Jordmor eller lege?

Lykke90

Flørter med forumet
Hei! :-)
Er førstegangs gravid og trenger litt tips fra dere her inne :-)
Har snakket med legen om at hun ønsket første kontroll i uke 12, men kunne også velge jordmor, da kunne jeg få før. Hun snakket om at det var frivillig hvem jeg ville gå til, og hvordan jeg skulle gjøre det resten av svangerskapet.
Hva har dere valgt? Har dere evt valgt annahver gang lege og jordmor? Vet ikke hva jeg skal velge :-)

Lurer også hvordan man kan få tidlig UL? :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Det du bør gjøre er først å gå en gang til hver. Om du er mest komfortabel hos jordmor kan du gå bare dit eller omvendt.

Sist gikk jeg bare til jordmor fordi jeg ikke var konfortabel med legen min, men nå har jeg byttet lege og er veldig fornøyd, så kommer til å gå annenhver gang :)

27.12.14
02.06.10

Jeg tok en time hos hver, og valgte hos den jeg følte var flinkest og som jeg kom best overens med. Endte opp med privat jordmor gjennom hele forrige svangerskap.

Tidlig ul må man som regel betale for hos privat gynekolog.

Hadde første kontroll hos lege sist og resten hos jordmor :) blir sikkert d samme denne gangen :)

babyjente 27 Juli ♡

Var hos lege nå første gang, og vil spørre om å bli henvist til jordmor for neste kontroll etter OUL :) jeg er også førstegangs!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Tror det blir annenhver gang :)

Gikk hos begge sist og fornøyd med det. På vårt legekontor tar de blodprøver til hver kontroll, noe jeg syntes var betryggende. Og sjekker så klart urinprøve. Pluss at jeg var sykemeldt så måtte jo til legen pga det. Hos jordmor prata vi mer om graviditeten og tiden etter. Ble tatt symfysemål og hørt etter hjertelyden begge plasser, men jordmor tok seg litt bedre tid. Kommer nok til å gå til begge nå å. Bestiller nok time til jordmor etter jeg har vært på tidlig ul. Vil se om alt er bra først :)

Gikk annenhver gang forrige gang. Var ganske greit det når man er førstegangs.

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Gikk bare til jordmor. ( med mindre jordmoren er på ferie ) De holder til i samme bygg, så om det er noe som en lege må se på så kan jordmoren bare ringe opp legen som har vakt. Jeg føler meg mest komfortabel med å holde meg til en fast. Men dette er jo noe du selv må se og føle på :)

Første gang gikk jeg til både lege og jordmor.
Andre gang gikk jeg kun til lege.
Denne gangen er jeg litt usikker på hva jeg vil velge. Føler kanskje at jeg bør ha mer oppfølging med vekstkontroll (stor unge sist gang) og at jeg har fått fødseldepresjon begge gangene......, får høre med legen hva han synes :)

Med forrige mann, så gikk jeg annenhver gang omtrent. Det fungerte greit.
Jeg hadde nok kanskje foretrukket å gått mer til jordmor i og med at dette er deres spesialfelt, og at legen er en allmennlege med litt av hvert.
Jeg hadde tre forskjellige jordmødre, og akkurat det syns jeg ikke var så greit.

Denne gangen blir det nok omtrent som sist tenker jeg, selvom jeg hadde foretrukket mer kontroller hos jordmor egentlig. Syns kanskje det er greit med overvekt av jordmor på slutten.

Takk for svar alle :-) har snakket med jordmor og velger henne hvertfall til første kontroll.

Har også bestilt ul til jeg er 9+3 :-) gleder meg!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg velger å gå til de begge annen hver fordi den ene passer best på min helse, mens den andre kan fortelle mer om babyens tenker jeg :)

Eg hadde annenhver sist. Man får ofte et sånn ark hvor det står når du skal til hvem ;-)
Hos Legen går det kjapt og hos jordmor var det prat 1 time..så denne gangen kommer eg til å gå til den som passer best iforhold til hvor god tid eg har :-p men utgangspunkt annenhver ;-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Begge deler for min del. Var innom legen idag for å sjekke for uvi, og legen ble veldig engasjert og entusiastisk på mine vegne når jeg fortalte om graviditeten. Veldig hyggelig lege jeg har da, så tenker det blir en perfekt kombinasjon. :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Første kontrollen tar jeg hos legen. Etter det jordmor. Er fornøyd med denne ordningen. Hvis trenger sykemelding eller noe spesielt som skjer så tar jeg ekstra kontroll hos legen

Forrige gang gikk jeg til begge, pluss ekstrs oppfølging på sykehus. Har Crohns sykdom så det er aktuelt med ekstra oppfølging iht dette. Blir nok det samme denne gangen tror jeg. :-)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Back
Topp