Jorden rundt med baby - pakketips

Workaholic

Flørter med forumet
Vi planlegger jorden rundt-reise i pappapermen til høsten. Det blir bl.a. stopp i Sør-Afrika, Sør-Amerika og på ulike tropiske stillehavsøyer (Tahiti, Bora Bora osv). Til sammen skal vi være borte i 3 mnd. Mini er 8 mnd når vi reiser og 11 når vi kommer hjem.
Jeg har tidligere reist mye rundt i verden, men aldri med baby, så dette er nytt. Tenkte å ta med en Baby Jogger city mini GT-vogn i Prampack. Vurderte BabyZen yoyo, men den ser litt for pjusk ut for å holde ut i tre mnd. Skal også ha med et UV-standtelt, og evt se om vi får plass til en reiseseng. Utover dette er vi interessert i alle tips fra andre som har reist mye/langt med baby. Er det noen lure ting å ta med? Jeg lurer f.eks på om noen har tips til en (veldig) tynn sommervognpose som kan brukes som sovepose om natten, sånn at mini har en fast "seng" tross hyppig bytte av sovested? Noen som har prøvd silkelakenpose f.eks? Eller Easygrow Lite+? Det kommer til å være rundt 25-30 grader døgnet rundt mange steder.
Vet at mange i Norge har for vane å ta med bleier fordi det er dyrt i utlandet, men det kommer vi ikke til å orke å drasse med oss. Både bleier og mat må kjøpes lokalt underveis. Noe solkrem og myggspray skal jeg ta med hjemmefra. Og selvfølgelig litt klær og sånn. Men i hovedsak skal vi prøve å pakke lett, og supplere underveis hvis vi trenger noe.
Alt av erfaringer og tips mottas med takk
 
Ikke prøvd det selv, men har sett de har sånne reisesenger som ligner på telt som kan brukes til både soving, på strand osv. Ser ut til at det kan ta liten plass, men litt usikker på om en liten en som har begynt å bevege seg vil godta det
upload_2018-5-12_10-32-16.jpeg
 
Jeg har også reist mye rundt i verden og sett folk reise med baby.
Det gjorde at jeg fant ut at jeg absolutt ikke vil gjøre det, i hvert fall ikke langt av gårde og absolutt ikke på en jorden rundt reise. Å reise langt av gårde for å være ett sted ville jeg kanskje synes var greit, men å reise mange steder med et barn i den tiden det begynner å krabbe, reise seg og gå er jo veldig stressende for foreldrene og ikke minst for baby som trenger stabilitet og trygghet. Ikke minst putter de jo alt i munnen.....

Det er ikke anbefalt å reise langt med små barn. Lange reiser er for foreldrenes glede og ikke til barnas beste. Jeg kan likevel forstå det i de tilfeller man reiser til familie, men da reiser man jo gjerne til ett sted hvor man er over lengre tid og til mennesker som er kjent med helsesituasjonen på stedet, hva som er lurt og ikke osv...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-paa-lange-reiser-vent-med-reiser-til-tropene

Dette er min mening om saken, men også mitt råd til deg, å la jorden rundt reise være. I bestefall velge ett maks to steder dere kan være i så tilfelle.
 
Jeg har reist mye rundt i verden før og sett med beundring på de som har reist med baby. Men dette hadde jeg aldri klart selv.. Må jeg dessverre innrømme. Leser posten din og blir litt misunnelig. Så vil bare ønske dere god tur og lykke til. Og hvis du skal gi mme så sjekk ut litt ang innhold. Vet at det er tilsatt mye sukker i sør Amerika og India.
 
Jeg er enig i gledeståre sitt svar i denne saken.
Det er jo ikke akkurat noe særlig og fly med baby, det er trykk og ubehagelig for en liten kropp. Mye stress og lite trygge omgivelser, mye inntrykk som skal fordøyes. Det kan bli ganske heftig for den lille. Men deres valg, jeg har 2 barn og tenker aldri i livet om vi har begitt oss ut på en slik reise.
 
