Jordmor eller ikke?

tique

Andre møte med forumet
Jeg er førstegangsgravid (10 uker) og var hos fastlege til første kontroll for en ukes tid siden.
Skjønte på ham at det ikke var nødvendig å gå til jordmor under svangerskapet hvis ikke jeg selv ønsket det.

Etter å ha tenkt litt på det har jeg egentlig kommet frem til at jeg kan tenke meg og bare forholde meg til fastlegen. Dette har jeg egentlig fått overraskende sterke reaksjoner på blant venninner og famile, men ingen av dem har til nå klart å overbevise meg om at ikke legen kan følge meg like godt opp.

Jeg er åpen for at jeg kanskje vil skifte mening etterhvert altså, men jeg lurer på om det er flere som "nøyer" seg med fastlege?

Eg nøyet meg med fastlege sist, og trur eg mest sannsynlig kommer til å gjøre det denne gangen og :)

Jeg var hos jordmor sist svangerskap og kommer til å jøre det nå også:-) kun til lege hvis nødvendig.
Det jeg likte best var at jordmor har bedre tid, hun er ekspert på omerådet mens legen skal rekke flest mulig passienter og kan litt om mange tema/sykdommer.
du kan jo prøve en time til jordmor og heller fortsette bare hos lege hvis du liker det bedre likevell.
jeg tror du kommer til å trives best hos jordmor:-)

Jeg gikk til lege først sist, men kuttet han helt ut da jeg fikk komme til jordmor i uke 16. Han var helt ubrukelig på svangerskap og de gav meg sprøyteskrekk der også :( fikk bare vært hos jordmor 2 ganger før jeg fødte men syns det var koselig. Noen syns jordmødrene kan mase og pirke litt for mye på vekt/mat o.l., og at det er mindre fjas hos lege. Kommer jo an på legen du har, så hvis du er fornøyd med den kan du jo kutte ut jordmor. Kan sikkert prøve jordmor også og så velge hva du vil? I kommunen jeg bor i nå har vi ikke noe valg, så det blir fastlegen. Men jeg tror de har en ordning med at jordmor kommer innom på kontroller.. Er spent på hvordan det fungerer..

En ting som er fint med jordmor er at du blir kjent med helsestasjonen hvor du skal gå med babyen fremover :)

Jeg fikk mest til jordmor sist, denne gangen kommer jeg også til å gå mest til henne, kun til lege når jeg må. Mye pga legesituasjonen i kommunen, det er ikke fastleger her nå, men også fordi jordmor er ekspert på nettopp gravide kvinner, mens legen som regel kun har "basiskunnskapene":-)

Jeg er heldig med fastlegen min tror jeg nok, tar seg god tid og svarer på det det måtte være. Men det at jeg blir kjent med helsestasjonen jeg skal tilhøre har jeg ikke tenkt på før ;)
Kan jo velge jordmpr vekk igjen ja, men da kommer jeg sikkert til å føle på at jeg "sparker" akkurat henne og jeg har det med å skulle være så høflig.. :gen113

Ellers er jeg nok litt glad for "rett på sak" og lite koseprat tror jeg :)

Ville nok valgt jordmor siden det er første gang,bedre tid og er jo flink på det med fødsel osv

Jeg var hos jordmor sist svangerskap og kommer til å jøre det nå også:) kun til lege hvis nødvendig.
Det jeg likte best var at jordmor har bedre tid, hun er ekspert på omerådet mens legen skal rekke flest mulig passienter og kan litt om mange tema/sykdommer.
du kan jo prøve en time til jordmor og heller fortsette bare hos lege hvis du liker det bedre likevell.
jeg tror du kommer til å trives best hos jordmor:)
signerer denne ;)

En annen ting er at førstegang er det ofte mye man ikke vet at man lurer på. Jordmor informerer mer enn en lege, en lege svarer bare på dine spm mens jordmor sier det uten at du spør:-)
kan garantere at jordmoren din ikke blir fornermet hvis du velger å fortsette til lege etter å ha prøvd en time il jordmor. Men jeg tror du kommer til å fortsette der viss du prøver :-)

Jeg gikk til begge med førstemann, men jeg har en veldig snill lege og med andremann gikk jeg kun til henne. Tenker det denne gangen også. Jeg forslår at du kanskje tar en kontroll hos jordmor, for å se om du liker det eller ikke :)
Men det er jo helt opp til deg :)

Jeg har vært hos legen to ganger, og skal til jordmor om en mnd, så bestemmer jeg meg etter det hvem jeg vil gå til... Har en veldig god tone med fastlegen min, har vært hos ham hver 2.-3. Uke siden januar i fjor på grunn av kronisk sykdom, så det kan hende jeg bare går dit :) Kommer helt an på hvordan jeg føler kjemien er mellom jordmor og meg :)

Back
Topp