Jordbær - farlig mat?

Bie88

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Jeg føler meg litt usikker på dette med bær. Det har vært så mye i media i det siste om Hepatitt A på frosne importerte bær. Men hva med ferske bær da? :confused:

Var innom Meny og der hadde de så flotte jordbær, luktet så godt, så da kjøpte jeg en kurv. Men nå er jeg litt usikker på om man kan spise de eller ikke.

:anyone

Importerte friske bær er vel 80% av tiden fra Belgia. Var de ikke fra Italia da, de trøblete bærene som var frosne?

Men tør ikke garantere noen ting! (Tror bare at jeg hadde spist bærene om det var meg)

Jeg spiser jordbær i fleng, så håper ikke det er farlig :-p Bare husk å skyll av de godt i vann først:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jag spiser bär hver dag. Har varit mest frusna bär i vinter, men begynner å bli mer färska. Men har nyligen hört om risken med frusna bär och att man bör koka dem. Men kokar man dem blir det ju syltetöy av det. Kjedelig. Men tror jag kör på färska bär nu, det borde vara lugnt så länge man sköljer dem.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Tror væl att du ska vara skylla de gott.
Tror væl att se dær me frysta bær å hepatit a var upphevad. De e væl Oki å spisa de nå.

Frosne bær er fremdeles ikke sikre. De SKAL kokes først. Ferske nær fra Belgia er i teorien trygge. Skyll dem gjerne litt først. Eventuelt legg dem i vann med litt eddik i før du skyller dem. Eddiken skal ikke sette smak men løser opp diverse sprøytemidler og rester av andre ting.

Og husk å skylle norske bær også når de kommer. Jordbærplukkerne har ofte kun tilgang til busker/utedoer og ikke såpe eller varmt vann ;)

Venter ei lita jente ❤️

Jeg har spist friske jordebær hver dag så og si hele graviditeten, og jeg er 30+3 idag :) Å jeg har aldri opplevd å bli dårlig eller noen ting :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Dette med jordbær spurte jeg jordmor om i dag, fikk dette til svar:
grunnen til at man egentlig skal holde seg unna jordbær eller spise små mengder med det er at det kan fremkalle allergier hos barnet. Barnet skal ikke ha jordbær før etter de er fyllt ett år.
Men man kan spise i små mengder, men vask dem godt pga sprøyteprodukter og andre bakterier.

Jeg har nemlig vært livredd for å gå en sommer i møte uten jordbær med sukker på :P

Dette med jordbær spurte jeg jordmor om i dag, fikk dette til svar:
grunnen til at man egentlig skal holde seg unna jordbær eller spise små mengder med det er at det kan fremkalle allergier hos barnet. Barnet skal ikke ha jordbær før etter de er fyllt ett år.
Men man kan spise i små mengder, men vask dem godt pga sprøyteprodukter og andre bakterier.

Jeg har nemlig vært livredd for å gå en sommer i møte uten jordbær med sukker på :p

Åh, fader..spiste en kurv i dag jeg..:confused:

Hvaa??? Jag har spist jordbär hver eller annanhver dag hela svangerskapet. Trodde det bara var sunt! Kjedelig å få veta detta med allergi nu. Aldrig hört förr.

Hvaa??? Jag har spist jordbär hver eller annanhver dag hela svangerskapet. Trodde det bara var sunt! Kjedelig å få veta detta med allergi nu. Aldrig hört förr.

Det med allergier gjelder vel etter barnet er født og du ammer :-) dette er som sagt min nr tre og jeg har fått den beskjeden hver gang :-)

Har alltid hørt at man ikke skal spise det når man ammer fordi det lett kan gi magesmerter hos baby jeg da. Aldri hørt om allergi, men det er vel mange meninger om dette som med alt anna vi kan og ikke kan.

Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app

Aldri hørt eller lest at det skal man være forsiktig med under svangerskapet... Fint om noen kunne henvist meg til hvor det står skrevet. Angående å koke frosne bær så har jeg forstått at det var opphevet...

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg heller har aldri hørt at du skal være forsiktig med det i svangerskapet! Har fått beskjed om å være forsiktig når jeg ammer!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg føler meg litt usikker på dette med bær. Det har vært så mye i media i det siste om Hepatitt A på frosne importerte bær. Men hva med ferske bær da? :confused:

Var innom Meny og der hadde de så flotte jordbær, luktet så godt, så da kjøpte jeg en kurv. Men nå er jeg litt usikker på om man kan spise de eller ikke.

:anyone

Jeg har spist masse jordbær :) Passer bare på å skylle de veldig godt :) etter hva jeg har lest, så er ikke farlig!
de frosne importerte bærene er fra Italia mener jeg på, jordbærene her kommer vel fra Nederland og Belgia denne tiden.

Back
Topp