Første tanke er: dere er gal[emoji23][emoji23][emoji23]
Neida. Det blir nok helt sikkert en opplevelse.
 
Ikke prøvd det selv, men har sett de har sånne reisesenger som ligner på telt som kan brukes til både soving, på strand osv. Ser ut til at det kan ta liten plass, men litt usikker på om en liten en som har begynt å bevege seg vil godta det
Vis vedlegget 257650

Ah, genialt, tusen takk. Noe sånt skal jeg definitivt se etter. Da slipper vi å ha med en egen reiseseng, det er jo helt topp!
 
Jeg har ikke reist mye og langt, men var på Grand Canaria med 8 mnd gammel baby, og et sånn UV telt var ihvertfall min beste investering til turen. [emoji2]
 
Jeg har også reist mye rundt i verden og sett folk reise med baby.
Det gjorde at jeg fant ut at jeg absolutt ikke vil gjøre det, i hvert fall ikke langt av gårde og absolutt ikke på en jorden rundt reise. Å reise langt av gårde for å være ett sted ville jeg kanskje synes var greit, men å reise mange steder med et barn i den tiden det begynner å krabbe, reise seg og gå er jo veldig stressende for foreldrene og ikke minst for baby som trenger stabilitet og trygghet. Ikke minst putter de jo alt i munnen.....

Det er ikke anbefalt å reise langt med små barn. Lange reiser er for foreldrenes glede og ikke til barnas beste. Jeg kan likevel forstå det i de tilfeller man reiser til familie, men da reiser man jo gjerne til ett sted hvor man er over lengre tid og til mennesker som er kjent med helsesituasjonen på stedet, hva som er lurt og ikke osv...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-paa-lange-reiser-vent-med-reiser-til-tropene

Dette er min mening om saken, men også mitt råd til deg, å la jorden rundt reise være. I bestefall velge ett maks to steder dere kan være i så tilfelle.

Takk for innspill. Jeg kan forstå at endel tenker slik, men selv er vi av en annen oppfatning. Både jeg og mannen er veldig reisevante. Selv har jeg tilbrakt flere år av livet mitt i utlandet, både på jobb, og som backpacker, i de mest avsidesliggende delene av verden. Når det kommer til det rent medisinske er både jeg og mannen leger selv, og jeg har sideutdanning i tropemedisin (en av grunnene til at jeg har vært i utlandet), så vi står ikke helt på bar bakke.
Men jeg respekterer ditt syn på saken. Og forstår at mange velger å holde seg hjemme i trygge omgivelser. Vi kommer også til å ta hensyn til at vi har med oss en liten, så det blir langt mindre hektisk reising enn jeg har pleid.
Det jeg lurte på var altså råd til hvordan vi kunne gjøre turen fin for minsten, med erfaringer fra andre som har reist langt og mye med små barn. Det er jo godt å kunne lære av hverandre
 
Jeg har reist mye rundt i verden før og sett med beundring på de som har reist med baby. Men dette hadde jeg aldri klart selv.. Må jeg dessverre innrømme. Leser posten din og blir litt misunnelig. Så vil bare ønske dere god tur og lykke til. Og hvis du skal gi mme så sjekk ut litt ang innhold. Vet at det er tilsatt mye sukker i sør Amerika og India.

