Jordmor eller lege

Skiphop

Flørter med forumet
Kan man velge å gå kun til jordmor? Eller må man innom legen på forhånd for å få "bekreftet" graviditeten?
Hvordan funker dette egentlig?

Skal DU gå til lege, jordmor eller begge deler? :)

Sist gang var jeg bare hos jordmoren en eneste gang. Men jeg har en helt fantastisk fastlege, så følte meg veldig trygg. ☺ Nå har jeg bestilt første legetime i uke 13 (han var på ferie da jeg er mellom uke 10-12). Var på en del flere kontroller sist enn det som en har krav på, men det var på legens initiativ. Regner med det blir en del legen denne gangen også, og kanskje en fødselsforberedende prat hos jordmor ;-) Jeg kjenner allerede at jeg er nervøs for fødsel igjen! :-P

Sist hadde jeg en helt fantastisk jordmor, som også fungerte som en samtalepartner gjennom hele graviditeten. Så alltid frem til å komme dit. Nå har vi flytter, så jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli... Men håper jeg får en super jordmor igjen. Føler jordmødre har bedre tid enn leger, så ønsker egentlig ikke å gå til legen.

Gikk kun til jm sist, blir det samme denne gangen.
Eneste jeg var hos legen for var sykemelding og stoffskiftet. Alt annet kan jordmor gjøre :-)

Tror jeg bare skal gå til jordmor når den tid kommer, ikke noen fan av fastlegen min :meh:

Du kan velge selv, men i noen kommuner er jordmortilbudet dessverre ikke godt nok til å kun gå til jm.
Jeg gikk til lege første gang, jm og lege annenhver gang etter det. Det synes jeg funket fint. Jeg hadde ikke så mange spørsmål da, det jeg lurte på fant jeg på nett, så kontrollene var mest bare fysisk oppfølging, for min del.
Tenker jeg gjør det på samme måte denne gangen og.

Sist gang gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor, gjør nok det samme nå :)

Finnes somregel private jordmødre de fleste steder, om kommunetilbudet er dårlig :-)
Vi gikk til privat siste del av svangerskapet sist, for hun vi fikk i kommunen var grusom og tok hverken hensyn til sykdommen min eller alle tegnene til svangerskapsforgiftning.
Kom til privat jordmor og ble sendt direkte til sykehuset med svangerskapsforgiftning som var på vei å bli kritisk, som allerede hadde anngrepet lever osv.
Denne gangen bor vi i nabokommunen og jeg kjenner den kommunale jordmora her litt, så kommer til å gå til henne. Gleder meg allerede til å ringe henne og fortelle om graviditeten
Fastlegen kommer jeg ikke til å gå til med annet enn utenom-graviditets-ting. Han har vært ærlig fra starten av og sagt at han selvfølgelig kan ta kontrollene, men at han ikke føler seg helt trygg på kunnskapen rundt graviditet bortsett fra det helt basic, så jordmor har bedre utgangspunkt til å følge meg opp med tanke på sv.skap forfiftning osv, samt at han føler han har for dårlig tid, for han kan ikke sette av mer enn 15 min, og det føler han ikke er nok til sv.skap kontroll, men at reglene er slik, så han anbefaler jordmor som har tid til å følge bedre opp :-)

Sist gikk jeg kun til fastlegen. Men har flyttet å har ny fastlege nå.så blir nok jordmor denne gang. Liker ikke fastlegen min helt.

Eg må til legen pga sv.diabetisen sist svangerskap.Så eg skal der i uke 8 men tenker og bestille jm time etter UL i uke 9.

Her følger man eget program som er både hos jordmor og lege.

Tror jeg skal gå hos begge deler, gjorde det sist iallefall

Men innser at jeg har glemt, bestiller en hos jordmor selv eller fikser legen?

Har bestilt legetime! :) tenker å gå mest til jordmor. Men mtp eventuelt behov for sykemelding senere er det jo greit at legen også har kjennskap til svangerskapet og hvordan det forløper :)

Her tror jeg at jeg vil gå til min fastlege, har godt forhold til han, og i tillegg er han lege på sykehuset her i tillegg.

Back
Topp