Jordmor eller lege

moonpie<3

Flørter med forumet
Har fått litt problemer med å sovne l det siste, så da ligger jeg å tenker;-) jeg er nå uke 21, og har kun gått til lege. Har en veldig hyggelig og flink lege som tar alle mulige prøver når jeg er der, ultralyd og hører på hjertelyd hver gang og svarer godt på alle spm mine. Men legen sa at så mange går til jordmor og er veldig fornøyd med det. Så jeg vil gjerne høre litt hva andre har gjort og opplevelser? Er det nødvendig når jeg har en god lege? Hva gjør jordmor?

Jeg er blitt anbefalt å gå til jordmor, da leger ofte ikke har tid til oss gravide. Jordmor har ofte mye lengre timer, i tillegg er jo de spesialister på svangerskap og fødsel, noe mange leger virkelig ikke er. Men er du fornøyd med oppfølgingen du får av legen, så er det ingenting i veien med at du fortsetter med å gå til legen, evt kan du velge å gå til både jordmor og lege, eller bytte på.
Når jeg er hos jordmor så sjekker hun urinprøve, tar blodtrykk, måler livmora, hører på hjertelyd også snakker vi litt om hvordan det går, plager man evt har, tanker om svangerskapet og fødsel osv. De aller fleste jordmødre har ikke ultralydmaskin, så svært få får sett med ultralyd utover den ordinære ultralyden.
Men jeg ville kanskje tatt kontakt med jordmor etterhvert uansett, for f.eks. omvisning på fødeavdelingen, samtale om fødsel osv.

Jeg har gått til fastlegen min hittil, men bytter til jordmor i november. Det er pga dette er mitt første barn og jordmødre har mye mer ekspertise på fødsler enn legen min.

Venner av meg som har født før går kun til fastlege, så opp til deg og hva du føler og om du har behov for mer oppfølging enn de 20 min legen har tid til.

Jeg gikk først bare til fastlege, men følte vel at hun ikke kunne nok og gikk til jordmor! Kjempefornøyd med jordmor og ikke så fornøyd med lege :-)

Forrige svangerskap gikk jeg kun til jordmor, og var storfornøyd:) Der var det alltid satt av god tid, minst en time. Noen ganger var jeg der kortere, andre ganger lengre - alt etter hva jeg hadde behov for. Følte jeg blei godt ivaretatt, og jeg hadde ei jeg kunne snakke med om alt av forventninger, gleder, bekymringer osv. I tillegg slapp jeg sitte på et venteværelse med masse syke folk. Var litt trist jeg da siste time var over.. Kommunen jeg bor i nå har er fast opplegg hvor oppfølgingen er fordelt mellom lege og jordmor. Det er helt greit det, legen en flink hun, men hadde det vært opp til meg hadde jeg kun gått til jordmor igjen.

Jeg er veldig fornøyd med både lege og jordmor, går til dem annenhver gang. Føler vel at de sammen utfyller hverandre veldig godt :)

Jeg ble anbefalt av både lege og jordmor å gå litt til begge.

Jeg har kun gått til lege så langt (20uker), Jordmor her er sykemeld og vært det i en evighet, håper inderlig hun er tilbake til jeg skal på kontroll i uke 24, har så mye spm og tanker som legen ikke kan svare på! ^^

Her jeg bor har vi ikke jordmor.. :-/ Skulle ønske det, men er fornøyd med legen altså, men føler hun kommer med råd som ikke helt stemmer.

Tror jeg skal bestille en time til jm å se om det er noe for meg:-) er det forskjell på kommunale jm og private? I Stavanger et det syykt mange å velge av både og :-/ vanskelig.... godt jeg har dere;-)

Min fastlege er ganske fersk og var ganske tydelig på at han ikke kunne følge opp utover det medisinske. Vi har bare en jordmor i kommunen, og jeg var derfor veldig spent på kjemien osv men ble veldig positivt overrasket! Fikk høre hjertelyden og det hele :) Nå er resten av de faste kontrollene satt opp hos jordmor, så jeg bare trenger å se lege v/sykemeldingsbehov eller liknende. Veldig fornøyd med det :)

Tror jeg skal bestille en time til jm å se om det er noe for meg:-) er det forskjell på kommunale jm og private? I Stavanger et det syykt mange å velge av både og :-/ vanskelig.... godt jeg har dere;-)
Tror ikke det er noen forskjell når det gjelder kompetanse. Men jeg tror du må betale selv dersom du går til privat. Kommunale er et gratistilbud :) nå har jeg ikke vært hos privat, men det kan selvsagt være at de har ekstra utstyr og liknende som kommunale ikke har... Jeg er superfornøyd med min kommunale jordmor :)

Min fastlege er delvis sykemeldt og jeg har bare vært hos henne en gang før. Så har vært hos jordmor en gang, ikke noe spesielt god kjemi, men ikke dårlig heller, men skal dit neste gang også. Det er dessuten mye nærmere, så praktisk også.
Tror det viktigste er at det føles riktig.

Hvor mye tid setter jm av til dere? Kan bli litt mange spøremål fra min side siden- jeg har ikke gjort dette før:-) hihi greit å ha litt tid på meg.

Back
Topp