jordmor eller lege eller begge deler?

Miss Avocado

Miss Avocado
Hei

Jeg har ikke klart å forstå dette med hvem man skal gå til for svangerskapskontroll. Jeg har nylig hatt min første sv-kontroll, og det hos legen. Mine venninner sier at det blir litt vel klinisk å gå til en mannlig lege på kontroll, og at det er mye bedre å ta det hos en jordmor, spesielt siden jeg har en del fødselsangst.

Bor i Bergen, og har fått vite av min manuellterapeut at jeg må ringe til jordmortjenesten selv og bestille time til kontroll. Hun sier også at jeg kan velge selv om jeg vil ha lege eller jordmor. En venninne sier jeg bør ha begge deler, sånn at jeg er dobbelt sikret. Legen vil ha meg inn hver måned da jeg har hypertensjon, og det er fare for sv.forgiftning.

Synes det er fryktelig mye informasjon, men kunne godt tenke meg å ha en samtale med en jordmor, siden jeg ikke vet en pøkk om fødsel og diverse... Panikken tar meg!


På forhånd takk for svar!
 
Nå er ikke jeg så erfaren, men du kan jo se om det er en helsestasjon i din kommune som har jordmor tilgjengelig og få en time der?
Ellers tror jeg man kan gå til fastlegen sin, eller annenhver gang fastlege + jordmor.

Om du allikevel skal til lege en gang i mnd så kan det jo være greit å ta en tur innom jordmor nå og da også, da de ser fostere hver dag omtrent og vet hvordan ting skal se ut, for å si det sånn :p

Jeg skal nok til jordmor, men det er fordi jeg ikke har noen spesielle forhold til fastlege i og med at jeg bytter hele tiden pga har flyttet mye :)
 
Hei

Jeg har ikke klart å forstå dette med hvem man skal gå til for svangerskapskontroll. Jeg har nylig hatt min første sv-kontroll, og det hos legen. Mine venninner sier at det blir litt vel klinisk å gå til en mannlig lege på kontroll, og at det er mye bedre å ta det hos en jordmor, spesielt siden jeg har en del fødselsangst.

Bor i Bergen, og har fått vite av min manuellterapeut at jeg må ringe til jordmortjenesten selv og bestille time til kontroll. Hun sier også at jeg kan velge selv om jeg vil ha lege eller jordmor. En venninne sier jeg bør ha begge deler, sånn at jeg er dobbelt sikret. Legen vil ha meg inn hver måned da jeg har hypertensjon, og det er fare for sv.forgiftning.

Synes det er fryktelig mye informasjon, men kunne godt tenke meg å ha en samtale med en jordmor, siden jeg ikke vet en pøkk om fødsel og diverse... Panikken tar meg!


På forhånd takk for svar!
Hvor i Bergen bor du? :)


Mamma til verdens beste gutt som snakker om baby hver dag
 
Hei
Takk for svar! Jeg bor sentralt i byen, og har nå fått kontakt med Jordmor Kjersti, som holder til på Møhlenpris. Skal til time hos henne etter ultralyden! Hun er privat, har egen nettside og alt mulig! Herlig!!!
 
Begge gangene jeg har vært gravid har jeg kun vært hos jordmor, og det har funka for meg for er hun jeg kjenner /kjente best og følte meg mest trygg på. Noen velger kun den ene eller den andre eller begge deler.
 
Jordmor tar de samme testene som legen under kontrollene.. Skal du ta videre tester hun ikke kan gjennomføre, henviser jordmor deg videre de gangene. Min erfaring er at det er best å ha færrest mulig som tar mål osv.. Siden de gjør målene på forskjellig måte. Dermed forskjellige resultater.. Jeg gikk bare til min kvinnelige lege i begynnelsen.. Men grunnet overvekt blir jeg ekstra fulgt opp.. nå er det bare jordmor, med ultralyd innimellom.. Min erfaring er at jordmora er litt mer trygg og snakke med... Hun er spesialisert på område.. anbefales:)
 
Back
Topp