Jordmor eller fastlege?

CarinaKay

Forelsket i forumet
Går dere til jordmor eller fastlege for svangerskapskontroll? Fastlegen min vil helst at jeg skal gå til ham, og han sa nærmest ar det ikke var normalt å involvere jordmor før nærmere termin. Men jeg gikk til jordmor hele forrige svangerskap og var veldig fornøyd med dette da hun hadde mye kunnskaper som fastlegen ikke er like god på.

Hvor går dere til kontroller?

Går dere til jordmor eller fastlege for svangerskapskontroll? Fastlegen min vil helst at jeg skal gå til ham, og han sa nærmest ar det ikke var normalt å involvere jordmor før nærmere termin. Men jeg gikk til jordmor hele forrige svangerskap og var veldig fornøyd med dette da hun hadde mye kunnskaper som fastlegen ikke er like god på.

Hvor går dere til kontroller?

Jag har ikke gått en eneste gång till fastlegen. Går till JM på alla kontroller. Hon har 1000 gånger bättre kunsskap och erfarenhet med det här. Vad fastlegen vill er väl helt uintressant? Här går du till vem du vill! Tom blodpröverna tok jag efter hänvisning av jordmor på sykehuset. Detta bestämmer du selv :Heartred

Kun til jordmor, synes ikke fastlegen gir meg det jeg trenger eller har nok kunnskap. De eneste gangen jeg drar til legen er blodprøver og lignende. Slik gjorde jeg det sist også. Jordmoren har mye bedre tid og kan det meste jeg lurer på :)

Synes det er tull av fastlegen din å si at man ikke involverer jordmor før senere, det er noe man bestemmer helt selv, noen tar en kombinasjon, noen bare jordmor, andre bare legen. Gjør det som føles rett for deg :) Jeg liker at de duller litt og er opptatt av både barnet og meg, så jeg trenger jordmor :hilarious::happy:

Her kan man ikke velge. Det er 3 ganger fast host legen hvor de tar blodprøver mm. Jordmor her har ikke labaratorium og sykepleiere. Men man går til jordmor mellom disse besøkene. Så kan man velge individuell jordmor konsultasjon eller i gruppe. I gruppe er det ofte man holder sammen etter fødsel også hvis man har god kjemi.

Var hos fastlege første kontroll, siden den er mer til for å gjøre unna praktiske ting. Trodde ikke jeg kom til å få plass hos jordmor, da jeg var veldig sent ute med å kontakte denne gangen og det er veldig stor pågang i min bydel. Men når jeg ringte i dag tok jordmor jeg gikk til forrige gang telefonen, og jeg får gå til henne denne gangen også:D kjempefornøyd med det. Syns det er mye bedre å gå til noen med spisskompetanse på området, selv om jeg er kjempefornøyd med fastlegen min også:happy:
Er usikker på om fastlegen hadde funnet ut sist at min datter va i seteleie. Jordmor var veldig usikker selv, men sendte meg til sykehuset for å sjekke for sikkerhets skyld (dette var i uke 37). På ultralyd bekreftet de seteleie og jeg ble henvist til ytre snuing. På sykehuset klarte de å få snudd henne og jeg slapp dermed valget mellom keisersnitt eller setefødsel. Hadde det blitt oppdaget senere er det ikke sikkert de hadde klart å snu henne. Så jeg stoler fullt og helt på jordmor:)

Her blir det hovedsaklig jm. Trives best med det. Hun har best tid, og kompetanse på dette området. Fastlege for blodprøver og sånt :)

Nå i begynnelsen går jeg mest til fastlegen. Liker han godt, og han tar seg god tid. Han anbefalte meg å gå til jm mot slutten, da hun har mer kompetanse på hvordan barnet ligger osv.

Jordmor helt klart! Hun har tatt på så mange gravid mager at hun kjente det var for lite fostervann. Tror ikke legen har den erfaringen..

Her blir det annenhver gang.

Tar alle de ordinære kontrollene hos jm, og så er jeg innom fastlegen nå og da for oppfølging på medisinske ting, som blandt annet bt, da jeg har hatt høyt bt i alle svangerskap. De har begge god kompetanse, men på ulike ting!

Jeg går primært til fastlegen. Dette fordi vi har veldig god kjemi, hun er utrolig flink og forståelsesfull. Og fordi jeg har svangerskapsdiabetes, så føler meg godt ivaretatt hos henne. Men tenkte å bestille meg ett par timer hos jordmor nærmere termin. Til å snakke litt om fødsel/igangsetting/smertestillende, samt forrige fødsel og amming (har operert inn silikon siden sist).

Kommer litt ann på hvordan blodsukkeret mitt oppfører seg. Er det bra blir det kontroll hos fastlegen hver 2. - 4. uke. Er det ikke bra nok blir det sykehuskontroller i tillegg til vanlige kontroller hos lege/jordmor.

Går ca annen hver gang til hver tenker jeg. Gjorde det samme i forrige svangerskap. Dette er noe både fastlegen og jordmor ønsker da det er stor pågang begge plasser. Fordelen med jordmor er at hun har bedre tid og trolig mer kunnskap og erfaring om graviditet. Hos fastlegen min får man stort sett bare 15min, men det som er gøy er at han har ultralydmaskin så jeg får se babyen når jeg er der :Heartblue

Verken jordmor eller min gamle fastlege oppdaget i forrige svangerskap at jenta var litt vel lita pga at morkaka hadde begynt å svikte. Endte med akutt keisersnitt (dvs fikk 12 timer varsel) 6 dager på overtid. Skal få mye tettere oppfølging på slutten med UL denne gangen.

Her er det fast oppsett. To legetimer og resten hos jordmor.

Jeg blir fulgt opp av fødselslege i tillegg pga. risikosvangerskap.

Legen min sa jeg burde ta annenhver kontroll hos han og hos jordmor. Mest for å avlaste dem begge litt. Gjorde det med første også, og var fornøyd med det.:)

Går til jordmord og fastlege. Min fastlege er så ung og uerfaren på dette område så greit å ha noen timer med jordmor så vett mer :)

Back
Topp