Jordmor eller fastlege?

AL93

Elsker forumet
Junilykke 2020 ♡
Skal dere gå på kontroller hos fastlegen, jordmor eller en kombinasjon? :)
Til dere som har barn fra før: hvilke erfaringer har dere??
Jeg tenker å gå til jordmor, da jeg føler de har mer kunnskap, og tar seg kanskje bedre tid. Tenker å ringe i morgen for å høre når de vanligvis har første svangerskapskontroll. :p
 
første kontroll har alltid vært hos lege her :happy: Denne gangen blir de to første hos lege, etter uke 12 hopper jeg videre til jordmor :)
 
Jeg skal bruke privat og kommunens jordmor denne gang. Drar til lege om jeg blir bedt om det:) dette er tredje gang jeg skal ha barn. Men jeg følte det var veldig lite informasjon og vits å gå til lege. Dessuten er fastlegen min en mann:hilarious: Ble bedt om å tisse på en pinne og ta blodtrykk og så ferdig:hilarious: Skal på min første svangerskapskontroll hos privat med ultralyd :) og ja jeg betaler gjerne for kontrollene mine siden gynekologen min er bare helt fantastisk og der kan jeg spør og gnæge så mye jeg vil på alt jeg lurer på:D
 
Jeg gikk til begge. Jordmor for vanlige svangerskapskontroller og fastlege for sykemelding :) Kommer nok til å gå til begge denne ganga også :)
 
Blir nok en kombinasjon av begge her da jeg muligens må følges tett opp i forhold til urinprøver, men første kontrollen er hos fastlegen den 17.juni, og så første samtale meg jordmor den 2. juli :)
 
Foretrekker å bare gå til jordmor så sant jeg ikke har behov for sykemelding (har heldigvis kunnet jobbe fullt i begge de foregående svangerskapene mine, så var aldri sykemeldt da og derfor heller aldri innom fastlegen min :)
 
Skal dere gå på kontroller hos fastlegen, jordmor eller en kombinasjon? :)
Til dere som har barn fra før: hvilke erfaringer har dere??
Jeg tenker å gå til jordmor, da jeg føler de har mer kunnskap, og tar seg kanskje bedre tid. Tenker å ringe i morgen for å høre når de vanligvis har første svangerskapskontroll. :p

Gikk bare til jordmor sist og skal gjøre det denne gangen også. Jordmødre er utdannet innenfor svangerskap og fødsler og føler det er mest riktig. Opplever at de har litt bedre tid og kan svare bedre på spørsmål. Hvilken kapasitet jordmødrene i kommunene har varierer, men vet det er ganske bra der jeg bor. Hadde en ganske rask fødsel sist og vi bor et godt stykke unna nærmeste sykehus. På grunn av det vil det også være naturlig å holde kontakt med jordmor, spesielt når det nærmer seg fødsel.
 
Hei! Skal til jordmor i morgen (5+6), og fikk beskjed om å ta med en urinprøve. Vet dere om det må være morgenurin? Timen er ikke før klokken 12.00.
 
Begge, da de utfyller hverandre. Har ny fastlege siden sist, så spent på oppfølgingen der. Får samme jordmor som sist, hurra!
 
Litt usikker på hva vi ønsker å gjøre, men tror det blir bare jordmor:)
 
Blir både lege og jordmor her. Først lege for å få bekreftet svangerskapet, så jordmor i uke 14 :)
Trives hos begge da jeg føler de tar med seg forskjellige ting inn, legen er opptatt av min arbeidskapasitet, og flinkere å begrense meg i jobb enn jeg selv er..
Jordmor for alt det andre, håper på samme jordmor som sist :)
 
I denne artikkelen står det: "Hun mener en kombinasjon av jordmor og lege er bra for gravide. Samtidig opplever hun at dagens ordning der legene er de som først er i kontakt med den gravide, gjør at mange kommer sent til jordmor. Milling sier til avisen at jordmortilbudet bør styrkes slik at alle gravide kan starte hos jordmor allerede i uke 7-12." :)

Eg personleg har gått til både lege og jordmor i mine svangerskap. Det har fungert bra for meg :)
 
Blir en kombinasjon. Minst mulig lege og mest mulig jordmor. Spørs på kapasiteten i kommunen mht jordmor også tenker jeg :)
 
Her blir det privat jordmor gjennom hele svangerskapet.
Sist var jeg hos jordmor i kommunen. Ble etterlatt for meg selv pga sommerferieavvikling hos både fastlege og jordmor fra uke 35 og fram til fødsel. Betalte for private timer opp mot fødsel, og følte meg mye bedre ivaretatt. Nå vil ikke sommerferie komme i vegen denne gang, men pga egne erfaringer så unner jeg oss dette denne gang :happy: dyrt, men ikke mer enn at for meg er det verdt det.
 
Her blir det hovedsakelig privat jordmor sammen med et par timer lege. Begynte hos kommunal jordmor sist, men følte meg ikke ivaretatt så jeg byttet til privat. Så denne gangen begynner jeg rett hos privat :p
 
Back
Topp