger som er flinke og, men uten fast fastlege, så er det et enkelt valg for meg i alle fall. En jm har mest sannsynlig bedre tid til deg og.
 
Hun jordmoren som jeg skulle til tok ikke ultralyd? Er ikke det litt greit å gjøre på første kontroll da?
 
Man har bare rett på en ul og det er vel rundt uke 17 tror jeg. Om man ikke trenger ekstra oppfølging da. Jm mi tar ikke ul,men det gjør gynekologen å sykehuset. Det blir bestilt time til det som oftest.
 
Åh jeg har visst ikke skjønt helt dette jeg men da er jeg med..trodde det var standard på uke 12. Så ufattelig lenge man må vente da..jeg har bestilt til en UL i uke 11 hos en ultralydjordmor
Ja det er leeenge å vente. Men nei. De som har i uke 12 har fått ekstra av ulike grunner. Den ordinære ul er for å sjekke hvor langt man er på vei, hvor morkaka ligger osv. Å få vite kjønn er jo bare bonus :p
 
Jeg gikk annenhver gang til lege og jordmor sist, og synes ikke det var optimalt. Siden jeg uansett må til legen pga blodtrykket kommer jeg til å kun gå dit denne gangen! Forresten en erfaren lege, så jeg føler meg godt tatt vare på der :)
 
Jeg kommer til å gå mest til legen min, men det er bga jeg må følges opp med blodprøver bga stoffskifte, og at Dattern vår ble født med morkakesvikt de siste ukene hun lå i magen. Så føler litt ekstra passet på der. Men kommer til å gå til jordmor med evt andre spørsmål ol. Gjorde det i forrige svangerskap også. Men er ikke så Happy i jordmora jeg får, hadde henne for 5år siden og! Så får bare se hvordan hun er nå. Første time 3desember eller no sånt
 
Skal til lege på førstekontroll og jordmor resten. Siden jeg kun gikk til legen sist er jeg litt spent på hvordan det blir :)
 
Kanskje jeg skal gå annenhvergang men dumt at jordmor ikke tar ultralyd. Men første er ihvertfall bestilt hos jordmor så kanskje jeg tar legen resten. Jordmor syns jeg hadde så mange spørsmål at hun lurte på om jeg kunne komme på en tidlig samtale. Hehe
 
Kommer til å gå annenhver gang som sist. Men da var lege greit siden jeg var mye kvalm og sykemeldt på slutten av svangerskapet.
 
Jeg gikk annenhver gang hos lege og jordmor sist, og syntes det var topp, så kommer til å gjøre det denne gangen også :)
Jordmor er veldig kjekk å snakke med ang. svangerskap og fødsel da hun kan mye om det. Men i fht. blodprøver, urinprøver ect. var det greit med lege. Jeg fikk også svangerskapsforgiftning i uke 36 sist, og da var legen veldig kjekk å ha :)
 
Både lege og jordmor har doppler så de sjekker hjertelyd hver gang . Har er heldig som har en lege med ultralyd på kontoret sitt så håper jeg får ekstra ultralyder pga det :) men man får kun en etter normalen. Mellom uke 18 og 20. :)
 
Jordmor er å foretrekke spør du meg. De tar seg god tid og man kan snakke om alt man lurer på.
 
Back
Topp