Bra tips!! Skal sjekke ut MME-innhold hvis det blir behov. Håper imidlertid å kunne opprettholde ammingen - jobber hardt for det i alle fall
 
Takk for innspill. Jeg kan forstå at endel tenker slik, men selv er vi av en annen oppfatning. Både jeg og mannen er veldig reisevante. Selv har jeg tilbrakt flere år av livet mitt i utlandet, både på jobb, og som backpacker, i de mest avsidesliggende delene av verden. Når det kommer til det rent medisinske er både jeg og mannen leger selv, og jeg har sideutdanning i tropemedisin (en av grunnene til at jeg har vært i utlandet), så vi står ikke helt på bar bakke.
Men jeg respekterer ditt syn på saken. Og forstår at mange velger å holde seg hjemme i trygge omgivelser. Vi kommer også til å ta hensyn til at vi har med oss en liten, så det blir langt mindre hektisk reising enn jeg har pleid.
Det jeg lurte på var altså råd til hvordan vi kunne gjøre turen fin for minsten, med erfaringer fra andre som har reist langt og mye med små barn. Det er jo godt å kunne lære av hverandre

Jeg er enig i at det stiller seg annerledes når dere har en slik utdanning og bakgrunn, for det visste jeg jo ikke, men spørs om det er til barnets beste likevel i den fasen av livet ;).

Jeg ville tatt med meg en sånn her, da denne kanskje kan brukes andre steder enn på fly også sånn uten at jeg har prøvd det :

https://barnombord.no/index.html#!/FlyeBaby/p/8449051

Den er i hvert fall lett å pakke med seg siden den ikke tar så mye plass.
 
Mammapolitiet i aksjon! Ganske frekt å insinuere at en annen mor ikke tar hensyn til barnets beste spør du meg!
 
Ser du ikke har nevnt bæresele :) Jeg bærer nesten aldri til vanlig, men jeg (og lille) forguder bæreselen hver gang vi skal ut å reise. Og så tror jeg kanskje at jeg ville tatt med en pakke MME om det ikke blir tungvint selv om du planlegger å opprettholde ammingen. Har ikke reist så veldig mange eksotiske plasser med baby, men opplever at det kan være tilnærmet umulig å få tak i på selv typiske turiststeder. Kanskje greit å ha i bakhånd i tilfelle rottefelle. Og så ville jeg tatt med en sånn silikondings (feeder?) til å putte frukt osv oppi!
UV-drakt, solbriller og gode solhatter (gjerne med sånn lang flapp i nakken) er jo også kjekt, men det er jo basic, så det har du nok tenkt på allerede.

Vi har easygrow lite (usikker på om den er samme som lite +?) men tror den jeg hadde blitt for varm til min baby i de temperaturene du nevner. Min lille har brukt den i vogna i en måneds tid og vi har ikke akkurat har sommertemp her nordpå. Den er veldig myk og god da! Finnes «gulpekluter» i teppestørrelse som sikkert er gode å legge over babyen når den skal sove :)

Jeg er skikkelig misunnelig og kunne godt tenkt meg og gjort tilsvarende selv. En kjenner seg selv og sin unge best. Det som er rett for noen, passer kanskje ikke andre. Stol på dere selv :Heartred
 
Jeg har reist MYE med fly med babyer, både korte og lengre turer. På utenlandsturer så får du leid sånn babyseng til å henge i flysetet foran deg som babyen kan sove i :)
Bæresele er gull og en god vogn. Jeg ville tatt med mme og ev bleier. Bleier er dyrt å kjøpe andre steder.
Ellers ville jeg tatt en telefon til helsestasjonen og hørt om eventuelle vaksiner (for dere alle sammen!)
Og ikke minst, husk å kose dere mye og ta med kamera :)
For trykk i ørene funker det fint med smokk, amming eller flaske :) min eldste var så innbarka så hun sov fra vi satte oss i flysetet til vi landet som regel. :)
 
Jeg sniker fra desember 17. Jeg respekterer deres valg om å reise og ser at dere helt klart er veldig kompetente mennesker og alt sånn. Men hva tenker dere om kriminalitet enkelte steder? Som i Sør-Afrika? Eller Sør-Amerika? Du har jo vært mye ute og reist før og vet jo at disse delene av verden er noe ganske annet enn det vi er vant til, på flere måter
 
