Jordbær til babyene?

MamaB

Elsker forumet
Til dere som har introdusert dette - fikk dere noen reaksjon?

er det en annen type frukt eller grønnsaker deres små har reagert på?

jeg koker frukten jeg gir henne nå som inneholder en del histaminer (eple, pære etc)

hun reagerer bare jeg spiser jordbærsyltetøy, så våger ikke annet [;)]

Her har det gått fint med jordbær og all annen frukt han har fått:)

Er jo ikke anbegalt å gi jordbær til barn under året. Mini her fikk det først i våres, blir to i aug. Begynte veldig forsiktig, har gått bra da. Han elsker det, så ikke alltid lett når vi må stoppe han..

Trodde det var veldig allergifremkallende?

Jeg tør ikke å gi jordbær, vi har så mye eksem og allergier og dritt i familien til mannen min at jeg orker ikke å utsette han for en ting som kanskje kan gjøre det værre...

Hmm, Julia fikk et lite utslett bak ene øret i dag og hun fikk fruktmos med jordbær og banan i går. Kan det være grunnen til utslettet?

Lurte egentlig på hvorfor det var jordbær på et barnematglass, men tenkte at dét hadde sikkert Nestle tenkt på også og at jeg bare kunne gi det [8|]

ORIGINAL: Tweak

Hmm, Julia fikk et lite utslett bak ene øret i dag og hun fikk fruktmos med jordbær og banan i går. Kan det være grunnen til utslettet?

Lurte egentlig på hvorfor det var jordbær på et barnematglass, men tenkte at dét hadde sikkert Nestle tenkt på også og at jeg bare kunne gi det [8|]

hmmm, hadde en skvett av det i grøten hennes i kveld[&:]

ORIGINAL: Tweak

både jordbær og banan inneholder MYE histaminer, så hun kan ha reagert på begge.

Jeg unngår banan, men du kan koke det og mose det - da er det mildere [:D]

Jeg har gitt sindre jordbær, og det har gått helt fint[:D]

tenker at det er nå mens jeg fremdeles ammer henne at det er smart å "utsette" henne for ting,
men kjenner alikevel at jeg har lite lyst... er så mye allergier og slikt på begge sider av familen, sukk [:)]

ORIGINAL: Rød Sol

Jordbær (fareklasse 1) og andre histaminifrigjørende matvarer kan fremprovosere matallergi ja.. uavhengig av om man har latent allergi i familien eller ikke.
Det kan gi elveblest, som en mild reaksjon.. men som oftest verre reaksjoner som min sønn, diare.
Han slet med magen i lang lang lang tid etterpå... har vært veldig frusterende..
derfor jeg vil gjøre andre obs på det.. slik at de ikke får samme problemet.

Se tabell her over fareklasser:
http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1536&ID=2809

Vi  har ikke noe matallergi i familien.

Varmebehandlet mat er noe annet [:)]

takk for at du sier i fra[:)]

Back
Topp