Last edited:
Jeg har reist MYE med fly med babyer, både korte og lengre turer. På utenlandsturer så får du leid sånn babyseng til å henge i flysetet foran deg som babyen kan sove i :)
Bæresele er gull og en god vogn. Jeg ville tatt med mme og ev bleier. Bleier er dyrt å kjøpe andre steder.
Ellers ville jeg tatt en telefon til helsestasjonen og hørt om eventuelle vaksiner (for dere alle sammen!)
Og ikke minst, husk å kose dere mye og ta med kamera :)
For trykk i ørene funker det fint med smokk, amming eller flaske :) min eldste var så innbarka så hun sov fra vi satte oss i flysetet til vi landet som regel. :)
Tusen takk! Mye bra her! Vi har etterspurt bassinet fra flyselskapene, håper vi får det. I alle fall på de lengste flygningene. Skal sjekke om vi klarer å pakke med oss litt MME og kanskje noen bleier - det fine med det er jo at de blir brukt opp etterhvert sånn at bagen etterhvert blir lettere å bære. Og hvis det er mye penger å spare på det er det kanskje ingen dum investering å bære litt tyngre i starten - kan jo fylle opp dødplassen i kofferten eller prampacken. Og bra med tips om trykkutlikning. Smokk er en favoritt her, håper det holder seg sånn til høsten da :)
 
Jeg sniker fra desember 17. Jeg respekterer deres valg om å reise og ser at dere helt klart er veldig kompetente mennesker og alt sånn. Men hva tenker dere om kriminalitet enkelte steder? Som i Sør-Afrika? Eller Sør-Amerika? Du har jo vært mye ute og reist før og vet jo at disse delene av verden er noe ganske annet enn det vi er vant til, på flere måter
Vel, jeg har vært både i Sør-Afrika og flere steder i Sør-Amerika, og kriminalitet er jeg faktisk ikke bekymret for. I Sør-Afrika er kriminaliteten stor i noen få områder, gjerne ganske skarpt begrensede bolig/byområder i enkelte byer. Johannesburg har f.eks endel kriminalitet, men så lenge man holder seg utenom de bydelene er det stort sett trygt såfremt man ikke er veldig uforsiktig. I Cape Town-området er de fleste steder trygge (og veldig vestlige - det er hele landsbyer som nesten bare består av europeiske pensjonister og sommerhus), foruten at det selvfølgelig ikke er anbefalt å dra inn i shantytowns på egenhånd osv. Så jeg er ikke bekymret for at det skal skje noe alvorlig kriminelt. Om man er uforsiktig turist og blir frastjålet vesken er selvfølgelig noe annet, men der er faren større i Barcelona (sånn rent statisisk) enn i Lima. Men det er jo heller ikke så farlig.
Det som derimot er en klar risiko er trafikken. Det er mange trafikkulykker i flere av disse landene, og mye fyllekjøring. Derfor er det ikke anbefalt å kjøre etter mørkets frembrudd i flere av landene. Vi kommer til å ha med norsk godkjent bilsete til de landene der vi skal leie bil. Utover dette må man faktisk bare satse på at noen korte bilturer i taxi osv går bra.
Jeg tenker at de viktigste risikoene man må ta høyde for er fare for sykdom og ulykker, enten i trafikken eller annet. Alvorlig kriminalitet rammer (heldigvis) såpass få at det ikke er noe man kan "forebygge".
 
Bære sele og reisevogn er gull på flytur.
Reiste til Bolivia med storebror da han var 9m. Han likte reistrillen best. Og det var jo bedre for ryggen min.
Verdens tur blir nok litt i heftigste laget for meg.
Men lykke til.
(Lima er et OK sted. Men ble ranet der selv.) og jeg ser ut som de lokale
 
Sniker fra mars. Vil tipse om barnombord.no, masse smart som jeg har hatt god bruk for på reiser. Ellers er Sack’n Seat veldig kjekt.

God tur!
 
Back
Topp